Η έκθεση που η Έλενα Κουντουρά κατάρτισε ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη Στρατηγική της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια 2021-2030 ψηφίζεται σήμερα στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Τα βασικά σημεία της ομιλίας της Έλενας Κουντουρά στην Ολομέλεια:
Η Έκθεσή μας αποτελεί έναν οδικό χάρτη που θα φέρει αποτελέσματα και οδηγήσει την Ευρώπη στην επίτευξη του στόχου για μείωση των νεκρών και σοβαρά τραυματισμένων κατά 50% έως το 2030.
O στόχος είναι φιλόδοξος αλλά και εφικτός
Η ταχύτητα, το αλκοόλ, οι προβληματικές υποδομές, η μη τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας και η ατιμωρησία.
Με ικανοποιεί το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει εκ νέου στόχο τη μείωση των νεκρών και σοβαρά τραυματισμένων κατά 50% μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Και είναι ίσως πιο σημαντικό ότι για την επίτευξη του στόχου αυτού εισάγει μια νέα, ολιστική, προσέγγιση, την προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος.
Στην Έκθεσή μας θίγουμε τα πιο βασικά αίτια που προκαλούν θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς και προτείνουμε συγκεκριμένα μέτρα τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο.
Θα αναφερθώ σε ορισμένα:
- Ο ρόλος των υποδομών είναι κρίσιμος. Πρέπει να γίνει συστηματική καταγραφή και αξιολόγηση των ευρωπαϊκών δρόμων, ώστε να κατευθυνθούν οι επενδύσεις στα πιο επικίνδυνα σημεία κατά προτεραιότητα.
Πρέπει επομένως να εξασφαλιστούν οι απαραίτητοι εθνικοί και ευρωπαϊκοί πόροι και να αξιοποιηθούν πλήρως όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία, συμπεριλαμβανομένου του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
- Η ταχύτητα σκοτώνει. Είναι ανεπίτρεπτο η κοινωνία μας να αποδέχεται ως όριο ταχύτητας μέσα σε αστικές περιοχές που κινούνται πεζοί και ποδηλάτες τα 50 χιλιόμετρα την ώρα.
Αν και μειώνονται σταθερά οι θάνατοι των οδηγών, δυστυχώς οι θάνατοι των πεζών και ποδηλατών παραμένουν ανησυχητικά ψηλά και μάλιστα αυξάνονται σε μερικές περιπτώσεις. Είναι πια πολλά τα παραδείγματα πόλεων που έχουν μειώσει το όριο ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα και τα οφέλη είναι τεράστια.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβεί στην καθιέρωση του ορίου των 30 χιλιομέτρων
- Περιμένουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πράξει το σωστό και να προβεί άμεσα σε μια ευρωπαϊκή σύσταση για την καθιέρωση του ορίου των 30 χιλιομέτρων την ώρα, οριζόντια σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις.
- Αλλά και εκτός πόλεων, η ταχύτητα πρέπει να μετριάζεται, ακόμα και με τεχνικά μέσα όπως τα ευφυή συστήματα ελέγχου ταχύτητας.Τα αυτοκίνητα δεν είναι μέσα διασκέδασης και δημιουργίας συγκινήσεων – όπως προσπαθεί να μας πείσει η βιομηχανία – αλλά μέσα μεταφοράς με κυρίαρχο κριτήριο να είναι ασφαλή για όλους τους χρήστες των υποδομών.
- Επίσης, προτείνουμε μηδενική ανοχή στη χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών και την ορθή επιβολή των κανόνων ακόμα και διασυνοριακά.
Και ζητάμε τη διασφάλιση επαρκούς στήριξης προς τις οικογένειες των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων.
Προτείνουμε τη δημιουργία ενός νέου Ευρωπαϊκού Οργανισμού
- Πρέπει επιτέλους να κλείσει η ψαλίδα των επιδόσεων στην οδική ασφάλεια των ευρωπαϊκών χωρών. Τα κράτη με τις χειρότερες επιδόσεις χρειάζονται την ανάλογη στήριξη και τεχνογνωσία, και σε αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο.
- Γι’ αυτό προτείνουμε τη δημιουργία ενός νέου Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις οδικές μεταφορές στα πρότυπα των οργανισμών για τις σιδηροδρομικές, αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές.
Θα ήθελα να τονίσω επίσης το αίτημα μας να θεσπιστεί Ευρωπαϊκό Έτος για την Οδική Ασφάλεια, ώστε να ευαισθητοποιηθούν και να ενημερωθούν οι Ευρωπαίοι πολίτες για το Όραμα Μηδέν, τον νέο ευρωπαϊκό στόχο μείωσης θανάτων κατά 50% το 2030, τη νέα μας στρατηγική και πως μπορούν και οι ίδιοι να σώσουν ζωές στους δρόμους της Ευρώπης».