Σύνταξη: tourismtoday.gr

Την αντίδραση των eDreams ODIGEO, Airbnb, Booking.com και Expedia Group πυροδότησαν οι αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο η Google εμφανίζει τα αποτελέσματα αναζήτησης για ταξίδια στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ).

Πρόκειται για αλλαγές που δοκιμάζει ο τεχνολογικός γίγαντας εν όψει της απαγόρευσης της αυτοπροτίμησης που ξεκινά στις 7 Μαρτίου στο πλαίσιο μεταρρύθμισης ανταγωνισμού με το νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA).
Ο DMA ορίζει ότι οι gatekeepers (θυρωροί) δεν μπορούν να προτιμούν οι ίδιοι τις υπηρεσίες τους, ανταγωνιζόμενοι παρόμοιες υπηρεσίες τρίτων.

Σημαντικές ανησυχίες για τον ανταγωνισμό λιανικού εμπορίου σε ταξίδια

Σύμφωνα με τον συνασπισμό επιχειρήσεων της ταξιδιωτικής βιομηχανίας eu travel tech (συμμετέχουν eDreams ODIGEO, AirBnb, Booking.com και Expedia Group) οι προσαρμογές της Google σε ό,τι εμφανίζει ως απάντηση σε ερωτήματα αναζήτησης που σχετίζονται με ταξίδια «συνεχίζουν να εγείρουν σημαντικές ανησυχίες για τον ανταγωνισμό στον κλάδο ανταγωνισμό λιανικού εμπορίου σε ταξίδια, διαιωνίζοντας μακροχρόνιες πρακτικές αυτοπροτίμησης που ενθαρρύνουν ενεργά τους καταναλωτές να παραμείνουν στο οικοσύστημα της Google».

Τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία προτρέπουν επίσης σε «επαγρύπνηση» και «αποφασιστική δράση» από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ, καθήκον των οποίων σύντομα θα είναι να επιβάλουν το DMA στους αποκαλούμενους gatekeepers».

Η Google είναι ένας από τους έξι καθορισμένους gatekeepers του DMA. Οι άλλοι πέντε είναι οι Amazon, Apple, ByteDance, Meta και Microsoft.
Όλοι αναμένεται να λειτουργήσουν, σύμφωνα με τους κανόνες και τις απαγορεύσεις του νόμου, με την επίσημη συμμόρφωση να ξεκινά σε λίγο περισσότερο από ένα μήνα.

Τσουχτερά πρόστιμα

Η μη τήρηση του νόμου μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα ύψους έως και 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών τους, εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώσει σφάλμα. Το διακύβευμα είναι υψηλό, ακόμη και για αυτούς τους τεχνολογικούς γίγαντες, με τα πρόστιμα να φτάνουν τα δισεκατομμύρια.

Ο eu travel tech εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την κατεύθυνση της Google όσον αφορά στη συμμόρφωση στο DMA. Οπως υπογραμμίζει μετά από μήνες συνομιλιών μεταξύ του γίγαντα της αναζήτησης και των ενδιαφερομένων φορέων του κλάδου, οι πρώτες προτάσεις της δείχνουν ότι «πρέπει να γίνει αρκετή δουλειά ακόμη».

Ποιες αλλαγές έχει κάνει η Google

Ποιες αλλαγές έχει πραγματικά κάνει η Google στις σελίδες αποτελεσμάτων αναζήτησης; Επί του παρόντος, υπάρχει μια σειρά από τροποποιήσεις, με τον τεχνολογικό γίγαντα να εξακολουθεί προφανώς να λειτουργεί δοκιμαστικά πριν από την επίσημη προθεσμία συμμόρφωσης με το DMA.

Σε ανάρτηση ιστολογίου που δημοσιεύτηκε στις 17 Ιανουαρίου, η Google πρόσφερε αυτήν την μάλλον περίπλοκη περιγραφή των αλλαγών στα αποτελέσματα αναζήτησης που δοκιμάζει, γράφοντας:

«Όταν ψάχνετε για κάτι σαν ξενοδοχείο ή κάτι για αγορά, συχνά δείχνουμε πληροφορίες για να σας βοηθήσουμε να βρείτε αυτό που χρειάζεστε, όπως φωτογραφίες και τιμές, ως μέρος των αποτελεσμάτων μας. Μερικές φορές αυτό μπορεί να είναι μέρος ενός αποτελέσματος για μια μεμονωμένη επιχείρηση, όπως ένα ξενοδοχείο ή εστιατόριο, ή μερικές φορές μπορεί να είναι μια επιλεγμένη ομάδα σχετικών αποτελεσμάτων.

Τις επόμενες εβδομάδες στην Ευρώπη, θα επεκτείνουμε τις δοκιμές μας για έναν αριθμό αλλαγών στη σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης.

Θα εισαγάγουμε αποκλειστικές ενότητες που περιλαμβάνουν μια ομάδα συνδέσμων προς ιστότοπους σύγκρισης από ολόκληρο τον ιστό και συντομεύσεις ερωτημάτων στο επάνω μέρος της σελίδας αναζήτησης για να βοηθήσουμε τους χρήστες να βελτιώσουν την αναζήτησή τους, μεταξύ άλλων εστιάζοντας τα αποτελέσματα μόνο σε ιστότοπους σύγκρισης.

Για κατηγορίες όπως ξενοδοχεία, θα αρχίσουμε επίσης να δοκιμάζουμε έναν ειδικό χώρο για ιστότοπους σύγκρισης και άμεσους προμηθευτές για να εμφανίζουμε πιο λεπτομερή μεμονωμένα αποτελέσματα, συμπεριλαμβανομένων εικόνων, αξιολογήσεων με αστέρια και άλλα. Αυτές οι αλλαγές θα έχουν ως αποτέλεσμα την κατάργηση ορισμένων λειτουργιών από τη σελίδα αναζήτησης, όπως η ενότητα Google Flights».

Ως μέρος αυτών των αλλαγών που σχετίζονται με το DMA, η Google αφαίρεσε ένα πλαίσιο που χρησιμοποιούσε για να εμφανίσει στα αποτελέσματα αναζήτησης, όπου προωθούσε αποτελέσματα πτήσεων που υποστηρίζονταν από τη δική της υπηρεσία αναζήτησης πτήσεων, σε Google Flights.

eu travel tech: Συνεχής αυτοπροτίμηση της Google στις δικές της υπηρεσίες σε βάρος  αντιπάλων της

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει ο eu travel tech οι αλλαγές περιλαμβάνουν επίσης την προσθήκη νέων στοιχείων στη σελίδα αποτελεσμάτωνν όπως κουμπιά με ετικέτα (ή «τσιπ»). Αυτά εμφανίζονται ακριβώς κάτω από τη γραμμή αναζήτησης και επιτρέπουν στους χρήστες της μηχανής να περιορίζουν δυναμικά την έρευνα τους χωρίς να φεύγουν από την αρχική σελίδα της Google.

Ο συνασπισμός με τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία υποστηρίζει ότι αυτές οι νέες πιο πλούσιες δυνατότητες που ενσωματώνονται στα αποτελέσματα αναζήτησης Google μιμούνται ουσιαστικά τις λειτουργίες τρίτων μετα/κάθετων (meta/vertical) μηχανών αναζήτησης.

Κατά συνέπεια, η προτεινόμενη συμμόρφωση της Google με την απαγόρευση της αυτοπροτίμησης του DMA «αντιπροσωπεύει στην πραγματικότητα τη συνεχή αυτοπροτίμηση των δικών της υπηρεσιών σε βάρος των αντιπάλων».

«Πριν υπήρχε αυτό το πολύ εμφανές πλαίσιο Google Flights, λέει ο Guillaume Teissonnière, γενικός σύμβουλος της eDreams ODIGEO. Ήταν ξεκάθαρα ένα πλαίσιο Google Flights.

Τώρα υπάρχει ένα είδος απλοποιημένης έκδοσης του Google Flights που εμφανίζεται κάτω από τη γραμμή αναζήτησης. Και επίσης, έχουν ενσωματώσει στα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης, πλούσιο περιεχόμενο που βασίζεται σε τιμές.

Έτσι, για άλλη μια φορά, αυτό το πλούσιο περιεχόμενο -που καθορίζεται κατά διακριτική ευχέρεια από τη Google- κάνει τη σελίδα αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης να μοιάζει όλο και περισσότερο με μια metasearch».