του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Στις ράγες της ανέλιξης των εμπορευματικών μεταφορών τροχοδρομεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Η είσοδος παιχτών στο κλάδο αναδιατάσσει τον γεωπολιτικό χάρτη των logistics στην ευρύτερη περιοχή ανεβάζοντας τον πήχη των προσδοκιών δημιουργίας ενός πανευρωπαϊκού διαμετακομιστικού κέντρου στον Ασπρόπυργο, Παράλληλα η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ η τελεσφόρηση της οποίας εκτιμάται μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου και το επί θύραις ενδιαφέρον άλλων «παικτών» για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, δημιουργούν ένα περιβάλλον El Dorado εμπορευματικών μεταφορών.

Οι ειδικοί προβλέπουν ότι μεσοπρόθεσμα, ο όγκος των σιδηροδρομικών μεταφορών στην χώρα μας θα αυξηθεί καταλαμβάνοντας το 10% περίπου του συνόλου των χερσαίων μεταφορών.

Ήδη ο ΟΣΕ προχώρησε στην υπογραφή της πρώτης σύμβασης με ιδιωτική εταιρεία για πρόσβαση και χρήση στη σιδηροδρομική υποδομή για την κυκλοφορία εμπορευματικών τρένων, με τη Rail Cargo Goldair, κάτι που σηματοδοτεί την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών συμβάλλοντας στην μετεξέλιξη της χώρα μας σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο.

Υπενθυμίζεται ότι, η Rail Cargo Goldair δημιουργήθηκε από την ένωση των κρατικών Αυστριακών σιδηροδρόμων, οι οποίοι ιδρύθηκαν το 1837 και με 1.100 λοκομοτίβες, 26.000 βαγόνια, 39.000 εργαζομένους και 5,5 δις ευρώ τζίρο, είναι σήμερα ένας σιδηροδρομικός κολοσσός εκτεινόμενος σε 16 χώρες της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, και την Goldair η οποία είναι μία αμιγώς Ελληνική επιχείρηση η οποία συγκαταλέγεται ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφορών και Logistics στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας, που ξεκινά την λειτουργία της από την Θεσσαλονίκη, συνυπολογίζοντας μεταξύ άλλων :

1. Τη γεωγραφική θέση της Ελλάδας, η οποία με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σιγά σιγά από τέρμα της Ευρώπης σε πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευματικών ροών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης,

2. Τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται ή πρόκειται να πραγματοποιηθούν το προσεχές διάστημα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης,

3. Την ολοκλήρωση των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων υποδομής στον άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Βόρεια Σύνορα με τη διπλή ηλεκτροκινούμενης γραμμή με ταυτόχρονη ανάταξη της τηλεδιοίκησης & σηματοδότησης.

Ειδικότερα, στην τελική του μορφή το επιχειρηματικό πλάνο της Rail Cargo Logistics Goldair θα περιλαμβάνει:

1. Καθημερινά δρομολόγια Ειδομένη – Θεσσαλονίκη.

2. Καθημερινά δρομολόγια Αθήνα – Θεσσαλονίκη από το Β΄ εξάμηνο του 2018 με σκοπό την εμπορευματική σιδηροδρομική διασύνδεση των 2 μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας μας και παράλληλα των 2 μεγαλύτερων λιμανιών.

3. Τακτικά δρομολόγια Προμαχώνα – Θεσσαλονίκη – Ασπρόπυργος και ακολούθως Ασπρόπυργο- Θεσσαλονίκη και ελληνοτουρκικά σύνορα.

4. Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με χημικά

5. Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με πετρελαιοειδή

6. Με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνητης γραμμής Πάτρας – Αθήνα τακτικό δρομολόγιο για την σιδηροδρομική διασύνδεση της Δυτικής Ευρώπης με το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου.

Παράλληλα, στα σχέδια είναι η εισαγωγή στην ελληνική αγορά της πατενταρισμένης από την Rail Cargo λύσης Innovative semi-trailer transfer (ISU system) για μεταφορά επικαθήμενων trailer πάνω σε βαγόνια από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και αντίστροφα.

Αρωγός στο έργο αυτό είναι οι Αυστριακοί Σιδηρόδρομοι, με εμπειρία σε αντίστοιχες διαδικασίες αδειοδότησης και λειτουργίας σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που έχουν υλοποιήσει σε 8 χώρες εκτός της Αυστρίας οι οποίες είναι η Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία, Κροατία, Ιταλία και η Γερμανία.

Οι λοκομοτίβες (μηχανές έλξης) των συρμών εκμισθώνονται από την ΓΑΙΑΟΣΕ, ενώ τα βαγόνια προέρχονται από τους Αυστριακούς σιδηροδρόμους.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Δυσαρεστημένοι από το εγχώριο σιδηροδρομικό δίκτυο εμφανίζονται οι νέοι ιδιοκτήτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι Ιταλοί της FS.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες στην Ελλάδα καταφθάνει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου της FS, Renato Mazzoncini, ο οποίος θα επιθεωρήσει εγκαταστάσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και θα έχει συναφείς συναντήσεις.
Οι Ιταλοί, ημέρα με την ημέρα, συνειδητοποιούν τις παθογένειες και ατέλειες του εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου και μάλιστα, φαίνεται ότι δηλώνουν «έκπληκτοι και απογοητευμένοι», κάτι το οποίο σημαίνει ότι – αργά ή γρήγορα – θα δοκιμαστούν οι σχέσεις τους με τον ΟΣΕ.

Από την άλλη, αρκετοί σιδηροδρομικοί τους επικρίνουν ότι, πριν καταθέσουν δεσμευτική προσφορά και εξαγοράσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ουδέποτε πραγματοποίησαν ενδελεχή επιθεώρηση του δικτύου.

Πάντως, ήδη εκδηλώθηκαν οι πρώτες αντιδράσεις από τους Ιταλούς, με την αλλαγή του καταστατικού της εταιρείας. Από το διοικητικό συμβούλιο παύτηκε ο εκπρόσωπος των εργαζομένων και δυο άλλα μέλη. Κοινός τόπος πάντως είναι ότι οι Ιταλοί θα δώσουν έμφαση στο κομμάτι των εμπορευματικών εμταφορών.

PEARL

Σημειώνεται ότι, η Ρυθμιστική Αρχή σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) εδώ και 15 μήνες περίπου έχει χορηγήσει άδεια σιδηροδρομικής επιχείρησης στην εταιρία PIRAEUS EUROPE ASIA RAIL LOGISTICS.

Η εν λόγω εταιρεία ετοιμάζεται για τη δεύτερη άδεια που θα της επιτρέψει να μπει στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο μεταφέροντας εμπορεύματα από το λιμάνι του Πειραιά στην κεντρική Ευρώπη.

Η έναρξη δρομολογίων δεν προβλέπεται πριν τα τέλη του 2018 και η άδεια που έλαβε αφορά εμπορευματικές μεταφορές με τρένο, με πληροφορίες να κάνουν λόγο για επιχείρηση φίλα προσκείμενη στην COSCO.

Ειδικότερα έλαβε άδεια λειτουργίας σιδηροδρομικής επιχείρησης, για εκτέλεση εθνικών και διεθνών εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών με παροχή έλξης ή/και πλήρων συρμών στο σύνολο του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου στην εταιρία PIRAEUS EUROPE ASIA RAIL LOGISTICS Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας.

Η με έδρα τον Πειραιά εταιρία PEARL S.A. με επικεφαλής τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2015 με μοναδικό μέτοχο την αγγλική εταιρία Piraeus Europe Asia Rail Logistics Limited.

Κύριες δραστηριότητες της είναι:

– οι εθνικές και διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων και οι υπηρεσίες παροχής σιδηροδρομικής έλξης,

– οι εθνικές και διεθνείς πολυτροπικές, διατροπικές και συνδυασμένες μεταφορές, η οργάνωση-διενέργεια και εκτέλεση οδικών, θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών,

– η οργάνωση-επίβλεψη και επιστασία φορτοεκφόρτωσης και διακίνησης-διανομής, η εξυπηρέτηση αναγκών μεταφορικών ή και ναυτιλιακών εταιριών σε σταθμούς υποδοχής (εμπορευματικά κέντρα, σιδηροδρομικούς σταθμούς, αεροδρόμια, λιμάνια).