Οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων, όπως οι Αμερικανοί, οι Κινέζοι, οι Βρετανοί και οι Γάλλοι θα πετάξουν σύντομα σε όλο τον κόσμο, όπως πριν από το ξέσπασμα του Covid-19;

Υπάρχουν ειδικοί του τουρισμού που πιστεύουν ότι βρισκόμαστε μόνο σε μια ενδιάμεση φάση. Και ότι η ταξιδιωτική συμπεριφορά θα επιστρέψει γρήγορα στο προηγούμενο επίπεδό της μόλις τελειώσει η πανδημία. Συγκρίνουν το σοκ της με τις πτώσεις που προκλήθηκαν από άλλα κρίσιμα γεγονότα, όπως οι τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου.

Χωρίς ταξίδια μεγάλων αποστάσεων φέτος

Ωστόσο, η κρίση της πανδημίας συνεχίζεται. Και ποτέ πριν ο τομέας του τουρισμού δεν βρέθηκε σε μια τέτοια κατάσταση.

Εφόσον δεν έχει βρεθεί εμβόλιο ή αποτελεσματικό φάρμακο κατά του Covid-19, η  ταξιδιωτική συμπεριφορά των ανθρώπων είναι απίθανο να αλλάξει.

Λόγω του κινδύνου ενός δεύτερου κύματος μολύνσεων από κορωνοϊό, ο περιφερειακός τουρισμός θα παραμείνει η προτιμώμενη επιλογή διακοπών φέτος, ακόμη και μετά την περαιτέρω χαλάρωση των περιορισμών ταξιδιού.

Η προσωρινή “παραίτηση” από τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων θα μπορούσε να οδηγήσει τους ανθρώπους να ανακαλύψουν τα αξιοθέατα των πιο κοντινών προορισμών.
Κάτι που τους προσφέρει συντομότερα ταξίδια, χαμηλότερο κόστος, περισσότερη ευελιξία και ανεξαρτησία, για ταξίδια με αυτοκίνητο, αυτοκινούμενο ή ακόμα και ποδήλατο.

Μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή στη συμπεριφορά του ταξιδιού. Οι άνθρωποι μπορεί να μην κάνουν πλέον ταξίδι μεγάλων αποστάσεων κάθε χρόνο.

Αυτό αποκαλύπτουν τα αποτελέσματα μιας μελέτης που δημοσιεύθηκε στο European Journal of Social Psychology.

Σύμφωνα με τη μελέτη, χρειάζονται 18 έως 254 ημέρες για να αποκτήσουν οι άνθρωποι μια συνήθεια.

Η κρίση του κορωνοϊού θα διαρκέσει περισσότερο και θα αλλάξει μακροπρόθεσμα τη συμπεριφορά των καταναλωτών και των ταξιδιών.

Αυτό δεν σημαίνει ότι από τώρα και στο εξής όλοι θα ταξιδεύουν μόνο με αυτοκίνητο. Αλλά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οι προτιμήσεις είναι πιθανό να αλλάξουν.

Όπως επισημαίνεται στην μελέτη, αυτή η τάση δεν προκλήθηκε από την πανδημία. Ήταν ήδη εμφανής στο παρελθόν.

Ακόμη και πριν από την κρίση, οι άνθρωποι άρχισαν να αμφισβητούν τη μαζική συμπεριφορά των ταξιδιών, συχνά λόγω των φθηνών τιμών. Ο όρος “πλάνη πτήσης” χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά σε μια σουηδική εφημερίδα το 2018. Ο κορωνοϊός, επιταχύνει αυτήν την αλλαγή.

Ο στόχος δεν θα πρέπει να είναι να εγκαταλείψουμε την κατανάλωση εις βάρος της ανάπτυξης. Αλλά να επιδιώξουμε ποιοτικά καλύτερη ανάπτυξη που αποσυνδέεται σε μεγάλο βαθμό από τις εκπομπές CO2. Μια τάση προς τον περιφερειακό τουρισμό, εκτιμάται στην μελέτη θα μπορούσε σίγουρα να βοηθήσει.