
Σύμφωνα με έρευνα του Travel Weekly, πάνω από το 50% των ταξιδιωτών δηλώνουν ότι θα άλλαζαν τα σχέδια τους εάν γνώριζαν πως ο προορισμός τους αντιμετωπίζει υπερτουρισμό κατά την περίοδο αιχμής.
Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο 2024 από Service Science και Kantar σε 1.281 Βρετανούς ενήλικες, έδειξε ότι 55% όσων σχεδιάζουν διακοπές στο εξωτερικό θα επανεξέταζαν τον προορισμό τους αν γνώριζαν πως εκεί υπάρχει πρόβλημα υπερτουρισμού.
Επιπλέον, το 62% των παραθεριστών και το 72% των ταξιδιωτών με παιδιά ανέφεραν πως θα άλλαζαν προορισμό αν γνώριζαν ότι υπάρχουν διαμαρτυρίες για υπερβολικό τουρισμό στην περιοχή.
Παρά την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση γύρω από το θέμα, η έρευνα έδειξε ότι:
• Μόνο το 46% των ερωτηθέντων είχε ακούσει τον όρο “overtourism” πριν από τη συμμετοχή στην έρευνα.
• Το 40% γνώριζε για τις πρόσφατες διαμαρτυρίες κατά του υπερτουρισμού, όπως αυτές που σημειώθηκαν το 2023 σε περιοχές της Ισπανίας και των Βαλεαρίδων Νήσων.
• Οι νεότεροι ταξιδιώτες είναι λιγότερο ενημερωμένοι:
• Μόλις το 32% των ατόμων ηλικίας 16-34 ετών γνώριζε τον όρο “overtourism”, έναντι 53% στις ηλικίες 45-54 και 64% στις ηλικίες 55+.
• Μόνο το 24% των ατόμων ηλικίας 16-44 γνώριζε για διαμαρτυρίες, ενώ το ποσοστό αυξανόταν στο 48% για ηλικίες 45-54 και στο 62% για 55+.
Υποστήριξη για φόρους και όρια στον τουρισμό
Μια ξεχωριστή έρευνα της YouGov τον Αύγουστο του 2023 έδειξε ότι οι μισοί ταξιδιώτες στην Ευρώπη θα υποστήριζαν φορολόγηση των τουριστών για τη μείωση του υπερτουρισμού:
• 54% στην Ισπανία
• 50% στη Γαλλία
• 48% στο Ηνωμένο Βασίλειο
• 49% στη Γερμανία
Επιπλέον, περισσότεροι από τους μισούς υποστηρίζουν την επιβολή ορίων στον αριθμό των τουριστών:
• 50% στο Ηνωμένο Βασίλειο
• 60% στην Ισπανία
• 62% στη Γαλλία και τη Γερμανία
Η στάση των ταξιδιωτών αλλάζει
Παρότι η ενημέρωση για τον υπερτουρισμό είναι περιορισμένη, η έρευνα καταδεικνύει μια αυξανόμενη προθυμία των ταξιδιωτών να τροποποιήσουν τα σχέδιά τους εάν αντιληφθούν προβλήματα υπερτουρισμού ή διαμαρτυρίες στους προορισμούς τους.
Όπως ανέφερε ο Tom Costley, Associate Director της Service Science:
“Οι αντιδράσεις ως προς την ενημέρωση για τον υπερτουρισμό είναι μεικτές, ωστόσο υπάρχει ξεκάθαρη προθυμία των ταξιδιωτών να επιλέξουν έναν εναλλακτικό προορισμό, εάν πληροφορηθούν για υπερτουρισμό ή τοπικές διαμαρτυρίες.”
Με δεδομένη αυτή την τάση, οι τουριστικοί φορείς και οι προορισμοί καλούνται να διαχειριστούν πιο βιώσιμα τον τουρισμό, προωθώντας λιγότερο γνωστές περιοχές και υιοθετώντας στρατηγικές για την αποσυμφόρηση των υπερπλήρων τουριστικών ζωνών.