Σύνταξη: tourismtoday.gr

Οι Έλληνες ξενοδόχοι δεν είναι προετοιμασμένοι είναι για την βιωσιμότητα και ανησυχούν περισσότερο από άλλους συναδέλφους τους στην Ευρώπη για την περιορισμένη πρόσβαση σε κεφάλαια.

Αυτό αποκαλύπτει μεταξύ άλλων των Booking.com και Statista σχετικά με το πώς βλέπει ο κλάδος των καταλυμάτων στην Ευρώπη το θέμα της βιωσιμότητας και της απεξάρτησης από τον άνθρακα.

Ωστόσο, τα ξενοδοχεία της Ευρώπης μπορούν να επωφεληθούν σε μεγάλο βαθμό, ανεξάρτητα από το πόσο προετοιμασμένα. Πώς; Καλύπτοντας τις ενεργειακές τους ανάγκες χωρίς να συνδέονται με υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και προσελκύοντας ταξιδιώτες που ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα.

Ευρώπη: Βιωσιμότητα και προετοιμασία

  • Το 42% των ξενοδόχων στην Ευρώπη (3% περισσότεροι σε σύγκριση με το 2022) νιώθει πως είναι καλά προετοιμασμένο για τις προκλήσεις της βιωσιμότητας και της απεξάρτησης από τον άνθρακα.
  • Το 15% αισθάνεται απροετοίμαστο, ποσοστό 3% λιγότεροι σε σχέση με το 2022 (18%).

Η πρόοδος αυτή είναι ενθαρρυντική, ωστόσο όλοι συμφώνησαν ότι πρέπει να γίνουν περισσότερες ενέργειες.

  • Η Ιταλία είναι η πρώτη σε ετοιμότητα. Το 58% των ξενοδόχων θεωρεί ότι είναι καλά ή πολύ καλά προετοιμασμένο.
  • Λίγο πιο πίσω ακολουθούν η Ισπανία με 46% και οι σκανδιναβικές χώρες με 45%.
  • Η Ιταλία και οι χώρες της Σκανδιναβίας κατέχουν ισχυρή θέση και στο άλλο άκρο της κλίμακας, με μόλις 5% και 6% αντίστοιχα να νιώθουν ότι είναι λίγο ή ελάχιστα προετοιμασμένοι.
  • Εκτός από τους Ελληνες και οι Γάλλοι αισθάνονται πιο απροετοίμαστοι με τη μεγαλύτερη διαφορά.
  • Η Γερμανία ξεχώρισε ως η μοναδική χώρα που θεωρεί τον εαυτό της λιγότερο προετοιμασμένο σε σύγκριση με το 2022. Όλες οι υπόλοιπες περιοχές σημείωσαν βελτίωση.

Γιατί ανησυχούν οι Ελληνες ξενοδόχοι

Στην περίπτωση της Ελλάδας, όμως, η έρευνα έδειξε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις ανησυχούν περισσότερο από όλες τις άλλες στην Ευρώπη για την περιορισμένη πρόσβαση που έχουν σε κεφάλαια.

Στον κλάδο των καταλυμάτων, οι περισσότερες επενδύσεις στη βιωσιμότητα αποσβένουν το κόστος τους, αλλά η δυνατότητα πρόσβασης σε επιλογές χρηματοδότησης και η διαθεσιμότητα των επιλογών αυτών παίζουν ακόμα σημαντικό ρόλο.

Όπως υπογραμμίζεται στην έρευνα “είναι αναγκαίο να αναστραφεί η εσφαλμένη αντίληψη στην περιοχή ότι οι ενέργειες για μεγαλύτερη βιωσιμότητα κοστίζουν ακριβά, ιδιαίτερα όταν ακόμα και οι μικρές αλλαγές μπορούν αθροιστικά να κάνουν γρήγορα τη διαφορά”.

Επένδυση στη βιωσιμότητα

  • Το 52% των ξενοδόχων σχεδιάζει να διατηρήσει τις επενδύσεις τους σε πρακτικές βιωσιμότητας στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2022.
  • Το 13% σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα.
  • Το 32% είναι πρόθυμο να επενδύσει περισσότερο στη βιωσιμότητα μέσα στους επόμενους έξι μήνες.

Τα καταλύματα στην Ευρώπη θεωρούν πως η μεγαλύτερη πρόκληση με διαφορά είναι το κόστος της ενέργειας, με 86% (από 80% το 2022) να επισημαίνουν πως αποτελεί βασική τους ανησυχία.

Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η ενεργειακή απόδοση κατέχει την πιο εξέχουσα θέση όσον αφορά τους επενδυτικούς στόχους για τη βιωσιμότητα, με ποσοστό που πλησιάζει το 60%.

Οι επόμενοι στόχοι για επενδύσεις είναι η μείωση των απορριμάτων και η διαφύλαξη του νερού.
Αυτή η κατανομή πόρων δείχνει ότι η εξοικονόμηση χρημάτων σε μακροπρόθεσμη βάση αποτελεί ισχυρό κίνητρο αλλαγής για τις επιχειρήσεις.

Τα κίνητρα για βιώσιμη ανάπτυξη

Με τους εξωφρενικούς λογαριασμούς κοινής ωφέλειας, οι ξενοδόχοι αναζητούν τρόπους για να προστατεύσουν τις επιχειρήσεις τους από τις διακυμάνσεις των τιμών.

Αυτό μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για στροφή σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας και βελτίωση της απόδοσης. Όταν 46% αναμένει ότι το 2023 θα είναι χρονιά με ρεκόρ εσόδων.

  • Φέτος, οι περισσότεροι ταξιδιώτες (76%) θέλουν φέτος να ταξιδέψουν με πιο βιώσιμο τρόπο.
  • Αρκετοί (46%) είναι αυτοί που προτίθενται να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για τον σκοπό αυτό.

Τα καταλύματα μπορούν να επωφεληθούν σημαντικά αξιοποιώντας τις ευκαιρίες να ανταποκριθούν στις ανάγκες αυτής της ανερχόμενης ομάδας ταξιδιωτών.

Οι top ευκαιρίες βιωσιμότητας στην Ευρώπη

  • Η «προσφορά τοπικών εμπειριών», ένας στόχος που συνδέει τις προσπάθειες για βιωσιμότητα με την ευρύτερη κοινότητα (55%).
  • Η «προσέλκυση ταξιδιωτών που ανήκουν στη Gen Z» (55%). Η συγκεκριμένη ομάδα ανησυχεί περισσότερο για την κλιματική αλλαγή και επιθυμεί να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα της. Oι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν τα καταλύματα με στόχο τη βιωσιμότητα αποτελούν έναν εξαιρετικό τρόπο για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες και τις προτιμήσεις των νεότερων επισκεπτών τους.
  • Το «αυξημένο ενδιαφέρον για πιο βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες» (53%).

Σύμφωνα με την έκθεση οι κυβερνήσεις να βρουν τρόπους για να βοηθήσουν τα καταλύματα στις προσπάθειες τους για μεγαλύτερη βιωσιμότητα και απεξάρτηση από τον άνθρακα.

  • Το  42% θεωρεί ότι οι δημοσιονομικές και φορολογικές ανταμοιβές θα βοηθήσουν τα σχέδια τους για εφαρμογή πρακτικών βιωσιμότητας.
  • Το 36% θέλει να έχει καλύτερη πρόσβαση σε κεφάλαια και χρηματοδότηση.

Με την αυξανόμενη ζήτηση για βιώσιμα ταξίδια, την ενθαρρυντική ανάκαμψη του κλάδου από την πανδημία του Covid-19 και την απομύζηση των κερδών από το κόστος της ενέργειας, οι επιχειρήσεις έχουν τώρα μια ιδανική ευκαιρία να αξιολογήσουν εκ νέου τη δέσμευση τους σχετικά με τη βιωσιμότητα και να εντοπίσουν τομείς στους οποίους μπορούν να στοχεύσουν τις επενδύσεις τους και να εφαρμόσουν νέες πρακτικές.