της Εύας Οικονομάκη
Tο 2023 τοποθετούν την ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού οι επιχειρηματίες του κλάδου, σύμφωνα με την έρευνα «Η προβολή της Ελλάδας της επόμενη μέρα» της MRB, την οποία παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Μαύρος, στο πλαίσιο του διαδικτυακού συνεδρίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και της Marketing Greece.
Όπως αποτυπώνεται στα ευρήματα της έρευνας, στην οποία συμμετείχαν 143 μέλη του ΣΕΤΕ…
- το 60% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι οι επιχειρήσεις θα ανακάμψουν πλήρως το 2023 ή και αργότερα,
- το 32% εκτιμά ότι η πλήρης ανάκαμψη θα επιτευχθεί κατά τη διάρκεια του 2022 και
- μόλις 2% πιστεύει ότι ο κλάδος θα επανέλθει μέσα στο 2021.
Ο τζίρος
Αναφορικά με τον τζίρο των επιχειρήσεών τους για το 2021…
- το 55% των ερωτηθέντων απάντησε ότι αυτός θα κυμανθεί σε επίπεδα άνω του 50% των εσόδων του 2019
- το 33% εκτιμά ότι θα είναι μικρότερος του 50% του τζίρου του 2019
- το 5% προσδοκά ότι το 2021 ο τζίρος θα είναι στα επίπεδα του 2019 και
- μόνο το 1% πιστεύει ότι ο τζίρος θα διαμορφωθεί σε επίπεδα υψηλότερα του τζίρου του 2019.
Οι υποδομές
Σχετικά με την επάρκεια των υποδομών, οι συμμετέχοντες στην έρευνα αξιολόγησαν θετικά το ξενοδοχειακό δυναμικό, ωστόσο, εκτιμούν ότι οι λοιπές υποδομές δεν είναι σε επαρκές επίπεδο. Συγκεκριμένα…
- το 67% έκρινε αρκετά θετική την ξενοδοχειακή υποδομή
- το 20% αξιολόγησε πολύ θετική την ξενοδοχειακή υποδομή
- το 10% κράτησε ουδέτερη στάση
- και το 3% έκρινε ότι δεν είναι και τόσο θετική.
Αντίστοιχα, σε επίπεδο λοιπών υποδομών (πχ. οδικό δίκτυο)…
- το 42% αξιολόγησε όχι και τόσο θετικά τις λοιπές υποδομές
- το 5% δεν τις αξιολόγησε καθόλου θετικά
- το 32% κράτησε ουδέτερη στάση
- το 20% τόνισε ότι οι υποδομές βρίσκονται σε αρκετά καλό επίπεδο και
- και μόλις το 1% τις έκρινε πολύ θετικά.
Η προβολή της Ελλάδας
Με βάση την έρευνα της MRB, οι ερωτηθέντες κρίνουν θετική την προβολή της χώρας στο εξωτερικό την τελευταία 5ετία. Συγκεκριμένα,
- το 47% κρίνει την προβολή αρκετά ικανοποιητική
- το 6% πολύ ικανοποιητική
- και το 18% όχι ικανοποιητική.
Διαφορετική είναι η αξιολόγηση της προβολής σε επίπεδο προβολής των επιμέρους προορισμών της χώρας, αφού…
- το 33% την κρίνει αρκετά ικανοποιητική
- το 4% πολύ ικανοποιητική και
- το 29% την κρίνει όχι ικανοποιητική.
Μάλιστα, ένα μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων, περίπου το 63%, πιστεύει ότι η προβολή της χώρας στο διεθνές κοινό εργαλειοποιείται για εσωτερικούς πολιτικούς λόγους.
Παράλληλα, το 51,1% εκτιμά ότι η προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό είναι σύγχρονη και ανταποκρίνεται στις διεθνείς τάσεις, ενώ το 39,2% πιστεύει ότι τα στατιστικά στοιχεία και οι μελέτες βάσει των οποίων λαμβάνονται οι αποφάσεις για την προβολή της χώρας είναι επαρκή και δίνουν την πλήρη εικόνα.
Την ίδια στιγμή, μόνο το 21,7% πιστεύει ότι οι πόροι που διατίθενται για την προβολή της χώρας είναι επαρκείς και το 33,6% εκτιμά ότι η προβολή της χώρας γίνεται με συνέχεια και συνέπεια.
Η προβολή των επιμέρους προορισμών
Ως προς την προβολή των επιμέρους προορισμών, το 65,1% πιστεύει ότι εργαλειοποιείται για εσωτερικούς πολιτικούς λόγους και το 20,3% υποστηρίζει ότι η προβολή των προβολή γίνεται με συνέχεια και συνέπεια.
- Το 69,9% εκτιμά ότι οι επιμέρους προορισμοί δεν επικοινωνούνται επαρκώς στο εξωτερικό
- Το 11,2% εκτιμά ότι επικοινωνούνται ελάχιστα
- Το 12,6% πιστεύει ότι επικοινωνούνται επαρκώς και
- Το 2,1% μόνο υποστηρίζει ότι επικοινωνούνται στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό.
Η ανάδειξη της εικόνας
Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας, η πολιτιστική ταυτότητα της χώρας έτσι όπως αναδεικνύεται από τα αρχαιολογικά μνημεία και η ελληνική γαστρονομία συμβάλλουν περισσότερο θετικά στην ανάδειξη της χώρας στο εξωτερικό, με την πλειονότητα των ερωτηθέντων, ωστόσο, να εκτιμά ότι τα ελληνικά προϊόντα διατροφής θα μπορούσαν να συμβάλουν περαιτέρω στην προβολή της Ελλάδας διεθνώς.
Μάλιστα, ένα μεγάλο ποσοστό θεωρεί ότι προσωπικότητες της Ελλάδας με διεθνή απήχηση, όπως αθλητές και επιστήμονες, θα μπορούσαν να αναδείξουν περισσότερο τη χώρα στο εξωτερικό.
Κοινή στρατηγική προβολής
Ιδιαίτερης σημασίας κρίνεται την ίδια στιγμή η ύπαρξη μιας κοινής επικοινωνιακής στρατηγικής τόσο για τη χώρα, όσο και για τους επιμέρους προορισμούς. Συγκεκριμένα,
- Το 67% πιστεύει ότι δεν υπάρχει κοινή επικοινωνιακή στρατηγική
- Ενώ το 96% πιστεύει ότι πρέπει να υπάρξει κοινή επικοινωνιακή στρατηγική.
Ως προς τις παραμέτρους που παίζουν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία μίας επιτυχημένης επικοινωνίας των ελληνικών προορισμών, οι ερωτηθέντες έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στην ύπαρξη μιας σύγχρονης ψηφιακής παρουσίας του προορισμού και στην ύπαρξη ενός marketing plan.
Μεγάλης σημασίας κρίθηκε και η συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, καθώς επίσης η ύπαρξη ενός οργανισμού τουριστικής προβολής και διαχείρισης του προορισμού με τη συμμετοχή τοπικής αυτοδιοίκησης και ιδιωτών, κατά τα διεθνή πρότυπα.
Μάλιστα, το 89% των ερωτηθέντων κρίνει πολύ σημαντικό το έργο της Marketing Greece, ειδικά στο σκέλος της δημιουργίας περιεχομένου.
Οι άξονες της επικοινωνίας
Κατά τα ευρήματα της έρευνας, οι δομικοί λίθοι για μια επιτυχημένη καμπάνια της χώρας και την προσέλκυση ποιοτικού τουρισμού την επόμενη ημέρα είναι…
- η αυθεντικότητα,
- η φιλοξενία και η ανθρώπινη ανεμελιά
- η ιστορία, ο πολιτισμός και η κουλτούρα
- ο δυναμισμός
- και η μαγεία της χώρας.