The interior of Singapore Airline flight SQ321 is pictured after an emergency landing at Bangkok's Suvarnabhumi International Airport, in Bangkok, Thailand May 21, 2024. Obtained by Reuters/Handout via REUTERS THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. NO RESALES. NO ARCHIVES

Ο εφιάλτης για τους επιβάτες της πτήσης SQ321, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Λονδίνο-Σιγκαπούρη, ξεκίνησε περίπου 10 ώρες μετά την αναχώρησή της από το αεροδρόμιο του Χίθροου.

Το αεροπλάνο, ένα Boeing 777-300R, έπεσε σε κενό αέρος, ενώ βρισκόταν εντός του ταϊλανδέζικου εναέριου χώρου και στη συνέχεια αντιμετώπισε ισχυρές αναταράξεις ενώ πετούσε στα 37.000 πόδια πάνω από τη Μιανμάρ, σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε η αεροπορική εταιρεία.

Ο πιλότος κήρυξε επείγουσα ιατρική ανάγκη και έκανε τις απαιτούμενες ενέργειες για την εκτροπή της πτήσης στην Μπανγκόκ, όπου και προσγειώθηκε το αεροπλάνο λίγη ώρα αργότερα.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης τρόμου, ο 73χρονος Βρετανός Geoff Kitchen έχασε τη ζωή του από καρδιακή προσβολή, ενώ δεκάδες άλλοι άνθρωποι τραυματίστηκαν. Από αυτούς, έξι άτομα έχουν τραυματιστεί σοβαρά, ενώ άλλα 39 δέχτηκαν ιατρική βοήθεια για ελαφρύτερους τραυματισμούς.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες του BBC, από τους 211 επιβάτες και 18 μέλη του πληρώματος που βρίσκονταν στο Boeing της Singapore Airlines, 143 ταξίδεψαν το πρωί στη Σιγκαπούρη. Εβδομήντα-εννέα επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος βρίσκονται ακόμη στην Μπανγκόκ, με κάποιους από αυτούς να παραμένουν στο νοσοκομείο.

Σύμφωνα με τον Guardian, στα μικρότερα ιδιωτικά αεροπλάνα ή τα επαγγελματικά τζετ, οι σοβαροί τραυματισμοί ή οι θάνατοι είναι πιο συχνοί, με το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ να καταγράφει περισσότερους από 100 τραυματισμούς και δεκάδες θανάτους μέσα σε μόλις μια δεκαετία σε πτήσεις εσωτερικού – αν και τα θανατηφόρα περιστατικά αφορούν κυρίως πτήσεις όπου οι αναταράξεις προκάλεσαν τελικά τη συντριβή των αεροσκαφών.

Στα μεγαλύτερα αεροπλάνα, οι αναταράξεις εγκυμονούν κινδύνους για τραυματισμούς στο κεφάλι ή άλλους τραυματισμούς σε άτομα που μπορεί να εκτιναχθούν από το κάθισμά τους στην καμπίνα, αν δεν φορούν ζώνη, ή να χτυπηθούν από κάποιο αντικείμενο που έχει εκσφενδονιστεί. Όπως είναι φυσικό, οι πιθανότητες τραυματισμού είναι πολύ περισσότερες για το πλήρωμα, τα μέλη του οποίου περνούν μεγάλο μέρος της πτήσης χωρίς να φορούν ζώνη, εξυπηρετώντας τους επιβάτες και παρέχοντάς τους βοήθεια.

Με «αναταράξεις καθαρού καιρού» συνδέει ο αεροναυπηγός και διερευνητής αεροπορικών περιστατικών, Φαίδων Καραϊωσηφίδης. Δεν είναι πρωτόγνωρο, αντίστοιχα περιστατικά συμβαίνουν 50-60 φορές τον χρόνο, ωστόσο είναι διαφορετικών εντάσεων και δεν προκαλούν πάντα τα ίδια αποτελέσματα» δήλωσε, μιλώντας στην Καθημερινή. Οι “αναταράξεις καθαρού καιρού” δεν συνδέονται με καιρικά φαινόμενα, όπως βροχές ή καταιγίδες και το μεγαλύτερό τους μειονέκτημα είναι πως δεν εντοπίζονται μέσω ραντάρ και άρα δεν μπορούν να προληφθούν. Εξηγώντας τι είναι οι «αναταράξεις καθαρού καιρού», ανέφερε πως «πρόκειται για αέριες μάζες που μετακινούνται στα ανώτερα στρώματα στην ατμόσφαιρα και δημιουργούν το φαινόμενο όταν συναντηθούν με αεροπλάνα. Οπως προδίδει το όνομά τους, δεν συνδέονται με καιρικά φαινόμενα, όπως βροχές ή καταιγίδες και το μεγαλύτερό τους μειονέκτημα είναι πως δεν εντοπίζονται μέσω ραντάρ και άρα δεν μπορούν να προληφθούν. Συμβαίνουν σχεδόν πάντα σε μεγάλα ύψη, από 32.000 – 33.000 έως 47.000 – 48.000 πόδια, που αποτελούν και το μέγιστο ύψος για τα αεροσκάφη που πραγματοποιούν μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις. Παρατηρούνται κυρίως στον Ειρηνικό αλλά και κάποιες φορές και στον Βόρειο Ατλαντικό». Ο κ. Καραϊωσηφίδης επισημαίνει πως οι αναταράξεις αυτές έχουν προκαλέσει κατά καιρούς τραυματισμούς και θανάτους εν ώρα πτήσεων, ειδικά στις περιπτώσεις όπου «συνάντησαν» το αεροσκάφος υπό γωνία. «Αυτό είναι το χειρότερο σενάριο, το οποίο και μάλλον συνέβη στη Singapore Airlines. Tο αεροπλάνο αποσταθεροποιείται πολύ γρήγορα, και υπάρχει απώλεια ύψους. Οι κλυδωνισμοί είναι πολύ βίαιοι. Οι επιβάτες δεν μπορούν να κρατηθούν και “βιώνουν” συνθήκες έλλειψης βαρύτητας με αποτέλεσμα να χτυπάνε στο ταβάνι με βία και να σωριάζονται στο δάπεδο. Αυτό μπορεί να επαναληφθεί πολλές φορές», σημείωσε.

Κάποιοι τραυματισμοί προκαλούνται και από αντικείμενα που πέφτουν και εκτοξεύονται προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Ο κ. Καραϊωσηφίδης θυμάται χαρακτηριστικά την περίπτωση ενός δρομολογίου κατά το οποίο τρόλεϊ με δίσκους φαγητού, που δεν ήταν ασφαλισμένα, εκτοξεύθηκαν με τέτοια δύναμη που σφήνωσαν στο άνω πλευρό και δημιούργησαν τρύπα στην άτρακτο. Ακόμα ανέφερε την περίπτωση Ελληνίδας αεροσυνοδού, εργαζόμενης σε ξένη εταιρεία, η οποία έμεινε παράλυτη έπειτα από σοβαρό τραυματισμό που προκλήθηκε από αναταράξεις σε επιχειρηματικό τζετ.

Τα αεροπορικά ατυχήματα που οφείλονται σε αναταράξεις είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος ατυχημάτων, σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ, το 2021. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύει η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας και αφορά τις αμερικανικές εταιρείες, από το 2009 έως το 2022 τραυματίστηκαν σοβαρά από αναταράξεις 163 άνθρωποι, εκ των οποίων οι 34 επιβάτες και οι 129 προσωπικό.