Σύνταξη tourismtoday.gr

Ενώ η Βενετία στοχεύει τη βιομηχανία κρουαζιέρας ως τρόπο αντιμετώπισης στον υπερτουρισμό, το Άμστερνταμ επανεξετάζει την πληθώρα των μέτρων που έλαβε για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Η πρωτεύουσα της Ολλανδίας δημοσίευσε στοιχεία που δείχνουν ότι το 2023, υπήρχαν 9,4 εκατομμύρια ταξιδιώτες στην πόλη με 22,1 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις.

Ο αριθμός των επισκεπτών παραμένει κάτω από τα 10,2 εκατομμύρια που δέχτηκε η πόλη το 2019 πριν από την πανδημία Covid, αλλά πέρασαν περισσότερο χρόνο εκεί από ό,τι το 2019 με 21,8 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις.

Όπως οι τουρίστες επιστρέφουν σε μεγάλους αριθμούς, το ίδιο συμβαίνει και με τα προβλήματα. Αυξάνεται ο συνωστισμός στο κέντρο της πόλης, ενώ οι βραχυχρόνιες ενοικιάσεις για διακοπές -όπως η Airbnb- οδηγούν προς τα πάνω τις τιμές των ακινήτων για τους ντόπιους.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις οι ταξιδιώτες θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Από 22,9 εκατομμύρια έως 25,4 εκατομμύρια επισκέπτες αναμένονται το 2024, ενώ μέχρι και 26,6 εκατομμύρια το 2026.

Ο δήμαρχος Sofyan Mbarki είπε ότι αυτή την προβλεπόμενη ανάπτυξη προσπαθεί να διαχειριστεί η πόλη του Άμστερνταμ προς όφελος τόσο των κατοίκων όσο και των τουριστών.

«Μετά την πανδημία του Covid-19, όλοι άρχισαν να ταξιδεύουν ξανά μαζικά και οι τουρίστες βρίσκουν ξανά την πόλη μας, τόνισε.

Όλες οι διεθνείς τάσεις δείχνουν ότι αυτό θα αυξηθεί μόνο τα επόμενα χρόνια. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο τα μέτρα που εφαρμόζουμε για τον περιορισμό του overtourism και των συνεπειών του παραμένουν όσο ποτέ απαραίτητα».

Η έκθεση Vision on Tourism in Amsterdam 2035 είναι το κλειδί για αυτήν την επίτευξη του στόχου μείωσης της πίεσης.
Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που ξεκίνησε στα τέλη του 2022 και συνεχίζει το έργο που είχε ήδη επιτευχθεί στο πλαίσιο της προσέγγισης του κέντρου της πόλης.

Μέχρι σήμερα τα μέτρα περιλαμβάνουν τη μείωση του αριθμού των τουριστικών κλινών με αυστηρότερα μέτρα και την αναγκαστική εγγραφή όσων προσφέρουν ιδιωτικά καταλύματα, καθώς και την αυστηροποίηση της πολιτικής των ξενοδοχείων για να επιβραδυνθεί η ανάπτυξη των δωματίων του ξενοδοχείου πριν σταματήσει τελείως.

Τι περιλαμβάνουν μέχρι σήμερα τα μέτρα

  • Μείωση του αριθμού των τουριστικών κλινών.
  • Υποχρεωτική εγγραφή σε μητρώο όσων προσφέρουν ιδιωτικά καταλύματα.
  • Αυστηροποίηση της ξενοδοχειακής πολιτικής για την επιβράδυνση της αύξησης δωματίων.

Φέτος αυξήθηκε επίσης ο φόρος της πόλης για τις διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία σε 12,5%, ενώ οι επιβάτες κρουαζιερόπλοιων θα πρέπει να πληρώσουν φόρο 11 ευρώ, από 8 ευρώ.

Επιπλέον, το σχέδιο οριοθέτησης της εμπορικής ποικιλομορφίας στο κέντρο της πόλης αναγκάζει τα καταστήματα να επικεντρώνονται στους κατοίκους και όχι στους τουρίστες.
Οι διεθνείς εκστρατείες μάρκετινγκ έχουν στοχεύσει σε ομάδες κοριτσιών και εργένηδων με μηνύματα ότι δεν είναι ευπρόσδεκτες.

Με την έναρξη του 2024 απαγορεύτηκε επίσης η είσοδος λεωφορείων βάρους 7,5 τόνων και άνω στο κέντρο της πόλης, εκτός από έναν συγκεκριμένο διάδρομο.
Αντ’ αυτού, τα πούλμαν κατευθύνονται πλέον σε χώρους στάθμευσης στα όρια της πόλης, με τα μέσα μαζικής μεταφοράς να συνδέουν τους ταξιδιώτες με το κέντρο της.

Το «αγκάθι» της κρουαζιέρας

Εν τω μεταξύ, ο τομέας της θαλάσσιας κρουαζιέρας έχει πληγεί από νέους κανόνες που θα μειώσουν τον αριθμό των πλοίων που ελλιμενίζονται στον επιβατικό τερματικό σταθμό του Άμστερνταμ από 190 σε 100 κατ’ ανώτατο όριο ετησίως έως το 2026, ενώ επιπλέον πλοία θα στέλνονται στο Ρότερνταμ.

Μέχρι το 2027 θα λειτουργεί μόνο ένας ελλιμενισμός και τα πλοία θα πρέπει να χρησιμοποιούν ενέργεια από την ξηρά, μειώνοντας περαιτέρω τη ρύπανση, ενώ η πόλη σκοπεύει να κλείσει τον τερματικό σταθμό στη σημερινή του θέση στο Βεεμκάδε έως το 2035.

Η Hester van Buren, αντιδήμαρχος σε Άμστερνταμ και υπεύθυνη θαλάσσιων λιμένων επισήμανε πως «το δημοτικό συμβούλιο θέλει μια καθαρή και βιώσιμη πόλη.

Η θαλάσσια κρουαζιέρα είναι μια ρυπογόνος μορφή τουρισμού και συμβάλλει στην αύξηση του συνωστισμού και των εκπομπών στην πόλη.

Με τον περιορισμό της θαλάσσιας κρουαζιέρας, την απαίτηση παροχής ενέργειας από την ξηρά και τον στόχο να μετακινηθεί ο τερματικός σταθμός κρουαζιέρας (PTA) από τη σημερινή του θέση το 2035, εφαρμόζουμε με υπευθυνότητα την πρόταση του συμβουλίου για τη διακοπή της θαλάσσιας κρουαζιέρας».

Περιορισμένες εξουσίες

Αν και ο Ramon Van Der Storm, διευθύνων σύμβουλος του φορέα εκμετάλλευσης κρουαζιέρων στο κανάλι της πόλης, της Blue Boat Company, χαίρεται που βλέπει ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο για τον τουρισμό του Άμστερνταμ, αμφιβάλλει αν θα καταφέρει πολλά.

Υποστήριξε ότι το δημοτικό συμβούλιο μπορεί να ελέγξει πραγματικά μόνο τον αριθμό των τουριστών που φθάνουν με τα ποταμόπλοια και τα κρουαζιερόπλοια και αυτό κάνει τώρα, με τη μείωση των κρουαζιερόπλοιων να αναμένονται 300.000 λιγότεροι επισκέπτες ετησίως.

Ωστόσο, πρόσθεσε ότι το συμβούλιο δεν μπορεί να κάνει πολλά για τον υπερπληθυσμό στη μουσειακή συνοικία. Εκεί βρίσκονται τα τρία από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά αξιοθέατα της πόλης, τα Μουσεία Βαν Γκογκ, Στίλντεγκε και Μόκο του Άμστερνταμ, που προσελκύουν μεγάλο πλήθος κόσμου στην περιοχή.

Τόνισε επίσης ότι οι τουρίστες κατηγορούνται για προβλήματα που δεν είναι δική τους δημιουργία, όπως οι υψηλές τιμές για τους ντόπιους, που συχνά αποδίδονται σε πλατφόρμες ενοικίασης κατοικιών.

Υπογράμμισε ότι «ο τουρισμός δεν είναι πραγματικά μέρος του προβλήματος, αυτό είναι απλώς ένα οικονομικό πρόβλημα. Αν κάτι πάει στραβά στην πόλη, απλά κατηγορείς τους τουρίστες».

Αντ’ αυτού, είπε ότι μια προσπάθεια για την κατασκευή περισσότερων κατοικιών στο Άμστερνταμ θα διευκόλυνε το πρόβλημα, ενώ θα βοηθούσε επίσης η ύπαρξη περισσότερων υπαλλήλων του δημοτικού συμβουλίου που θα ασχολούνταν με το μέλλον του τουρισμού στην πόλη.

«Μην πυροβολείτε τους τουρίστες»

Ο Tom Jenkins, διευθύνων σύμβουλος στην Ευρωπαϊκή Ένωση Τουρισμού (ETOA) συμφώνησε ότι, όπως και στη Βενετία, ο εξευγενισμός κάθε πόλης είναι σύνηθες φαινόμενο και δεν μπορεί να κατηγορηθούν για αυτό οι τουρίστες.

Αμφισβήτησε επίσης τη λογική πίσω από την απαγόρευση των πούλμαν, η οποία, όπως υποστήριξε, θα μπορούσε απλώς να προκαλέσει μεγαλύτερη συμφόρηση, καθώς οι τουρίστες θα παίρνουν ταξί για τις μετακινήσεις τους στο κέντρο της πόλης.

Ο επικαφελής της ETOA πρόσθεσε ότι η κίνηση να αποθαρρυνθούν ορισμένοι τουρίστες που προσελκύονται στο Άμστερνταμ από την υπόσχεση του σεξ και των ναρκωτικών θα μπορούσε επίσης να είναι πιο δύσκολη από ό,τι φανταζόταν.

«Δεν παίρνεις αυτούς που θέλεις. Στην περίπτωση του Άμστερνταμ, είναι δυνατόν να κυνηγήσουμε καλύτερους πελάτες;
Δεν μπορείς να κλείσεις όλους τους ξενώνες και τα φτηνά μπαρ», τόνισε επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πώς «όπως έστρωσες θα κοιμηθείς».

Το αν αυτό είναι αλήθεια ή όχι μένει να το δούμε. Το Άμστερνταμ βιώνει αυτή τη στιγμή έναν τουριστικό πονοκέφαλο και καλείται να κάνει περισσότερα για να μετριάσει τις πράξεις του από το παρελθόν.