Σύνταξη: tourismtoday.gr

Σε ισχύ τίθεται στις 6 Μαρτίου, ο νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) που αφορά και τις διαδικτυακές ταξιδιωτικές πλατφόρμες.

Στόχος του DMA, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι να καταπολεμήσει τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές των κολοσσών του Διαδικτύου και να αντιμετωπίσει τις ανισορροπίες που δημιουργούνται από την κυριαρχία τους στην ευρωπαϊκή ψηφιακή αγορά.

Ως απάντηση στις αναμενόμενες κανονιστικές αλλαγές που επηρεάζουν τις ψηφιακές πλατφόρμες ταξιδιών παγκοσμίως έξι παγκόσμιες ταξιδιωτικές μάρκες (Expedia Group, Booking Holdings, eDreams Odigeo, Amadeus, Travelport και Skyscanner) δημιουργούν την Global Travel Tech.

Ενώνουν τις δυνάμεις τους με στόχο η Global Travel Tech να ενισχύσει τη καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα στο νέο περιβάλλον και να αντιμετωπίσει τις παγκόσμιες ανησυχίες σχετικά με τη ρύθμιση, τη φορολογία και τον ανταγωνισμό.

Η eu Travel tech σε Ευρώπη, η Asia Travel and Technology Industry Association (ATTIA) στην Ασία και η Travel Tech σε ΗΠΑ θα ανακοινώσουν τη συμμαχία στην ITB Berlin.

Της συμμαχίας, θα ηγηθεί ο Emmanuel Mounier, γενικός γραμματέας της eu Travel tech, ο οποίος υπογράμμισε πώς «υπάρχουν παγκόσμια ζητήματα όπως ρύθμιση των ψηφιακών πλατφορμών, έλεγχος περιεχομένου, φορολογία και ανταγωνισμός και είναι λογικό να ενωθούμε για να τα αντιμετωπίσουμε μαζί και να έχουμε μια θέση στο παγκόσμιο τραπέζι πολιτικής».

Πρόσφατα, Εθνική Επιτροπή Αγορών και Ανταγωνισμού (CNMC) στην Ισπανία κατηγόρησε την Booking.com, για αθέμιτο ανταγωνισμό, κατάχρηση της ηγετικής θέσης της στην αγορά και επιβολή των καλύτερων τιμών στην πλατφόρμα της, μετά από καταγγελίες από ισπανικές ενώσεις ξενοδόχων και ταξιδιωτικούς παρόχους.
Η εταιρεία ενδέχεται να αντιμετωπίσει πρόστιμο 486 εκατομμυρίων ευρώ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύει σε 17 από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές πλατφόρμες στον κόσμο, όπως: Booking.com, Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, X (πρώην Twitter), Wikipedia, YouTube, Zalando, Bing και Google Search.

Ωστόσο, η Booking.com και άλλοι διαδικτυακοί πάροχοι ταξιδιών δεν έχουν ταξινομηθεί ως gatekeepers.  Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ορίζει τους gatekeepers ως ψηφιακές υπηρεσίες με «σημαντικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή εσωτερική αγορά και ισχυρή και βιώσιμη θέση στις δραστηριότητες τους».

Το DMA στοχεύει στην προώθηση της καινοτομίας, της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας στον ταξιδιωτικό κλάδο.
Για να το πετύχει δίνοντας τη δυνατότητα σε ανεξάρτητους ξενοδόχους και άλλους ταξιδιωτικούς παρόχους να μεταφέρουν ευκολότερα τις καταχωρίσεις τους και τις πληροφορίες πελατών μεταξύ των πλατφορμών.

Το DMA επιδιώκει επίσης να τους δώσει μεγαλύτερο έλεγχο στις τιμολογιακές πολιτικές τους και να παρέχει μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τη χρήση των δεδομένων τους. Αυτό οφείλεται στη συντριπτική κυριαρχία των Booking.com, Expedia Group  και HRS Group, που κατέχουν το 92% της αγοράς, σύμφωνα με την Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Ξενοδοχίας και Εστίασης (HOTREC). https://www.tourismtoday.gr/?s=HOTREC

Ενώ το DMA φαίνεται επωφελές για όλους, οι ειδικοί πιστεύουν ότι θα έχει το αντίθετο αποτέλεσμα από την ενίσχυση της θέσης της Booking.com και άλλων πλατφορμών OTA. Ως αποτέλεσμα, η Google μπορεί να δώσει προτεραιότητα στις πλατφόρμες κρατήσεων έναντι των ανεξάρτητων ξενοδοχείων στις κατατάξεις της στις μηχανές αναζήτησής της. Αυτό δεν ήταν το επιδιωκόμενο, καθώς θα ευνοούσε τις ίδιες τις εταιρείες (Booking.com, Expedia, Trivago, Tripadvisor) που ο DMA προσπαθεί να ρυθμίσει.

Σε περίπτωση που η Booking.com κριθεί ένοχη για αθέμιτο ανταγωνισμό από την CNMC θα πρέπει να συμμορφωθεί με τους ισπανικούς και ευρωπαϊκούς κανονισμούς σχετικά με τη διαφάνεια και τον ανταγωνισμό. Οι ίδιοι κανόνες θα ισχύουν για όλες τις πλατφόρμες που στοχεύοει ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός.

Η μη συμμόρφωση μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμο έως και 10% του ετήσιου παγκόσμιου κύκλου εργασιών και για επανειλημμένες παραβάσεις μπορεί να επιφέρει πρόστιμο έως και 20%.
Αν και αυτά τα πρόστιμα μπορεί να φαίνονται ασήμαντα για αυτούς τους διαδικτυακούς ταξιδιωτικούς γίγαντες, που έχουν κύκλο εργασιών πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, αποτελούν ένα βήμα προς τη δημιουργία πιο ισότιμων όρων ανταγωνισμού στον κλάδο.