της Εύας Οικονομάκη

Με πτώση της επιβατικής κίνησης σε ποσοστό που προσεγγίζει το 80% σε σχέση με πέρυσι ολοκληρώθηκε το α’ τρίμηνο του 2021 για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, ως απόρροια των επιπτώσεων της πανδημικής κρίσης.

Βάσει των τελευταίων στοιχείων για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Άκτιο Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος), η κίνηση τον Μάρτιο διαμορφώθηκε σε καλύτερα επίπεδα σε σχέση με τον Φεβρουάριο. Συγκεκριμένα, η μείωση της κίνησης για τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους άγγιξε στο 59,9% με 117.970 επιβάτες να διακινούνται στους αερολιμένες έναντι πτώσης 84,1% που καταγράφηκε τον Φεβρουάριο.

Η διεθνής κίνηση κατέγραψε πτώση 78,4% με μόλις 23 χιλ. επιβάτες από 108 χιλ. πέρυσι, ενώ η κίνηση εσωτερικού συρρικνώθηκε κατά 49,1% στις 94 χιλ. από τις 185 χιλ. για τον αντίστοιχο μήνα του 2020.

Η εικόνα του τριμήνου

Σε αντίστοιχα επίπεδα διαμορφώθηκε η κίνηση το πρώτο τρίμηνο του έτους, λίγες ημέρες πριν από το πιλοτικό άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού, με την πτώση να ξεπερνά το 78,8% και να ανέρχεται στις 320 χιλ. έναντι 1,5 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Σε επίπεδο εσωτερικού η μείωση ανήλθε στο 71,8%, ενώ σε επίπεδο διεθνούς κίνησης, η πτώση ξεπέρασε το 89,8% σε σχέση με πέρυσι.

Αναλυτικά, η επιβατική κίνηση στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece για το α’ τρίμηνο του έτους διαμορφώθηκε ως εξής:

  • Άκτιο -16,8%
  • Χανιά -74,9%
  • Κέρκυρα 71%
  • Καβάλα 76,4%
  • Κεφαλλονιά 59,2%
  • Θεσσαλονίκη 83,8%
  • Ζάκυνθος 51,1%
  • Κως 68,5%
  • Μυτιλήνη 66,2%
  • Μύκονος 61,6%
  • Ρόδος 69,2%
  • Σάμος 54,3%
  • Σαντορίνη 82,3%
  • Σκιάθος 53,1,9%

Η πλειονότητα των ελάχιστων πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, δεδομένων και των περιορισμών στις μετακινήσεις, ήταν από/προς τη Γερμανία, με την Κύπρο, την Ολλανδία, την Αυστρία και τη Ρωσία να συμπληρώνουν την πεντάδα.

Οι επενδύσεις

Την ίδια στιγμή, στα σημαντικά έργα ανάπλασης, ύψους 100 εκατ. ευρώ, που έχουν υλοποιηθεί στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε, στο πλαίσιο του 4ου συνεδρίου Prodexpo North για την ακίνητη περιουσία στη Βόρεια Ελλάδα, ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, επισημαίνοντας ότι πλέον ο συγκεκριμένος αερολιμένας μπορεί να διαχειριστεί περί τα 10 εκατ. επιβάτες.

«Η επένδυση της Fraport ολοκληρώθηκε. Προέβλεπε τον εκσυγχρονισμό, την αναβάθμιση και την επέκταση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Πρόκειται για μία επένδυση 500 εκατ. ευρώ, η οποία ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2017 και ολοκληρώθηκε τον περασμένο Ιανουάριο, τρεις μήνες νωρίτερα από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα. Από κατασκευαστικής απόψεως θεωρείται ένα πολύ σημαντικό έργο, με την έννοια ότι σε ένα διάστημα λιγότερο των 4 ετών ολοκληρώθηκαν 14 παράλληλες εργολαβίες σε εν λειτουργία υποδομές. Ειδικά το καλοκαίρι που είχαμε αυξημένη επιβατική κίνηση σε όλα τα αεροδρόμιά μας, εμείς συνεχίσαμε κατά τρόπο αδιάλειπτο τις εργασίας μας», τόνισε μεταξύ άλλων ο Γ. Βήλος.

Οι νέες συμφωνίες

Μάλιστα, αναφερόμενος στην επένδυση που πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, ο Γ. Βήλος είπε: «Το αεροδρόμιο δεν το βλέπουμε μόνο ως τερματικό σταθμό. Βλέπουμε και την ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου και τις προοπτικές ανάπτυξης. Ήδη ξεκινήσαμε με το διαμετακομιστικό κέντρο της DHL, το οποίο άρχισε τη λειτουργία του στις αρχές του τρέχοντος έτους, μία επένδυση 7 εκατ. ευρώ που αναβαθμίζει κατά τρόπο έμπρακτο τόσο την παρουσία της DHL στη Θεσσαλονίκη, όσο και τη σημασία του αεροδρομίου “Μακεδονία” ως εμπορευματικό κέντρο».

Ο ίδιος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ταξιδιωτική εμπειρία των επιβατών και αναφέρθηκε στην ανάπτυξης νέων εμπορικών χώρων σύμφωνα με τα πρότυπα των διεθνών αεροδρομίων. «Στο πλαίσιο αυτό, στη Θεσσαλονίκη έχουμε δημιουργήσει 3.650 τ.μ. νέων χώρων retail, που αποτελεί μια αύξηση 150% σε σχέση με τις προηγούμενες υποδομές και αντίστοιχα 3.500 τ.μ. χώρων εστίασης, δηλαδή 155% αύξηση σε σχέση με την πρότερη κατάσταση, όπου θα συνεργαστούμε με μεγάλες ελληνικές αλυσίδες εστίασης, αλλά και αλυσίδες εστίασης του εξωτερικού», υπογράμμισε.

Ισχυρή ζήτηση

Ο Γ. Βήλος τόνισε πως παρά τη ρευστότητα που έχει προκαλέσει ο πανδημία του κορωνοϊού σε διεθνές επίπεδο, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» καταγράφει αυξημένη ζήτηση για επιπλέον slots από αεροπορικές εταιρείες όπως η Jet 2, η Volotea, η easy Jet και η British Airways.

Αναφερόμενος δε στην πορεία του 2021 επεσήμανε πως «είναι παρακινδυνευμένο να μιλήσουμε για νούμερα αυτή τη στιγμή».

«Οι αεροπορικές εταιρείες κάθε μέρα παρακολουθούν την εξέλιξη της πανδημίας σε κάθε προορισμό, τον αριθμό των κρουσμάτων και την πρόοδο των εμβολιαστικών προγραμμάτων. Όμως, βλέπουμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη, το βλέπουμε από τη ζήτηση για νέα slots. Βρισκόμαστε σε επαφές με τις αεροπορικές εταιρείες προκειμένου να βάλουν δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη, η οποία είναι ένας προορισμός που βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα τους», είπε, επισημαίνοντας πως η ρωσική S7 ξεκινά νέα δρομολόγια Θεσσαλονίκη-Μόσχα.

Προτεραιότητα το αεροδρόμιο “Μακεδονία”

«Η ανάπτυξη του δικτύου του αεροδρομίου “Μακεδονία” αποτελεί βασική επιδίωξη της Fraport Greece ήδη από την ανάληψη του έργου. Η Θεσσαλονίκη με το τουριστικό και επιχειρηματικό προφίλ που έχει μπορεί να υποδεχθεί αεροπορική κίνηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και να αναπτύξει τη συνδεσιμότητά της τόσο με ευρωπαϊκούς όσο και με διεθνείς προορισμούς», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece.

Τόνισε δε πως το 2019 οι επιβάτες εξωτερικού, που αποτελούσαν το 69% της συνολικής επιβατικής κίνησης του αερολιμένα, λειτούργησαν ως βασικός μοχλός ανάπτυξης της πόλης, με τον αριθμό τους να αυξάνεται κατά 8,6% σε σχέση με το 2018. Μάλιστα, το 2019 το αεροδρόμιο κατάφερε να εντάξει στον προγραμματισμό του 13 νέα δρομολόγια εξωτερικού καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.