Σύνταξη: tourismtoday.gr

Βελτίωση της επιβατικής κίνησης στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων τον Ιανουάριο κατέγραψε το ACI Europe (Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων της Ευρώπης), με τον αριθμό των ταξιδιωτών, ωστόσο, να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα συγκριτικά με το 2019.

Με βάση την τελευταία έκθεση του Συμβουλίου, ο αριθμός των επιβατών αυξήθηκε κατά 158% κατά τη διάρκεια του πρώτου μήνα του έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, όταν μεγάλα τμήματα της Γηραιάς Ηπείρου παρέμεναν σε καθεστώς lockdown.

Ωστόσο, ο όγκος επιβατών τον Ιανουάριο του 2022 παρέμεινε στο μείον 45,7% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιανουάριος 2019). Επίσης, επιδεινώθηκε σημαντικά σε σχέση τον προηγούμενο μήνα (Δεκέμβριος 2021 στο -39,4%), καθώς οι περιορισμοί που σχετίζονται με την εξάπλωση της παραλλαγής Omicron σταμάτησαν την ανάκαμψη, με τις αεροπορικές εταιρείες να προσαρμόζουν προς τα κάτω τη χωρητικότητα των αεροσκαφών τους.

Ο Ολιβιέ Γιάνκοβετς, γενικός διευθυντής του ACI EUROPE σχολίασε: «Τον Ιανουάριο η ανάκαμψη μπήκε σε αντίστροφη πορεία, λόγω των προσπαθειών πολλών ευρωπαϊκών χωρών να περιορίσουν την Omicron, εφαρμόζοντας έναν συνδυασμό τοπικών μέτρων και ταξιδιωτικών περιορισμών. Το θετικό είναι ότι πλέον έχουμε βγει από αυτή τη δυναμική. Τα ταξιδιωτικά «πρωτόκολλα» ευθυγραμμίζονται επιτέλους, επιτρέποντας στους πλήρως εμβολιασμένους να ταξιδεύουν ξανά ελεύθερα εντός και εκτός Ευρώπης, ενώ οι τοπικοί περιορισμοί αίρονται σταδικά επίσης σε ολόκληρη την ήπειρο. Αλλά τη στιγμή που οι προοπτικές έγιναν επιτέλους ευοίωνες, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία φέρνει τώρα μεγαλύτερη αβεβαιότητα».

Η Ε.Ε. επηρεάζεται περισσότερο από τους περιορισμούς

Η επιδείνωση της επιβατικής κίνησης οφείλεται κυρίως στην αγορά της Ε.Ε., όπου η επιβατική κίνηση μειώθηκε από -43,7% τον Δεκέμβριο σε -51,1% τον Ιανουάριο. Αντίθετα, η παραλλαγή Omicron ήταν πολύ πιο περιορισμένη στην υπόλοιπη Ευρώπη, με την επιβατική κίνηση να μειώνεται μόνο από -20,1% τον Δεκέμβριο σε -23,8% τον Ιανουάριο.

Στην Ε.Ε. η πτώση στην επιβατική κίνηση εσωτερικού ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακή, από -28,8% τον Δεκέμβριο σε -45% τον Ιανουάριο. Αυτό αντανακλά τοπικούς περιορισμούς που περιορίζουν τις κοινωνικές δραστηριότητες και επηρεάζουν την κινητικότητα σε πολλές χώρες. Η διεθνής επιβατική κίνηση μειώθηκε επίσης αισθητά, από -47,8% τον Δεκέμβριο σε -52,8% τον Ιανουάριο, λόγω της εκ νέου εισαγωγής των περιορισμών στις μετακινήσεις εντός της Ε.Ε./ΕΟΧ, συμπεριλαμβανομένων των πλήρως εμβολιασμένων ταξιδιωτών.

Το χάσμα επιδόσεων που καταγράφεται στην επιβατική κίνηση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. διευρύνθηκε σημαντικά τον Ιανουάριο, εν μέρει ως αντανάκλαση των διαφορετικών μέτρα που έλαβαν τα κράτη-μέλη με στόχο την αναχαίτιση της Omicron τόσο όσον αφορά τους τοπικούς περιορισμούς όσο και τους ταξιδιωτικούς. Οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από αεροδρόμια της Κροατίας (-33,3%), της Ισπανίας (-37,5%), της Βουλγαρίας (-38,2%) και της Πορτογαλίας (-38,9%). Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Τσεχίας (-64,9%), της Σουηδίας (-61,8%), της Φινλανδίας (-61,2%) και της Γερμανίας (-60,6%) σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση.

Στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+13,1%) και της Βοσνίας Ερζεγοβίνης (+5,7%) πέτυχαν τον Ιανουάριο αριθμούς επιβατών που υπερβαίνουν τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019). Σε μεγαλύτερες αγορές, τα αεροδρόμια της Ρωσίας (-9,9%) ήταν κοντά στην ανάκτηση του όγκου τους πριν από την πανδημία (2019) χάρη στη δυναμική της εγχώριας αγοράς, ακολουθούμενα από αυτά στην Ουκρανία (-23,2%) και την Τουρκία (-34,4%). Εν τω μεταξύ, οι περιορισμοί που σχετίζονται με την Omicron επηρέασαν πολύ τα αεροδρόμια του Ισραήλ (-69,2%) και της Ισλανδίας (-64,4%), ενώ εκείνα στη Λευκορωσία (-54,1%) εξακολουθούσαν να επηρεάζονται από τις διεθνείς κυρώσεις, ιδίως την απαγόρευση της Ε.Ε. για τις αεροπορικές εταιρείες της Λευκορωσίας.

Τα top αεροδρόμια

Η απόδοση της επιβατικής κίνησης των top 5 ευρωπαϊκών αεροδρομίων επιδεινώθηκε επίσης τον Ιανουάριο στο -48,5% έναντι του προηγούμενου μήνα (-42,3% τον Δεκέμβριο) και παρέμεινε κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί άλλαξαν επίσης ελαφρά τη σύνθεση των κορυφαίων, με τη Μόσχα-Σερεμέτιεβο (-30,2%) να αντικαθιστά το Άμστερνταμ-Σίπχολ (-50,3%) στην πέμπτη θέση. Η Κωνσταντινούπολη (-33,5%) παρέμεινε το πιο δημοφιλές ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, ακολουθούμενη από το Paris-CDG (-49,3%), το Madrid-Barajas Adolfo Suarez (-38,7%) και το Λονδίνο-Χίθροου (-56,2%).

Η εικόνα των περιφερειακών αερολιμένων

Με την επιβατική κίνηση να υποχωρεί από -25% τον Δεκέμβριο του 2021 σε -38% τον Ιανουάριο, τα μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια (κάτω από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως πριν από την πανδημία) σημείωσαν κατά μέσο όρο τη μεγαλύτερη πτώση.

Όπως και τους προηγούμενους μήνες, τα κυρίως νησιωτικά αεροδρόμια και εκείνα που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ήταν πιο ανθεκτικά.