της Εύας Οικονομάκη

Ολέθριες επιπτώσεις για τις αεροπορικές κρατήσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο έχει το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού, όπως αποτυπώνεται στην έρευνα «The impact of COVID-19 on European and Greek Aviation-Οι επιπτώσεις της νόσου COVID-19 στην ευρωπαϊκή και ελληνική αεροπορία» της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (International Air Transport Association-IATA).

Η μικρή επαναφορά στον ρυθμό των κρατήσεων κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου έχει εξαφανιστεί λόγω των νέων περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβάλει πολλές ευρωπαϊκές χώρες στο πλαίσιο της ανάσχεσης της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ο αυξημένος αριθμός κρουσμάτων κορωνοϊού στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προκαλέσει σημαντική μείωση στις καθαρές πωλήσεις εισιτηρίων των αεροπορικών εταιρειών σε ετήσια βάση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το καλοκαίρι, και συγκεκριμένα το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου, η μείωση στις πωλήσεις εισιτηρίων είχε περιοριστεί στο 66% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, στα τέλη Οκτωβρίου, η πτώση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ανήλθε στο 85% σε ετήσια βάση.

Η πολιτική των τιμών

Σε μία προσπάθεια, μάλιστα, να τονώσουν τη ζήτηση για τα αεροπορικά ταξίδια, οι αεροπορικές εταιρείες προχώρησαν σε μείωση των εισιτηρίων τους. Ενδεικτικά, τον Ιούλιο οι ναύλοι των αερομεταφορέων (135 ευρώ) για ταξίδια από και προς την Ελλάδα κινήθηκαν σε επίπεδα χαμηλότερα σε ποσοστό 27% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 (185 ευρώ).

Συνολικά, όπως καταδεικνύει η έρευνα της IATA, το 60% των δρομολογίων στην Ε.Ε. σταμάτησαν τον Απρίλιο του 2020, ενώ 14 διαδρομές δεν έχουν ακόμη ανακτηθεί.

Μάλιστα, οι ταξιδιώτες είναι περισσότερο πρόθυμοι να ταξιδέψουν σε προορισμούς εντός των χωρών από τις οποίες κατάγονται παρά σε προορισμούς του εξωτερικού, με δεδομένο ότι οι περιορισμοί στο εσωτερικό των χωρών καταργούνται πιο γρήγορα από ό, τι για τα διεθνή ταξίδια. Χαρακτηριστικά η μείωση της ζήτησης στα εσωτερικά ταξίδια ανήλθε σε ποσοστό 50,9% τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό για τα διεθνή ταξίδια διαμορφώθηκε στο 88,3% σε σχέση με το 2019.

Η συμβολή των αερομεταφορών στην ελληνική οικονομία

Στην ίδια έρευνα αποτυπώνεται ο καθοριστικός ρόλος των αερομεταφορών στην ελληνική οικονομία. Πριν από την υγειονομική κρίση, οι αεροπορικές μεταφορές συνέβαλαν στο 10% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) με 19,7 δισ. δολάρια, υποστηρίζοντας μισό εκατομμύριο θέσεις εργασίας.