Σύνταξη: tourismtoday.gr

Νέοι αυτοματοποιημένοι έλεγχοι με χρήση βιομετρικών δεδομένων εισάγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), αυτό το φθινόπωρο.
Οι επιβάτες εκτός του μπλοκ πρέπει να περάσουν από ένα νέο σύστημα.

Το Σύστημα Εισόδου/Εξόδου (EES), θα αντικαταστήσει τη σφράγιση διαβατηρίων για ταξιδιώτες εκτός ΕΕ που δεν χρειάζονται βίζα.
Αυτοί οι έλεγχοι θα χρησιμοποιούν βιομετρικά δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων δακτυλικών αποτυπωμάτων, σαρώσεων προσώπου και πληροφοριών διαβατηρίου, τα οποία θα ληφθούν την πρώτη φορά που θα εισέλθετε σε μια χώρα της ΕΕ μετά την εισαγωγή του συστήματος.

Μετά από πολλές αποτυχίες, πρόκειται να παρουσιαστεί το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους. Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν προειδοποιήσει ότι η εκτόξευση είναι πιθανό να έχει σημαντικό αντίκτυπο στους ταξιδιώτες, συμπεριλαμβανομένου του τέλους για last minute κρατήσεις.

Πώς επηρεάζει το EES τις last minute κρατήσεις

Επί του παρόντος, οι επιβάτες αεροπορικών εταιρειών πρέπει να παρέχουν ορισμένες λεπτομέρειες πριν πετάξουν, όπως όνομα, αριθμό διαβατηρίου και ημερομηνία γέννησης. Αυτό είναι γνωστό ως Advanced Passenger Information (API) και είναι πιθανό να γίνει πιο λεπτομερές όταν εισαχθεί το EES.

Θα απαιτήσει επίσης από τις αεροπορικές εταιρείες να πάρουν το πράσινο φως για τους επιβάτες να ταξιδεύουν. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προθεσμία για αυτό είναι έως και 48 ώρες πριν την αναχώρηση.

Θα πρέπει να στείλουν το API για επαλήθευση και το σύστημα θα απαντήσει είτε με “OK” ή “NOT OK” για την επιβίβαση. Οι αεροπορικές εταιρείες θα τιμωρηθούν επίσης εάν επιτρέψουν την επιβίβαση επιβατών που δεν συμμορφώνονται.

Αυτή η προθεσμία και η πολυπλοκότητα της διαδικασίας είναι κάτι για το οποίο οι αεροπορικές εταιρείες ανησυχούν για όσους κάνουν κράτηση της τελευταίας στιγμής.

Η μητρική εταιρεία για τις Ryanair, Buzz, Lauda Europe και Malta Air έχει εκφράσει ανησυχίες ότι αυτό θα μπορούσε να σημάνει το τέλος των πωλήσεων εισιτηρίων την τελευταία στιγμή.

Σε έγγραφο που κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής των Κοινοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου τον Δεκέμβριο ανέφερε ότι αυτή η «σκληρή» προθεσμία «είναι πολύ μεγάλη» και «θα απέτρεπε τις καθυστερημένες πωλήσεις εισιτηρίων».

Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) είπε επίσης ότι ενδέχεται να υπάρξουν καθυστερήσεις για άτομα που δηλώνουν ότι έχουν άδεια διαμονής ή βίζα μακράς διαμονής για μια χώρα της ΕΕ στο API τους. Αυτό θα πρέπει να ελεγχθεί στην πύλη επιβίβασης και μπορεί να προσθέσει χρόνο στη διαδικασία.

Θα έχει το EES άλλες επιπτώσεις για τους επιβάτες αεροπορικών εταιρειών;

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επίσης προειδοποιήσει για άλλες ανησυχίες για τους επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων χρόνων αναμονής στους συνοριακούς ελέγχους και της έλλειψης υποστήριξης για όταν τα πράγματα πάνε στραβά κατά την εισαγωγή.

«Παραμένουμε βαθιά ανήσυχοι ότι ζητήματα παραμένουν αδιευκρίνιστα που θα παρεμποδίσουν την απρόσκοπτη εισαγωγή του EES αυτό το καλοκαίρι, λένε οι Αεροπορικές Εταιρείες της Ευρώπης (A4E).
«Πολλά από αυτά τα ζητήματα επισημάνθηκαν πριν από μήνες και η πρόοδος για την αντιμετώπιση τους ήταν αργή.»

Οι A4E και IATA έστειλαν μια κοινή επιστολή στην Ylva Johansson, Επίτροπο Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, τον Μάιο. Περιγράφουν τις ανησυχίες που έχουν οι αεροπορικές εταιρείες σχετικά με την εισαγωγή του συστήματος.

Αυτό περιλαμβάνει την έλλειψη υποστήριξης 24/7 για να βοηθήσουν τις αεροπορικές εταιρείες να βοηθήσουν τους ταξιδιώτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα με το EES κατά την εκτόξευση του. Λένε ότι χωρίς αυτή την υποστήριξη, «θα υποβαθμίσει σοβαρά την εμπειρία των ταξιδιωτών».

Η επιστολή αναφέρει καθυστερήσεις στην επικοινωνία ή έλλειψη εκστρατειών ενημέρωσης για τους επιβάτες, ασυνεπείς και καθυστερημένες εθνικές δοκιμές, καθυστερήσεις στην εφαρμογή προεγγραφής και έλλειψη σχεδίων έκτακτης ανάγκης για εάν οι χώρες δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένες.
Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Απρίλιο, για παράδειγμα, διαπίστωσε ότι τα δύο τρίτα των ενηλίκων δεν γνώριζαν το σύστημα.

Θα μπορούσε το EES να καθυστερήσει ξανά;

Αρχικά είχε προγραμματιστεί για τον Μάιο του 2022, η έναρξη του EES έχει ήδη καθυστερήσει αρκετές φορές.

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν τώρα προειδοποιήσει ότι υπάρχει περιορισμένος χρόνος για να προετοιμαστούν όλα αυτά κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής πριν από την τρέχουσα προγραμματισμένη εκτόξευση αυτό το φθινόπωρο.

Δεν έχει οριστεί ακόμη επίσημη ημερομηνία για το πότε θα πρέπει να εγγραφούν οι επιβάτες και η ΕΕ έχει πει ότι αυτό θα επιβεβαιωθεί πιο κοντά στην ώρα.

Η ετήσια έκθεση για την κατάσταση του Σένγκεν που δημοσιεύθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Απρίλιο ανέφερε ότι υπάρχουν ακόμη προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν.

«Ενώ έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος σε ολόκληρο τον χώρο Σένγκεν, ορισμένα κράτη μέλη εξακολουθούν να υστερούν, ιδίως όσον αφορά τον αποτελεσματικό εξοπλισμό των συνοριακών σημείων διέλευσης», αναφέρει.

Κάλεσε τα κράτη μέλη της ΕΕ να επιταχύνουν επειγόντως τις προετοιμασίες τους για να διασφαλίσουν ότι το σύστημα μπορεί να εφαρμοστεί έγκαιρα, κάτι που επαναλαμβάνεται και από φορείς της αεροπορικής βιομηχανίας.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να επιταχύνει τις προετοιμασίες της εάν θέλει να έχει ελπίδα να διασφαλίσει μια απρόσκοπτη εισαγωγή της EES, λέει η A4E.

Αυτό θα απαιτήσει στενό συντονισμό με τα κράτη μέλη, τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια και για να διασφαλιστεί ότι παρέχεται επαρκής υποστήριξη σε αυτούς τους ενδιαφερόμενους φορείς και στους επιβάτες».