Tον μεταβαλλόμενο χαρακτήρα και τη συχνότητα των επαγγελματικών ταξιδιών υπογραμμίζει πρόσφατη έρευνα της International Workplace Group (IWG), του μεγαλύτερου παρόχου ευέλικτων χώρων εργασίας στον κόσμος, με επωνυμίες όπως η Spaces, η Regus και η HQ.

Η έκθεση της IWG αναδεικνύει ότι οι επιχειρηματίες δίνουν προτεραιότητα στα εταιρικά έξοδα για μετακινήσεις που αφορούν σημαντικές εμπορικές συναντήσεις.

Αντίθετα, οι τακτικές συσκέψεις στελεχών από όλο τον κόσμο πραγματοποιούνται κυρίως διαδικτυακά, αξιοποιώντας τις διαθέσιμες τεχνολογίες. Αυτό συμβαίνει σε ένα περιβάλλον αυξανόμενου κόστους, περιβαλλοντικών ανησυχιών και γεωπολιτικής αβεβαιότητας.

Η έρευνα, που διεξήχθη σε περισσότερους από 500 CEOs, ανέδειξε ότι η ταχεία ανάπτυξη της ψηφιακής υποδομής, σημαίνει ότι οι τακτικές συσκέψεις μπορούν πλέον να πραγματοποιούνται διαδικτυακά.

Πάνω από τα τρία τέταρτα (77%) των ανώτατων στελεχών επιχειρήσεων δηλώνουν ότι η τεχνολογία τους επιτρέπει να συνεχίσουν να διεξάγουν συσκέψεις «καθημερινής επιχειρηματικής δραστηριότητας», εικονικά, προάγοντας την επιχειρηματική αποδοτικότητα.

Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι τα επαγγελματικά ταξίδια έχουν αντικατασταθεί από την υβριδική εργασία.

Στην πραγματικότητα, η πλειοψηφία (87%) των CEOs πιστεύει ακράδαντα ότι η τεχνολογία δεν θα αντικαταστήσει ποτέ την αξία των στρατηγικά σημαντικών δια ζώσης συναντήσεων και ότι τα επαγγελματικά ταξίδια θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη σύσφιξη των σχέσεων και στην υπογραφή σημαντικών εμπορικών συμφωνιών.

Αυξανόμενο κόστος των επαγγελματικών ταξιδιών

Το ένα τρίτο των επιχειρηματιών ανέφερε ότι η αύξηση του κόστους των ταξιδιών επηρέασε σημαντικά τις αποφάσεις τους για μετακινήσεις μετά την πανδημία. Έρευνα της Harris Williams σχετικά με το κόστος των επαγγελματικών ταξιδιών, έδειξε ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων έχουν αυξηθεί κατά 38%** σε σύγκριση με τις τιμές πριν την πανδημία, ενώ το κόστος των ξενοδοχείων έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 82%.***

Με την προσδοκία συνεχούς ανάπτυξης το 2025, το 77% των CEOs σημείωσε ότι η δυνατότητα διαδικτυακών συναντήσεων τους επιτρέπει να μειώσουν τον αριθμό των επαγγελματικών ταξιδιών, εστιάζοντας έτσι στις κρίσιμες κατ’ ιδίαν συναντήσεις.

 

Γεωπολιτική αβεβαιότητα

Αναφορικά με άλλες μακροοικονομικές τάσεις, οι CEOs δήλωσαν ότι η αυξανόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα είχε σημαντικό αντίκτυπο στον χαρακτήρα των ταξιδιών, στις εταιρείες τους. Ένας στους πέντε ανέφερε ότι το τρέχον γεωπολιτικό κλίμα επηρέασε καθοριστικά τα επαγγελματικά ταξίδια, ενώ οι αλλαγές στο τοπίο της υγείας σε παγκόσμιο επίπεδο (19%) και οι κανονισμοί για την έκδοση θεωρήσεων (19%) επηρέασαν επίσης τον τρόπο προτεραιοποίησης των στρατηγικά σημαντικών ταξιδιών.

 

Περιβαλλοντικοί παράγοντες

Καθώς οι εταιρείες επιδιώκουν να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, όλο και περισσότερες είναι εκείνες που προσεγγίζουν τα εταιρικά ταξίδια πιο προσεκτικά.Τα τρία τέταρτα (75%) των διευθυντικών στελεχών επιχειρήσεων δήλωσαν ότι η ανάπτυξη της υβριδικής εργασίας και η υιοθέτηση διαδικτυακών πλατφορμών τους έχει επιτρέψει να μειώσουν σημαντικά τα μη φιλικά προς το περιβάλλον ταξίδια. Ειδικά για τους μεγαλύτερους οργανισμούς που υπόκεινται σε αυστηρότερο έλεγχο των εκπομπών άνθρακα, οι εταιρικές αναφορές ESG και οι σχετικές πολιτικές έχουν οδηγήσει σε πιο στρατηγικές αποφάσεις σχετικά με τα ταξιδιωτικά τους σχέδια.

 

Παράταση επαγγελματικών ταξιδιών για μέγιστη αποδοτικότητα

Τα τρία τέταρτα (75%) των CEOs δήλωσαν ότι τα επαγγελματικά ταξίδια είναι πλέον πιο αποδοτικά, ενώ περισσότεροι από τους μισούς (61%) δηλώνουν ότι τείνουν να ταξιδεύουν λιγότερο διαμένοντας όμως για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, εξαιτίας της διαθεσιμότητας ευέλικτων χώρων εργασίας που τους επιτρέπει να παραμένουν παραγωγικοί, μεταξύ των συσκέψεων. Το ένα τέταρτο (26%) παρατείνει τη διαμονή του για να συμπεριλάβει επιπλέον συναντήσεις, μειώνοντας έτσι την ανάγκη για σύντομες μετακινήσεις, ενώ το 23% των στελεχών, εκμεταλλευόμενοι τον επιπλέον χρόνο, έχουν συμμετάσχει σε εκδηλώσεις ή συνέδρια, αξιοποιώντας στο έπακρο τα ταξίδια τους.

Καθώς οι επικεφαλής των επιχειρήσεων επωφελούνται της μεγαλύτερης ευελιξίας στις εργασιακές τους συνήθειες, το 87% αφιερώνει τον επιπλέον χρόνο για να απολαύσει τον προορισμό και να εξερευνήσει την τοπική κουλτούρα. Το ένα τέταρτο (24%) δήλωσε ότι συνδύασε το ταξίδι εργασίας με διακοπές. Σε μια ενθαρρυντική κίνηση για ολόκληρη την επιχείρηση, τα οφέλη του ταξιδιού και της αναψυχής δεν περιορίζονται μόνο στα ανώτατα στελέχη των επιχειρήσεων, καθώς το 74% προτρέπει τους υπαλλήλους τους να εργάζονται από το εξωτερικό, ώστε να εκμεταλλευτούν τα ταξίδια τους στο μέγιστο.

Ο Mark Dixon, CEO & Ιδρυτής της IWG, δήλωσε:

«Η πρόοδος της ψηφιακής τεχνολογίας, σε συνδυασμό με το αυξανόμενο κόστος των διεθνών ταξιδιών, τη γεωπολιτική αβεβαιότητα και τις περιβαλλοντικές ανησυχίες, επισημαίνουν το γεγονός ότι ο χαρακτήρας των επαγγελματικών ταξιδιών έχει αλλάξει και είναι απίθανο να δούμε μια επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα . Τα διευθυντικά στελέχη πλέον προτεραιοποιούν τα ταξίδια τους για τις στρατηγικά πιο σημαντικές συναντήσεις, όπως είναι οι μεγάλες εμπορικές συμφωνίες ή η σύσφιξη σχέσεων με τους συνεργάτες τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις,η τεχνολογία δεν μπορεί και δεν θα αντικαταστήσει ποτέ, την αξία των διαπροσωπικών επαφών.