Σύνταξη: tourismtoday.gr
Τα αεροδρόμια ήταν πάντα βασικά σημεία πώλησης σε στρατηγικές τουριστικής και οικονομικής ελκυστικότητας. Ποια χώρα, πόλη ή περιοχή δεν καυχήθηκε ποτέ ότι έχει αεροπορική πρόσβαση;
Ωστόσο, οι παγκόσμιες κρίσεις και οι επιπτώσεις τους στα αεροπορικά ταξίδια έχουν θέσει υπό αμφισβήτηση τον ρόλο αυτών των μεγάλων υποδομών.
Σύμφωνα με τον David Aboulkheir, Αναπληρωτή Διευθυντή της συμμαχίας αεροδρομίων Orly Paris τα αεροδρόμια μπορούν να γίνουν ουσιαστικά στοιχεία για την ελκυστικότητα και την επωνυμία των προορισμών.
Κρίσιμες προκλήσεις ελκυστικότητας και εικόνας για πόλεις και περιοχές αεροδρομίων
Αναμφισβήτητα για μέρη, τα αεροδρόμια είναι πραγματικές πύλες και πόρτες πρόσβασης στον υπόλοιπο κόσμο.
Ως σημεία άφιξης ή αναχώρησης για τους ταξιδιώτες, παίζουν κρίσιμο ρόλο στην αντίληψη του προορισμού.
Επιπλέον, έχουν σχηματίσει μεγάλα σταυροδρόμια-κόμβους για τις ροές επιβατών και εμπορευμάτων παρά το σοκ του 2020.
Η έννοια της « αεροτρόπολης» (aerotropolis) είναι η επιτομή της άνοδος των «πόλεων αεροδρομίων», που οδήγησε στην εντατικοποίηση των δραστηριοτήτων εντός και γύρω από τους αερολιμένες, όπως το λιανικό εμπόριο, τα γραφεία, τα ξενοδοχεία και οι εκθέσεις.
Η Ατλάντα (Hartsfield–Jackson) στις ΗΠΑ, το Ντουμπάι (DXB) στη Μέση Ανατολή και στην Σιγκαπούρη το Changi στην Ασία, μεταξύ άλλων, έχουν ανοίξει τον δρόμο για τέτοιες εξελίξεις.
Δυστυχώς, η επιτάχυνση των κρίσεων του 21ου αιώνα (κλιματική αλλαγή, πανδημία, αυξανόμενος πληθωρισμός ή γεωπολιτικές εντάσεις) έχει φέρει τεράστιες προκλήσεις για τις περιοχές και τις πόλεις των αεροδρομίων.
Η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση του κοινού για τις αρνητικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων των αεροδρομίων στο περιβάλλον (θόρυβος, εκπομπές άνθρακα, ατμοσφαιρική ρύπανση, κατακερματισμός του αστικού χώρου) σε συνδυασμό με την ψηφιοποίηση των αλληλεπιδράσεων, οδήγησαν σε αλλαγές στις ταξιδιωτικές συμπεριφορές που επηρεάζουν τον κλάδο των αεροπορικών ταξιδιών.
Αντλώντας διδάγματα από αυτές τις νέες τάσεις, πολλοί προορισμοί προσπάθησαν να δώσουν προτεραιότητα σε περισσότερο τοπικό και υπεύθυνο τουρισμό, ενθαρρύνοντας μορφές μεταφοράς χαμηλών εκπομπών άνθρακα και παραμονή μεγαλύτερης διάρκειας.
Ομοίως, διεθνείς εταιρείες που είναι πρόθυμες να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις τους για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) έχουν επίσης πιέσει για αλλαγή συνήθειας στα επαγγελματικά ταξίδια.
Διαφοροποίηση κοινοτήτων αεροδρομίων και προσέλκυση νέων οικονομικών δραστηριοτήτων
Αν δεν συμβεί μια νέα καταστροφή, είναι μάλλον απίθανο τα αεροδρόμια να σταματήσουν να λειτουργούν εν μία νυκτί. Από το 2021, η επιβατική κίνηση ανακάμπτει.
Ο τομέας MICE ανακάμπτει και πάλι και οι πολιτιστικές ή αθλητικές μεγάλες εκδηλώσεις θα πρέπει να προσελκύσουν τεράστιες ροές αεροπορικών ταξιδιωτών και επενδύσεων σε προορισμούς για άλλη μια φορά.
Αυτό το πλαίσιο παρέχει ένα μοναδικό παράθυρο ευκαιριών για τις κοινότητες να κεφαλαιοποιήσουν τα περιουσιακά στοιχεία των αεροδρομίων τους προς όφελος τόσο των ταξιδιωτών όσο και των ντόπιων.
Πολλές δυνατότητες πρέπει να διερευνηθούν περαιτέρω, όπως ο επανασχεδιασμός της συνολικής εμπειρίας των περιοχών του αεροδρομίου, με ταυτόχρονη μετάδοση της αίσθησης του τόπου. Ένα ουσιαστικό βήμα είναι το ίδιο το αεροδρόμιο.
Ας θυμηθούμε ότι στις αρχές της δεκαετίας του 1960, το αεροδρόμιο Paris-Orly ήταν ένα από τα πιο εμβληματικά αξιοθέατα στη Γαλλία, προσελκύοντας ακόμη περισσότερους επισκέπτες από τον Πύργο του Άιφελ ή το Mont Saint-Michel.
Παρουσίασε το γαλλικό σχέδιο μόδας και την τέχνη του lifestyle, διέθετε κινηματογράφο, κομμωτήριο κ.λπ.
Σήμερα, λίγα αεροδρόμια είναι ικανά να ανταποκριθούν σε ποικίλες ανάγκες και χρήσεις.
Επιπλέον, τα μεγάλα αποθέματα γης στις τοποθεσίες των αεροδρομίων παρέχουν ευνοϊκό έδαφος για «δημιουργία τοποθεσιών», γοητεύοντας εκ νέου παραδοσιακά μη ελκυστικά μέρη και αναπτύσσοντας νέους χώρους ευχαρίστησης και ανέσεων.
Η μετατροπή του αεροδρομίου Berlin-Tempelhof από το 2010 σε έναν τεράστιο δημόσιο χώρο, είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των Βερολινέζων.
Κοντά στο αεροδρόμιο της Στοκχόλμης, εγκαταλελειμμένα στοιχεία όπως ένα παλιό Boeing και ένας πύργος ελέγχου έχουν μετατραπεί σε καταλύματα.
Αυτές οι εξελίξεις συνεπάγονται επίσης αναβάθμιση της κινητικότητας χαμηλών εκπομπών άνθρακα για όλο το αεροδρόμιο για εύκολη σύνδεση με άλλα τοπικά ή περιφερειακά σημεία.
Η στήριξη στο αεροδρόμιο για τη στόχευση νέων αγορών είναι μια άλλη σχετική επιλογή. Οι κοινότητες των αεροδρομίων έχουν δημιουργήσει όλο και περισσότερο θερμοκοιτίδες, χώρους συνεργασίας ή τρίτες θέσεις, επιδιώκοντας να τοποθετηθούν ως προορισμοί φιλικοί προς τις επιχειρήσεις και τα ταλέντα, όπως φαίνεται στην περίπτωση του Άμστερνταμ Schiphol.
Η περιοχή του αεροδρομίου της Ατλάντα έχει επικεντρωθεί στην προσέλκυση της κινηματογραφικής βιομηχανίας.
Ορισμένα αεροδρόμια έχουν μετατραπεί σε εστίες για βιώσιμες τεχνολογίες. Ο κύριος ηλιακός σταθμός παραγωγής ενέργειας της Αυστρίας κατασκευάστηκε πρόσφατα στην περιοχή του αεροδρομίου της Βιέννης και η πρωτοβουλία H2 Hub της Περιφέρειας του Παρισιού στοχεύει να μετατρέψει τα αεροδρόμια σε οικοσυστήματα υδρογόνου για βιώσιμη αεροπορία.
Η επωνυμία ως εργαλείο για την υποστήριξη των προορισμών αεροδρομίων
Για να ξεκλειδώσουν όλες αυτές τις δυνατότητες, η προσέγγιση επωνυμίας θα μπορούσε να είναι το κλειδί.
Αυτή η προσέγγιση ενθαρρύνει τη συμμετοχή όλων των σωστών φορέων του δημόσιου-ιδιωτικού και του τρίτου τομέα που ενδιαφέρονται για τον αερολιμένα (εθνικές, τοπικές και περιφερειακές κυβερνήσεις, αρχές αερολιμένων και αερομεταφορείς, ιδιοκτήτες, συνεργεία και άλλες στρατηγικές οντότητες κ.λπ.).
Σημαίνει να συνεργαζόμαστε -αντί να ανταγωνιζόμαστε- γύρω από μια κοινή φιλοδοξία. Σημαίνει συναρπαστική αφήγηση, κοινό οδικό χάρτη και αμοιβαία επωφελή έργα.
Αυτή η νοοτροπία συνεργασίας μπορεί να βοηθήσει στη διαμόρφωση ορατών, μοναδικών και συμπληρωματικών προορισμών με απαράμιλλη προσβασιμότητα.
Προφανώς, οι κοινότητες των αεροδρομίων θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι εκπληρώνουν επίσης τις υποσχέσεις τους για βιώσιμη ανάπτυξη για να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Με αυτόν τον τρόπο, είναι πιθανό να ενισχύσουν τη φήμη τους.