Σύνταξη: tourismtoday.gr
Ένας «ενιαίος ευρωπαϊκός ουρανός» θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές ρύπων και τις καθυστερήσεις σε πτήσεις στα αεροδρόμια, υποστηρίζει η βιομηχανία.
Στη σύνοδο κορυφής των Αεροπορικών Εταιρειών Ευρώπης (A4E) την περασμένη εβδομάδα, οι Ryanair, Easyjet, Lufthansa και IAG (ιδιοκτήτρια της British Airways) κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) να εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση του εναέριου χώρου.
Η νομοθεσία για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό (SES) θα εξορθολογίσει τον κατακερματισμένο εναέριο χώρο της ηπείρου σε έναν μικρό αριθμό μπλοκ.
Μετά τη χαλάρωση των περιορισμών της εποχής της πανδημίας, τα ταξίδια έχουν ανακάμψει σε όλη την ήπειρο. Αυτό καθιστά το ζήτημα «πιο πιεστικό από ποτέ», σημείωσαν οι αεροπορικές εταιρείες.
Τι είναι η πρωτοβουλία για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό
Με περίπου 30.000 πτήσεις την ημέρα, ο ευρωπαϊκός εναέριος χώρος είναι από τους πιο πολυσύχναστους στον κόσμο.
Για την ασφάλεια των επιβατών απαιτούνται χιλιάδες ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι παρακολουθούν τις πτήσεις για την αποφυγή συμφόρησης.
Αλλά το σημερινό σύστημα δεν είναι τόσο αποτελεσματικό όσο θα μπορούσε να είναι.
Στον ουρανό ισχύουν τα εθνικά σύνορα, πράγμα που σημαίνει ότι τα αεροπλάνα περνούν μέσα από ένα συνονθύλευμα 27 διαφορετικών δικαιοδοσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
Ο κατακερματισμένος εναέριος χώρος σημαίνει ότι τα αεροπλάνα δεν ακολουθούν πάντα τις πιο αποτελεσματικές διαδρομές.
Κατά μέσο όρο, τα αεροπλάνα πετούν 49 χιλιόμετρα μακρύτερα από ό,τι είναι απολύτως απαραίτητο, εκτιμά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μεγάλες περιοχές του εναέριου χώρου προορίζονται για εθνική στρατιωτική χρήση και παραμένουν κενές.
Το SES θα αναδιαρθρώσει τον εναέριο χώρο σε εννέα «λειτουργικά τμήματα». Το Eurocontrol -ο φορέας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που συντονίζει τις ευρωπαϊκές πτήσεις- το αποκαλεί «ένα απρόσκοπτο, πανευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας».
Πρωτοβουλία για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό και καθυστερήσεις
Αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει τις καθυστερήσεις για τους ταξιδιώτες, ελαχιστοποιώντας τις δυσκολίες επικοινωνίας μεταξύ των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Επίσης θα σήμαινε ότι οι εργατικές κινητοποιήσεις -όπως η απεργία των Ιταλών ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας πέρυσι- θα προκαλέσουν λιγότερες διαταραχές. Κι αυτό γιατί οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας από όλο το μπλοκ θα μπορούσαν να επέμβουν.
Ωστόσο κάτι τέτοιο, θα καταστήσει δυσκολότερο για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να διαμαρτυρηθούν για τις περικοπές των μισθών.
Πόσο θα ωφελήσει τον πλανήτη η πρωτοβουλία για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ίδια την αεροπορική βιομηχανία, ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές CO2 των αερομεταφορών έως και κατά 10%, δηλαδή κατά 50 εκατομμύρια τόνους. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι θα περιορίσει τις περιττές υπερβολικές πτήσεις.
Ωστόσο, ο αντίκτυπος δεν θα ήταν απλός. Οι αεροπορικές εταιρείες επιθυμούν τον εξορθολογισμό του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου ως μέσο «ενίσχυσης της ανάπτυξης».
Περισσότερες πτήσεις θα σημαίνουν περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Στη δήλωση τους που ζητούσε την εφαρμογή του SES, η A4E ζήτησε επίσης να ενισχυθούν οι επενδύσεις σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF).
Ωστόσο, περιορίζουν τις εκπομπές κατά περίπου 80% κατά τη διάρκεια του «κύκλου ζωής των καυσίμων», επειδή παράγονται από απόβλητα, όπου ο άνθρακας έχει ήδη εκπέμψει, ή από φυτά που απορροφούν διοξείδιο του άνθρακα κατά την ανάπτυξη τους.
Ωστόσο, εξακολουθούν να παράγουν εκπομπές όταν καίγονται. Οι ακτιβιστές έχουν προηγουμένως αποκαλέσει τα SAF ως μια τακτική «βγες από τη φυλακή δωρεάν».
Πόσο κακό κάνουν οι πτήσεις στον πλανήτη
Μια πτήση οικονομικής θέσης με επιστροφή από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη εκπέμπει περίπου 1,48 τόνους CO2 ανά επιβάτη, σύμφωνα με τον υπολογισμό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα Flight Emission Map – περισσότερο από το διπλάσιο από ό,τι παράγει ο μέσος άνθρωπος στη Γκάνα σε ένα ολόκληρο έτος.
Η αποφυγή των αεροπορικών ταξιδιών είναι η μεγαλύτερη ενέργεια που μπορεί να κάνει ένα άτομο για να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα.