Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η πολυπόθητη αύξηση στον τομέα του τουρισμού είναι αναμφίβολα καλή για την οικονομία. Ωστόσο, οι προορισμοί κινδυνεύουν από την κακή συμπεριφορά των τουριστών και τον υπερτουρισμό. Σε όλο τον κόσμο εδώ και χρόνια οι χώρες αναζητούν τρόπους για να την περιορίσουν.

Πρόσφατη μελέτη του CUHK Business School αποκαλύπτει ότι η κακή τουριστική συμπεριφορά θα μπορούσε να μειωθεί. Πώς; Απλά κάνοντας τους τουρίστες να νιώσουν πιο κοντά στους ντόπιους.

Η μελέτη είναι η πρώτη που εξέτασε την ψυχολογική εγγύτητα μεταξύ ντόπιων και τουριστών. Καθώς και το πώς η «ψυχολογική απόσταση» επηρεάζει την πρόθεση των τουριστών για κακή συμπεριφορά.

Επικεφαλής της μελέτης ήταν η Λίζα Γουάν, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στη Σχολή Διαχείρισης Ξενοδοχειακών και Τουριστικών Υπηρεσιών και Τμήμα Μάρκετινγκ στο πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ CUHK Business. Και συν-συγγραφείς ο Μάικλ Χούι στο Πανεπιστήμιο του Μακάο και Γιάο Τσι στο CUHK Business School.

Ο τουρίστας «ένας από εμάς»

Η ψυχολογική εγγύτητα αναφέρεται στα συναισθήματα της προσκόλλησης. Καθώς και της σύνδεσης με άλλους ανθρώπους.

Τείνουμε να αισθανόμαστε ψυχολογικά πιο κοντά σε κάποιον που αντιλαμβανόμαστε ως «ένας από εμάς».

Τα άτομα που ανήκουν στην ίδια κοινωνική ομάδα είναι πιθανό να ακολουθήσουν το ίδιο σύνολο κοινωνικών ή πολιτιστικών κανόνων. Κι αυτό επειδή ενδιαφέρονται για τις συνέπειες της συμπεριφοράς τους, λόγω της ανάγκης έγκρισης και συμμετοχής.

Τα μέλη είναι επίσης πιθανό να επιβάλουν ανεπίσημο κοινωνικό έλεγχο σε άτομα της ομάδας.

Όπως η εμφάνιση θυμού ή η ανταλλαγή σχολίων σε όσους παραβιάζουν τους κοινωνικούς κανόνες για την ενίσχυση της τάξης της ομάδας.
Ωστόσο, η ίδια κοινωνική πρακτική δεν ισχύει συνήθως για μέλη εκτός ομάδας.

Οι τουρίστες αισθάνονται απομακρυσμένοι από τους ντόπιους

Οι μελετητές εξηγούν ότι όταν οι τουρίστες που ταξιδεύουν στο εξωτερικό, αισθάνονται λιγότερο συνδεδεμένοι με τους ντόπιους από ό,τι στην χώρα τους. Με άλλα λόγια, αισθάνονται ψυχολογικά απομακρυσμένοι από τους ντόπιους.

Δεδομένου ότι δεν θεωρούνται ότι ανήκουν στην ίδια «ομάδα», είναι λιγότερο πιθανό να συμμορφωθούν με τους τοπικούς κανόνες. Κι αυτό επειδή ανησυχούν λιγότερο για τις συνέπειες της συμπεριφοράς τους.

Οι ντόπιοι, από την άλλη πλευρά, θεωρούν τους τουρίστες ως ξένους. Ενδέχεται και να μην εκφράζουν πάντα την αποδοκιμασία τους για την κακή συμπεριφορά των τουριστών.

Όσο περισσότεροι κάτοικοι της περιοχής υποφέρουν από την κακή συμπεριφορά των τουριστών, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να επιβάλουν άτυπο κοινωνικό έλεγχο σε όσους παραβιάζουν τους κοινωνικούς κανόνες.

Αυτό συμβαίνει όταν οι ντόπιοι αισθάνονται θύματα ή υπεύθυνοι για την προστασία των συμφερόντων της κοινότητας τους.

Για παράδειγμα, οι κάτοικοι του Σαϊ Κουνγκ -μια συνοικία στο Χονγκ Κονγκ- διαμαρτυρήθηκαν αφού αναστατώθηκαν από την εισροή τουριστών κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του προβλήματος σκουπιδιών.

Οι ερευνητές λένε ότι οι τουρίστες θα μπορούσαν να έχουν κακή συμπεριφορά, αν ξέρουν ότι αυτό είναι λιγότερο πιθανό να επηρεάσει τους κατοίκους της περιοχής.

Οι ερευνητές προτείνουν στους εμπόρους και τις αρχές της τουριστικής βιομηχανίας να υπενθυμίσουν στους τουρίστες τις αρνητικές συνέπειες της συμπεριφοράς τους.

Για παράδειγμα, οι διευθυντές ξενοδοχείων θα μπορούσαν να σχεδιάσουν διακοσμήσεις τραπεζιού που υπενθυμίζουν στους τουρίστες τις κακές συνέπειες της σπατάλης τροφίμων. Καθώς και την περιττή επιβάρυνση για τους ντόπιους λόγω της σπατάλης συμπεριφοράς τους.

Πώς οι προορισμοί μπορούν να μειώσουν την κακή συμπεριφορά των τουριστών

«Η καλύτερη συμβουλή είναι να υπενθυμίσουμε στους επισκέπτες ότι οι ενέργειες τους θα προκαλέσουν το ίδιο επίπεδο ενόχλησης και αποδοκιμασίας εάν αυτό γινόταν στο σπίτι τους», σημειώνει η Λίζα Γουάν.

Από την άλλη πλευρά, οι έμποροι προορισμού πρέπει επίσης να υπενθυμίζουν στους τουρίστες ότι η κακή συμπεριφορά μπορεί να αμαυρώσει την εικόνα της χώρας καταγωγής τους.

Πάνω απ ‘όλα, οι έμποροι θα πρέπει να προσπαθήσουν να αυξήσουν την ψυχολογική εγγύτητα μεταξύ των τουριστών και των κατοίκων της περιοχής. Επισημαίνοντας τις ομοιότητες τους.

Η προώθηση μιας φιλικής και φιλόξενης εικόνας του προορισμού και των κατοίκων της περιοχής, δημιουργεί ευκαιρίες για υγιείς αλληλεπιδράσεις μεταξύ τουριστών και ντόπιων.