της Εύας Οικονομάκη
Με διψήφιο ποσοστό αύξησης σε επίπεδο επιβατικής κίνησης αναμένεται να κλείσει το 2024 για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το πρόγραμμα επέκτασης του οποίου έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης, όπως επισήμανε η διοίκηση της εταιρείας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ) κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα του α’ εξαμήνου του έτους.
Σύμφωνα με τους ιθύνοντες του ΔΑΑ, το Χωροταξικό Σχέδιο (Master Plan) για την αύξηση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεων του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας έχει μπει σε φάση ανάπτυξης, με την προκήρυξη των αντίστοιχων διαγωνισμών να βρίσκεται πλέον σε προχωρημένο στάδιο.
Τι περιλαμβάνει το 33MAP
Η υλοποίηση του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP αποτελεί την α’ φάση του προγράμματος επέκτασης αεροδρομίου και περιλαμβάνει
- την επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, την ανάπτυξη νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών για 32 θέσεις στάθμευσης με συνδεδεμένους τροχοδρόμους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης και ένα σταθμό εξυπηρέτησης της περιοχής στάθμευσης αεροσκαφών,
- την επέκταση του χερσαίου και κυκλοφοριακού οδικού δικτύου,
- καθώς και την κατασκευή νέου πολυώροφου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη τρέχει διαγωνισμός για την πρόσληψη της εταιρείας ή κοινοπραξίας (Project Management Office-PMO) που θα αναλάβει τον συντονισμό και την επίβλεψη του συγκεκριμένου project.
Η πορεία της κίνησης
Σε σχέση με την πορεία της επιβατικής κίνησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Παράσχης, επισήμανε ότι αναμένεται χαμηλό διψήφιο ποσοστό αύξησης του αριθμού των διακινούμενων επιβατών, στοιχείο που αντανακλά την επιτυχημένη στρατηγική του ΔΑΑ για την ανάπτυξη του δικτύου εξυπηρετούμενων προορισμών, την ανθεκτικότητα της δυναμικής των ταξιδιών αναψυχής και την ελκυστικότητα της Αθήνας και της Ελλάδας ως προορισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
«Το αεροδρόμιο το α’ εξάμηνο του έτους κατέγραψε τον υψηλότερο αριθμό επιβατών στην ιστορία του, κάτι που αποτυπώνεται και στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. Το αεροδρόμιο της Αθήνας συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των αερολιμένων που σημειώνουν τις καλύτερες επιδόσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο», τόνισε χαρακτηριστικά.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, η επιβατική κίνηση σημείωσε σημαντική αύξηση της τάξης του 16% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, ενώ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου η κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τους 21,26 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 13,9%.
Μάλιστα, με στόχο τη μείωση στις καθυστερήσεις που καταγράφονται κατά τις περιόδους αιχμής, ο Γ. Παράσχης είπε πως για τη θερινή περίοδο του 2025, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα αλλάξει κατηγορία και από «μη Συντονισμένο» θα «μετατραπεί» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων».
Πηγή εσόδων
Σε σημαντική πηγή εσόδων για τον ΔΑΑ εξελίσσονται οι Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες, τα έσοδα από τις οποίες ανήλθαν σε 70,2 εκατ. ευρώ, με αύξηση 19,2% σε σύγκριση με το 2023. Η βελτίωση αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση των εσόδων από τις εμπορικές δραστηριότητες και τις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων.
Πιο αναλυτικά, τα έσοδα από τις εμπορικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 45,5 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 από 36,9 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο του 2023, αντανακλώντας τις βελτιωμένες επιδόσεις της εν λόγω δραστηριότητας, η οποία αναπτύχθηκε με ταχύτερο ρυθμό από την αύξηση της επιβατικής κίνησης, κυρίως λόγω της μεγαλύτερης ποικιλίας σε επίπεδο εμπορικών brands και νέων concept, σε συνδυασμό με την επίτευξη επιτυχημένων εμπορικών συμβάσεων.
Ως προς τις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων, τα σχετικά έσοδα το 2024 ανήλθαν σε 10,8 εκατ. ευρώ, βελτιωμένα κατά 2,1 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2023, ως αποτέλεσμα της αυξημένης κίνησης των επιβατών με τελικό προορισμό την Αθήνα, της στοχευμένης προσαρμογής των τιμών σε συνδυασμό με την αποτελεσματική διαχείριση των χώρων στάθμευσης.