Οι ταξιδιώτες αρχίζουν ενεργά να αποφεύγουν προορισμούς που εκτίθενται σε ακραία καιρικά φαινόμενα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της WTM, για τα διεθνή ταξίδια που δημοσιεύτηκε την Τρίτη.

  • Η έκθεση, σε συνεργασία με την Tourism Economics, διαπίστωσε ότι το 29% των ταξιδιωτών από βασικές παγκόσμιες αγορές απέφυγαν να επισκεφθούν έναν προορισμό τους τελευταίους 12 μήνες λόγω ανησυχιών για κακές ή ακραίες καιρικές συνθήκες.
  • Η Gen Z – ταξιδιώτες ηλικίας μεταξύ 18 και 34 ετών – είναι πιο πιθανό από τον μέσο όρο να αποφεύγουν προορισμούς που εκτίθενται σε ακραία καιρικά φαινόμενα, με περισσότερους από δύο στους πέντε (43%) να παραδέχονται ότι επανεξετάζουν πού να πάνε, αναφέρει η έκθεση.

Οι ακραίες καιρικές συνθήκες – όπως πυρκαγιές, πλημμύρες, ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες – είναι ευρέως αποδεκτό ότι είναι άμεσο αποτέλεσμα της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής. Προκύπτουν στοιχεία ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα θα γίνουν πιο διαδεδομένα λόγω των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Η έκθεση βασίζεται σε μελέτη του MIT η οποία εισήγαγε την έννοια των «ημερών υπαίθρου» ως τρόπο μέτρησης του αντίκτυπου της κλιματικής αλλαγής έως το 2100. Οι υπαίθριες ημέρες ορίζονται ως ημέρες κατά τις οποίες οι δραστηριότητες σε εξωτερικό περιβάλλον μπορούν να πραγματοποιηθούν χωρίς δυσκολία. Η μελέτη του WTM παρέθεσε τα δεδομένα για ορισμένους δημοφιλείς προορισμούς και διαπίστωσε ότι η Ταϊλάνδη, για παράδειγμα, θα έχει 55 λιγότερες υπαίθριες ημέρες. Αντίθετα, ο Καναδάς θα έχει 23 επιπλέον.

Τα στοιχεία του Tourism Economics στην έκθεση δείχνουν ότι

  • μόνο μια μικρή πλειοψηφία (53%) των ταξιδιωτών λέει ότι προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει το αποτύπωμα άνθρακα όταν ταξιδεύει.
  • Την ίδια στιγμή, σχεδόν δύο στους τρεις (65%) των ταξιδιωτών αναγνωρίζουν ότι τα ταξίδια έχουν αρνητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον.

Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ταξιδιώτες να κάνουν φιλικές προς το κλίμα και βιώσιμες επιλογές. Παρατίθενται στοιχεία της Booking.com από το 2023, τα οποία έδειξαν ότι

  • το 74% των ταξιδιωτών επιθυμεί να διατεθούν περισσότερες βιώσιμες επιλογές και ότι
  • το 65% θα ένιωθε καλύτερα αν μένει σε καταλύματα με πιστοποίηση βιώσιμης ανάπτυξης.

Ωστόσο, οι πωλητές και οι προμηθευτές με μια ισχυρή ιστορία βιωσιμότητας να πουν συγκρατούνται από τις ανησυχίες σχετικά με το «πράσινο πλύσιμο». Η έρευνα Skift που αναφέρεται στην έκθεση δείχνει ότι το 75% των ταξιδιωτών είναι δύσπιστοι σχετικά με τις βιώσιμες πρακτικές των ταξιδιωτικών εταιρειών.

Ο υπερτουρισμός και ο αντίκτυπος στις τοπικές κοινότητες και πόρους είναι ένα σημαντικό μέρος της συζήτησης για την αειφορία. Στην Ευρώπη, πόλεις όπως η Βαρκελώνη, το Άμστερνταμ και η Βενετία προσπάθησαν να το αντιμετωπίσουν, αλλά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Tourism Economics, υπήρξε μικρή αλλαγή. Χρησιμοποιώντας το 2019 ως βασικό επίπεδο, οι διανυκτερεύσεις επισκεπτών κατά κεφαλήν ή η «πυκνότητα ταξιδιού» για αυτές τις τρεις πόλεις έχει αυξηθεί, αν και οριακά, τα τελευταία πέντε χρόνια.

Η Juliette Losardo, Διευθύντρια Έκθεσης, World Travel Market, δήλωσε: «Τα ταξίδια είναι ίσως η βιομηχανία που εκτίθεται περισσότερο στην κλιματική αλλαγή και στις ευρύτερες ανησυχίες σχετικά με τη βιωσιμότητα. Αυτά είναι ζητήματα που ενσωματώνονται στο τι θέλουν οι ταξιδιώτες και στον τρόπο λειτουργίας της βιομηχανίας, αλλά η έκθεση υπογραμμίζει ορισμένους τρόπους με τους οποίους ο κλάδος μπορεί να συνεχίσει να αναπτύσσεται διατηρώντας τη δέσμευσή του για μείωση των εκπομπών.