Προσωπικότητα με εξαιρετικές σπουδές και νέες ιδέες ο υφυπουργός Τουρισμού της Κύπρου. Με ιδιαίτερη εμπειρία στον επαγγελματικό στίβο έχοντας παρακαταθήκη και τη διαδρομή του στον όμιλο Louis. O κ. Σάββας Περδίος γνωρίζει τη συνταγή ποιοτικής επαύξησης του τουριστικού ρεύματος στην Κύπρο εισάγοντας νέα προϊόντα που αποσκοπούν σε τουρισμό όλο το χρόνο.
Στην συνέντευξη του στο tourismtoday.gr ο υφυπουργός Τουρισμού της Κύπρου αναπτύσσει το πλάνο της επόμενης ημέρας που θα οδηγήσει σε νέα μεγέθη την κυπριακή οικονομία.
Που στηρίζεται σήμερα το τουριστικό μοντέλο της Κύπρου ;
Μέχρι σήμερα δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο μοντέλο ήλιος και θάλασσα και είναι αυτό που προσπαθούμε να διευρύνουμε κατά την επόμενη δεκαετία μέσου του στρατηγικού πλάνου για τον τουρισμό. Το εν λόγω πλάνο είναι δεκαετές μέχρι το 2030 και βγαίνει ως τελική έκδοση μέχρι τα τέλη της χρονιάς. Έχουμε εναλλαγές ως προς την επιχειρηματική μας στόχευση, τις αγορές που θέλουμε να προσελκύσουμε και τις νέες ηλικίες.
Τι κονδύλι δαπανά η Κύπρος για να προβάλει τη χώρα στο εξωτερικό και σε ποιες δράσεις κατευθύνεται
Το κονδύλι ως αριθμός διαφέρει συνεχώς. Ωστόσο αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι ότι το δαπανούμε σε διαφήμιση στο διαδίκτυο. Όμως κατ’ εξαίρεση την επόμενη διετία θα το δώσουμε και στο δρόμο καθώς λανσάρουμε το νέο branding της Κύπρου. Πρόκειται για τη νέα εικόνα, το νέο σλόγκαν, νέες εικόνες.
Θέλουμε να το κάνουμε και σε χώρες έξω. Επομένως το όνομα της Κύπρου θα παίξει πολύ στα παραδοσιακά μέσα διαφήμισης. Πρόκειται για μια έξτρα καμπάνια. Το νέο rebranding θα γίνει στη Γερμανία, την οποία επιλέξαμε διότι σήμερα δεν την έχουμε ουσιαστικά.
Μέχρι πέρυσι είχαμε εξάρτηση κατά 60% από τη Βρετανία και τη Ρωσία και θέλουμε τα επόμενα χρόνια αυτός ο αριθμός να ισορροπηθεί. Πέραν της Γερμανίας είναι η Ισραήλ, η Ολλανδία, η Γαλλία και η Σκανδιναβία, στης Μέσης Ανατολής και του Κόλπου. Ξεκινάμε από τη Γερμανία και το ΙΤΒ του Βερολίνου. Αυτό συνοδεύεται από την καμπάνια και βέβαια fam trips.
Tι υποδομές δρομολογεί η Κυπριακή κυβέρνηση για την ανέλιξη του τουριστικού σας προϊόντος
Η κυβέρνησή μας την τελευταία πενταετία έχει αναδείξει ένα πλάνο πολεοδομικών κινήτρων. Έχει δώσει έναν έξτρα συντελεστή δόμησης 20% σε όλες τις τουριστικές επενδύσεις. Δηλαδή εάν είχες ένα ξενοδοχείο 100 δωματίων δικαιούσαι να χτίσεις επιπλέον 20 δωμάτια. Μέσω αυτής της Οδού ήρθαν νέες επενδύσεις στον κλάδο, έγιναν προσθήκες κλινών οι οποίες έδωσαν την ώθηση στον επενδυτή να ανακαινίσει το ξενοδοχείο. Επομένως είχαμε ένα τεράστιο κύμα ανακαινίσεων την τελευταία πενταετία.
Έτσι το προϊόν της Κύπρου όσον αφορά στα τουριστικά καταλύματα είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο, γεγονός που αποτελεί μεγάλη επιτυχία της Κυβέρνησης. Επίσης κατάφερε να προσελκύσει έναν τεράστιο επενδυτή, την εταιρεία ΜΕΛΚΟ και να ανοίξει το πρώτο Integrated casino resort στην Ευρώπη.
Είναι από το Μακάο και πρόκειται για τη μεγαλύτερη εταιρεία καζίνο εκτός Λας Βέγκας και η πρώτη τους επένδυση εκτός Μακάο είναι στην Κύπρο, λόγω της τοποθεσίας της Κύπρου κοντά στο Ισραήλ. Είναι ένα έργο ύψους 600-700 εκατ. ευρώ και θα ανοίξει στα τέλη του 2021.
Επίσης κατασκεύασε η χώρα μέσω ιδιώτη επενδυτή τη μαρίνα της Λεμεσού που τελειώνει μέσα στο 2020, ξεκινάει η κατασκευή της μαρίνας Παραλιμνίου του χρόνου και προχωρούμε με προσφορές για μαρίνα και λιμάνι στη Πάφο. Μέχρι το 2025 η Κύπρος θα έχει αναπτύξει 4 μαρίνες μαζί με αυτή της Αγίας Νάπας συν ένα επιπλέον λιμάνι. Τώρα βρισκόμαστε στη φάση προσέλκυσης εξειδικευμένων επενδύσεων στοχευμένες σε ειδικές μορφές τουρισμού.
Αυτές περιλαμβάνουν θαλάσσιο τουρισμό, κρουαζιέρα, θρησκευτικός τουρισμός, γαστρονομία, τουρισμός υγείας, ευεξίας, αποκατάστασης, περιπατητικός, αθλητικός. Σε αυτές τις 10 μορφές τουρισμού θα στηριχθούμε για να αλλάξει το τουριστικό μοντέλο της Κύπρου.
Επίσης μας ενδιαφέρουν οι επενδύσεις με branded ξενοδοχεία. Τα franchised ξενοδοχεία έχουν πολύ μικρό penetration στην αγορά τα οποία θα μπορούσαν να φέρουν τουρισμό στη χώρα από το δίκτυό τους που δεν έχουμε σήμερα.
Πως κινήθηκαν τα έσοδα το δεκάμηνο στην Κύπρο σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα
Θέλουμε να αναπτύξουμε την χώρα με ειδικές μορφές τουρισμού για να αξιοποιήσουμε την ενδοχώρα. Θέλουμε από τα 4 εκατ. τουρίστες το 2018 να πάμε στα 5. Δεν θέλουμε αυτή η ανάπτυξη του 1 εκατ. να τύχει πάλι στα παράλια. Αυτό είναι βασικότατο στοιχείο για να μην φτάσουμε στον υπερτουρισμό.
Τι μέτρα έχει λάβει η Κύπρος για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ;
Σύντομα θα περάσει από την ολομέλεια της Βουλής η πρόταση νόμου η οποία νομιμοποιεί τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Το θέλουμε ως τουριστικό προϊόν γιατί από εκεί περνάει η ανάπτυξη των τουριστικών περιοχών της υπαίθρου. Διότι δεν θα έρθουν επενδυτές από το πουθενά να ανοίξουν ξενοδοχεία 200 δωματίων στα ορεινά.
Με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις κάθε ιδιώτης μπορεί να γίνει επιχειρηματίας.
Για να αδειοδοτηθείς θα πρέπει ως επιχειρηματίας να φορολογείσαι και να εγγραφείς στο Μητρώο του Υφυπουργείου. Έχουμε συμφωνήσει με πλατφόρμες όπως η Booking.com να μην αναρτάται κάτι όταν δεν έχει το ΑΦΜ του και την άδεια από εμάς. Ο φόρος είναι όπως τα ξενοδοχεία. Ωστόσο και εκεί έχουμε ζητήσει τη βοήθεια της πλατφόρμας για να μας δίνει στοιχεία για τα έσοδα του κάθε καταλύματος. Με τη βοήθεια της πλατφόρμας έχουμε τον κατάλληλο ελεγκτικό μηχανισμό. Εναπόκειται βέβαια στον καθένα να δηλώσει.
Πόσο επηρέασε το τουρισμό της Κύπρου η πτώχευση της Thomas Cook ;
Το κομμάτι που πτώχευσε το Βρετανικό και το Γερμανικό ήταν περίπου 4% της αγοράς μας, άρα δεν ήταν τεράστιος. Κάποιοι ξενοδόχοι έχασαν γύρω στα 30 εκατ. δηλαδή τα δεδουλευμένα. Εκείνο που μας χαροποιεί είναι ότι το υπουργείο εδώ και 6 μήνες βρίσκεται σε συνεχείς επαφές είμαστε για ανάπτυξη νέων αγορών και πτήσεων. Φαίνεται ότι θα αναπληρωθεί γρήγορα το κενό της Thomas Cook.