Το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς προβληματισμού, έπειτα από το πρωτοφανές κλείσιμό του την Παρασκευή, 22 Μαρτίου, λόγω πυρκαγιάς σε υπόγειο υποσταθμό ηλεκτρικής ενέργειας στην περιοχή Hayes, βόρεια του αεροδρομίου.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου διέταξε ανεξάρτητη έρευνα διάρκειας έξι εβδομάδων, υπό τον συντονισμό του Εθνικού Διαχειριστή Συστήματος Ενέργειας (National Energy System Operator), με στόχο να αποσαφηνιστεί γιατί το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας παρέμεινε ανενεργό επί 18 ώρες.

Η πυρκαγιά ξέσπασε τα μεσάνυχτα της Πέμπτης, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν πάνω από 1.000 πτήσεις και να επηρεαστούν δεκάδες χιλιάδες επιβάτες παγκοσμίως. Αν και το Heathrow κατάφερε να αποκαταστήσει πλήρως τη λειτουργία του σε κάτι περισσότερο από 24 ώρες, τα ερωτήματα για την ανθεκτικότητα και την επιχειρησιακή του επάρκεια ως κόμβου διεθνούς σημασίας είναι πλέον στο προσκήνιο.

Η διοίκηση του Heathrow ανακοίνωσε παράλληλα εσωτερική έρευνα, την οποία θα συντονίσει η πρώην υπουργός Μεταφορών και ανεξάρτητο μέλος του διοικητικού συμβουλίου, Ρουθ Κέλι. Η έρευνα θα εξετάσει την επάρκεια των σχεδίων διαχείρισης κρίσεων του αεροδρομίου, τον τρόπο ανταπόκρισης στο περιστατικό και τη διαδικασία αποκατάστασης.

Ο διευθύνων σύμβουλος της National Grid, Τζον Πετίγκριου, προκάλεσε εντάσεις δηλώνοντας στους Financial Times ότι το Heathrow διέθετε επαρκή παροχή ρεύματος από δύο λειτουργικούς υποσταθμούς και θα μπορούσε να είχε αποφύγει το πλήρες shutdown. Η διοίκηση του αεροδρομίου απάντησε ότι το συμβάν ήταν άνευ προηγουμένου, τονίζοντας πως εκατοντάδες κρίσιμα συστήματα έπρεπε να απενεργοποιηθούν και να επανεκκινηθούν με ασφάλεια.

Παρά την κρίση, το Heathrow ενίσχυσε το πρόγραμμά του με 50 επιπλέον slots το Σάββατο, επιτρέποντας τη μεταφορά 10.000 επιβατών επιπλέον. Η British Airways δήλωσε πως κατάφερε να εκτελέσει περίπου το 90% του προγράμματός της το Σάββατο, ενώ ανέμενε σχεδόν πλήρη αποκατάσταση την Κυριακή. Πάνω από 250.000 επιβάτες εξυπηρετήθηκαν το Σάββατο, ενώ την Κυριακή πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 1.300 πτήσεις.

Ο επικεφαλής ασφάλειας πτήσεων της Ένωσης Βρετανών Πιλότων (BALPA), Τζότζι Γουέιτς, τόνισε πως οι πιλότοι είναι πλήρως εκπαιδευμένοι για σενάρια μαζικής εκτροπής πτήσεων, ενώ εξήρε τον επαγγελματισμό των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας που κράτησαν ασφαλές το δίκτυο.

Η υπουργός Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, Χάιντι Αλεξάντερ, ανέφερε πως το περιστατικό ανέδειξε την ανάγκη ενίσχυσης της ενεργειακής ανθεκτικότητας κρίσιμων υποδομών, όπως το Heathrow, το οποίο “καταναλώνει ενέργεια όσο μια μικρή πόλη”.

Ο πρόεδρος του Heathrow, λόρδος Πολ Ντάιτον, παραδέχθηκε πως η διακοπή είχε “σημαντικές επιπτώσεις” για επιβάτες, εργαζομένους και την ευρύτερη οικονομία. Τόνισε, ωστόσο, πως η απόφαση για το προσωρινό κλείσιμο του αεροδρομίου είχε ως στόχο την απόλυτη ασφάλεια όλων.

Η νέα αυτή κρίση φέρνει ξανά στο φως τη συζήτηση για την ευρύτερη επιχειρησιακή αντοχή των μεγάλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων, με τη σημασία για προορισμούς όπως η Ελλάδα να είναι άμεση. Το Heathrow αποτελεί έναν από τους βασικότερους κόμβους για τους ταξιδιώτες που επισκέπτονται τη χώρα, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες. Κάθε εμπόδιο στη λειτουργία του προκαλεί αλυσιδωτές καθυστερήσεις και επηρεάζει την αεροπορική σύνδεση με ελληνικούς προορισμούς, ιδίως στα νησιά.

Η έρευνα αναμένεται να ρίξει φως σε τυχόν ελλείψεις στη διαχείριση κρίσεων και να οδηγήσει σε ενίσχυση της ενεργειακής θωράκισης ενός από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια στον κόσμο. Μέχρι τότε, οι επιβάτες καλούνται να δείξουν υπομονή, ενώ οι τουριστικές αρχές σε χώρες όπως η Ελλάδα παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις που ενδέχεται να επηρεάσουν την έναρξη της τουριστικής περιόδου.