του Χάρη Ντιγριντάκη

Ορυμαγδός συμβασιοποιήσεων κατασκευαστικών έργων προμηνύεται μέχρι το λυκόφως του 2022. Πρόκειται για έργα ΣΔΙΤ εύρους δαπανών 2,3 δις. ευρώ, που ενέχουν και μία σημαντική πρωτοτυπία, καθώς είναι η πρώτη φορά που ανάλογα projects προχωρούν μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Η πολιτεία και δη το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φέρεται αποφασισμένο να διατηρήσει τους έντονους ρυθμούς στον κλάδο των κατασκευών, ακόμα και σε ένα δύσκολο, διεθνώς, περιβάλλον λόγω της αύξησης του κόστους των υλικών.

Επισημαίνεται ότι τη μερίδα του λέοντος από τα έργα που θα συμβασιοποιηθούν έως το τέλος του Δεκεμβρίου, διεκδικούν τα οδικά έργα.

Ο λόγος για το τμήμα του ΒΟΑΚ «Χερσόνησος-Νεάπολη» με προϋπολογισμό 290 εκατ. ευρώ, το FlyOver στη Θεσσαλονίκη με προϋπολογισμό 373,2 εκατ. ευρώ και το «Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη» προϋπολογισμού 251,8 εκατ. ευρώ.

Οι τρεις διαγωνισμοί που αγγίζουν το 1 δισ. ευρώ όπως προαναφέρθηκε έχουν ολοκληρωθεί και αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές τις επόμενες εβδομάδες, έως το τέλος του 2022 και αρχές του 2023, προκειμένου στη συνέχεια να στηθούν εργοτάξια.

Ειδικότερα και ξεκινώντας από τον Βορρά, το FlyOver αφορά στην κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας μήκους περίπου 13,5 χιλιομέτρων.

Στην Πελοπόννησο, το «Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη» περιλαμβάνει τη βελτίωση και αναβάθμιση περίπου 20 χλμ υφιστάμενων οδών, την κατασκευή νέας αρτηρίας σε ένα μήκος περίπου 30 χλμ, την προσαρμογή και βελτίωση 7 χλμ κάθετου οδικού δικτύου, την κατασκευή νέου παράπλευρου οδικού δικτύου 41,4 χλμ, την κατασκευή 12 γεφυρών και πολλών συνοδών τεχνικών έργων.

Στην Κρήτη, το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη» θα είναι ουσιαστικά το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ που συμβασιοποιείται, – είχε προηγηθεί το τμήμα «Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος» που προχώρησε ως δημόσιο έργο- και περιλαμβάνει το τμήμα Χερσόνησος – Μάλια μήκους 9,354χλμ. και τo τμήμα Μάλια-Νεάπολη μήκους 13,087 χλμ.

 

Ήδη τρέχουν οι δύο διαγωνισμοί για άλλα 2 ΣΔΙΤ και εκτιμάται ότι στο γ’ τρίμηνο του 2023 θα έχουν αναδειχθεί οι προσωρινοί ανάδοχοι.

Πρόκειται για το «Θεσσαλονίκη – Έδεσσα» με προϋπολογισμό 358,8 εκατ. ευρώ, όπου προβλέπεται αναβάθμιση του οδικού άξονα συνολικού μήκους περίπου 80χλμ. Η περιοχή στην οποία θα εκτελεστεί το έργο εκτείνεται από το νομό Θεσσαλονίκης έως και το νομό Πέλλας και οι παρεμβάσεις θα αφορούν σε 25 χλμ..

Το δεύτερο έργο, «Δράμα – Αμφίπολη» έχει προϋπολογισμό 200,43 εκατ. ευρώ και αφορά στην αναβάθμιση της Εθνικής Οδού είτε με αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού είτε με κατασκευή εντελώς νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος από Παλιοκώμη σε Μαυρολεύκη, και από Μαυρολεύκη σε Δράμα συνολικού μήκους 43 χλμ.

Πριν εκπνεύσει το 2022 τρία έργα άνω των 300 εκατ. ευρώ θα έχουν δεσμευτικές προσφορές. Μάλιστα, το ένα από αυτά, το ΣΔΙΤ για τις 17 νέες σχολικές μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία θα έχει δεσμευτικές προσφορές ακόμα και πριν εκπνεύσει το 1ο δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Πρόκειται για ένα έργο που αναμένει διακαώς κυρίως η δυτική Θεσσαλονίκη και έχει προϋπολογισμό 128,4 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση του έργου θα έχει υπογραφεί στο α’ τρίμηνο του 2023 προκειμένου και εδώ να στηθούν εργοτάξια.

Τα επόμενα δύο έργα στα οποία αναμένονται δεσμευτικές προσφορές είναι το Φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική με προϋπολογισμό 85,4 εκατ. ευρώ και το Νέο Κτήριο Γενικής Γραμματείας Υποδομών με προϋπολογισμό 112,6 εκατ. ευρώ.

Η ιδιαιτερότητα του φράγματος στην Χαλκιδική είναι ότι πρόκειται για το πρώτο τέτοιο έργο που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ και θα καλύψει τις υδρευτικές ανάγκες του 33% των συνολικών αναγκών της περιοχής.

Το Νέο Κτήριο Γενικής Γραμματείας Υποδομών θα στεγάσει όλες τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, που σήμερα είναι σε 13 διάσπαρτα, μισθωμένα κτήρια, και θα συνδέεται μέσω μίας πεζογέφυρας με την οδό Πειραιώς εξασφαλίζοντας την ασφαλή πρόσβαση στο κτήριο και τις αναπλάσεις του περιβάλλοντος χώρου. Η μετεγκατάσταση όλων των υπηρεσιών της Γ.Γ.Υ. σε ένα νέο κτίριο θα πληροί τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου εργασιακού χώρου, σχεδιασμένου με άξονα τη μέγιστη ενεργειακή απόδοση και τη μικρότερη δυνατή συντήρηση. Θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση των λειτουργικών εξόδων και στην απαλλαγή εξόδων για μισθώσεις κτιρίων, εξασφαλίζοντας οικονομικό όφελος για το Δημόσιο από τα μισθώματα της τάξεως των 90 εκατ. ευρώ στα 30 έτη. Επιπλέον, θα αναβαθμίσει σημαντικά το αστικό περιβάλλον της περιοχής αποτελώντας σημαντικό τοπόσημο, με ισχυρή «πράσινη ταυτότητα».

Εντός του Νοεμβρίου αναμένεται να βγει ο διαγωνισμός που ουσιαστικά κλείνει μία εκκρεμότητα 10ετιών. Ο λόγος για την Ύδρευση της Κέρκυρας, προϋπολογισμού 146,15 εκατ. ευρώ, που αφορά ένα σύνολο έργων (υδροταμιευτικά, έργα ποιοτικής βελτίωσης ύδρευσης και έργα μεταφοράς νερού), τα οποία προβλέπεται να κατασκευαστούν στην Βόρεια, Κεντρική και Νότια Κέρκυρα για την υδροδότηση του νησιού.

Μέσα στον μήνα που διανύουμε θα προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την Κατασκευή Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Ελλάδας με προϋπολογισμό 48,3 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων σε Λαμία, Βόλο και την ανακατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων Καρδίτσας, Λάρισας και Τρικάλων.

Τέλος, μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023 θα αναδειχθεί και ο προσωρινός ανάδοχος του έργου Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 293 εκατ. ευρώ.

Σε δήλωσή του ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης ανέφερε ότι «η αξιοποίηση ενός χρήσιμου αλλά για χρόνια παραγκωνισμένου εργαλείου χρηματοδότησης, όπως είναι τα ΣΔΙΤ, αποτέλεσε συνειδητή επιλογή. Μέσα σε τρία χρόνια, έχουμε δρομολογήσει 19 έργα ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού περίπου 4 δισ. ευρώ και μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2023 θα έχουμε συμβασιοποιήσει έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ. Τα αποτελέσματα, λοιπόν, δικαιώνουν την επιλογή μας. Με τα έργα ΣΔΙΤ δημιουργούνται πολλές νέες θέσεις εργασίας, ενισχύεται η τοπική οικονομία και ενισχύεται η εθνική προσπάθεια για την προσέλκυση επενδυτών. Θέλουμε έργα λειτουργικά, καλοσυντηρημένα, εντός χρονοδιαγράμματος και οι ΣΔΙΤ είναι ένα σημαντικό μέσο για να το επιτύχουμε. Μάλιστα, σε συνδυασμό και με άλλα μοντέλα χρηματοδότησης και υλοποίησης έργων μπορούν να συμβάλλουν στον εκσυγχρονισμό των υποδομών της χώρας».