Ο τουρισμός αποτελεί μια δραστηριότητα εξόχως ανταγωνιστική στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Συνεπώς, η ανάπτυξη του τουρισμού προϋποθέτει την δημιουργία ενός τουριστικού προϊόντος που
να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της διεθνούς πελατείας.

Οι απαιτήσεις αυτές διαρκώς εξελίσσονται, ενώ ταυτόχρονα οι τεχνολογικές εξελίξεις διαμορφώνουν ένα ευμετάβλητο περιβάλλον στο οποίο οι τουριστικές επιχειρήσεις καλούνται διαρκώς να προσαρμόζονται και να αναπτύσσονται.

Ο τουρισμός αποτελεί τα τελευταία χρόνια για τηνΕλληνική οικονομία το ανάχωμα στην ύφεση και τον βασικό πυλώνα για την ανάσχεση της ανεργίας.

Επίσης, ο κλάδος του τουρισμού είναι ένας από τους λίγους τομείς που παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον και λόγω της σημασίας του μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό για την επάνοδο της χώρας στην ανάπτυξη.

Η υγιής επιχειρηματικότητα που αποτελεί τη στερεότερη βάση για τη διασφάλιση και την ανάπτυξη θέσεων εργασίας, προϋποθέτει τη σαφή κατανόηση του ελληνικού τουρισμού καθώς και του διεθνούς τουριστικού περιβάλλοντος και ιδιαίτερα των χωρών από τις οποίες η Ελλάδα αντλεί πελατεία.

Επίσης, σύμφωνα με το Στρατηγικό σχέδιο για τον Τουρισμό του ΣΕΤΕ, έχουν εντοπισθεί συγκεκριμένες αγορές στις οποίες θα αναπτυχθεί ο ελληνικός τουρισμός. Η υλοποίηση του σχεδιασμού αυτού απαιτεί την σαφή απεικόνιση των χαρακτηριστικών του ελληνικού τουρισμού σήμερα, των αγορών στις οποίες στοχεύει και του προφίλ τωντουριστών από τις αγορές αυτέςείτε αυτές είναι προϊοντικές,είτε προσδιορίζονται γεωγραφικά, είτε με άλλο τρόπο (π.χ. ηλικία).

 

SETE Intelligence πραγματοποίησε έρευνα με τίτλο “Προφίλ εισερχόμενου Τουρισμού Πολυτελείας για Διακοπές στην Μεσόγειο, 2016”.

Ως ‘Μεσόγειος’ νοούνται οι ακόλουθοι Προορισμοί: Ιταλία, Ισπανία, Ελλάδα, Νότια Γαλλία, Πορτογαλία, Τουρκία, Κύπρος, Κροατία, Μάλτα, Βουλγαρία, Σλοβενία, Μαυροβούνιο, Αλβανία.

Ως ‘Διακοπές Πολυτελείας’ χαρακτηρίζονται οι διακοπές με δαπάνες > € 750 ανά διανυκτέρευση και ανά άτομο για διάρκεια παραμονής 1-3 νύχτες, ή > € 500 ανά διανυκτέρευση και ανά άτομο για διάρκεια παραμονής > 4 νύχτες.

Τα στοιχεία παρουσιάζονται για:

– το σύνολο του εισερχόμενου τουρισμού στην Μεσόγειο (‘Κόσμος’),
– το σύνολο της Ευρώπης, με αναλυτική παρουσίαση για τις 5 κύριες αγορές βάσει διανυκτερεύσεων (Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Ρωσία), καθώς και για τις Λοιπές Ευρωπαϊκές χώρες (‘Λοιπές Ευρώπης’) συνολικά,
– το σύνολο των Μη Ευρωπαϊκών χωρών, με περαιτέρω ανάλυση για τις κύριες αγορές (ΗΠΑ, Κίνα, Ιαπωνία, Βραζιλία) και Λοιπές μη Ευρωπαϊκές χώρες.

Η μελέτη βασίζεται σε στοιχεία της IPK International, εταιρίας με εξειδίκευση στην έρευνα της ταξιδιωτικής συμπεριφοράς των τουριστών και στα ενδιαφέροντα κύρια σημεία της ανάλυσης συγκαταλέγονται τα εξής:

• Η αγορά για Διακοπές Πολυτελείας στην Μεσόγειο αριθμεί συνολικά περίπου 4,4 εκ., από τα οποία σχεδόν 2 εκ. είναι από Ευρώπη και τα υπόλοιπα 2,4 εκ. από χώρες εκτός Ευρώπης. Η Ιταλία και η Ισπανία είναι οι δημοφιλέστεροι προορισμοί.

• Η Ελλάδα υποδέχθηκε περίπου 400 χιλ. τουρίστες, περιλαμβανομένης της κρουαζιέρας και αποτελεί τον τρίτο δημοφιλέστερο προορισμό στην Μεσόγειο για Διακοπές Πολυτελείας.

• Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι / ημέρα ανήλθε σε € 4.498 / € 833 στο σύνολο, € 3.242 / € 772 από Ευρώπη και € 5.518 / € 866 από χώρες εκτός Ευρώπης. Σημειώνουμε ότι στα ποσά αυτά συμπεριλαμβάνεται η αξία του αεροπορικού εισιτηρίου ή άλλου μεταφορικού μέσου.

• Η σημαντικότερη ηλικιακή ομάδα ήταν 35-44 ετών και η πλειοψηφία ήταν άνδρες.

• Σχεδόν 4 στους 5 ταξιδιώτες είχαν ανώτερο οικογενειακό εισόδημα και ανώτερη επίπεδο εκπαίδευσης.

• Σχεδόν 1 στους 2 έμεινε σε ξενοδοχείο 4* ενώ ήταν αμελητέο το % των ταξιδιωτών που έκαναν κράτηση διαμονής μέσω πλατφόρμας διαμοιρασμού.

• Η προτιμώμενη μέση διάρκεια παραμονής των περισσότερων Ευρωπαίων ταξιδιωτών ήταν 1-3 νύχτες ενώ των ταξιδιωτών εκτός Ευρώπης 4-7 νύχτες.

• Ο συχνότερος τύπος διακοπών των Ευρωπαίων ήταν για ‘Ήλιος & Θάλασσα’ ενώ των μη Ευρωπαίων για ‘Περιηγητικό Τουρισμό’.