του Χάρη Ντιγριντάκη

 

H ανέλιξη των μεγεθών του Rent a Car στην Ελλάδα λόγω της ανόδου των τουριστικών μεγεθών, καθώς και η αναρρίχηση των προσδοκιών του Leasing Αυτοκινήτων, εξ αιτίας της ράθυμης αλλά σταδιακής ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας έχουν μετατρέψει το συγκεκριμένο κλάδο σε πεδίο επιχειρηματικών deals.

Αναντίρρητα κινητήριος μοχλός του ανακατέματος της τράπουλας στην αγορά του Rent a Car αποτελεί η οδηγία του ΤΧΣ να αποδεσμεύσουν τα πιστωτικά ιδρύματα μη τραπεζικές δραστηριότητες τους.

Έτσι την οδό της Τράπεζας Πειραιώς η οποία προχώρησε στην πώληση της Olympic-Avis Greece ακολουθεί και η Alpha Bank που προχωρά στην πώληση της Sixt/Lion Rental του ομίλου Θεοχαράκη.

Βέβαια οι κακές γλώσσες λένε ότι η διαδικασία πώλησης της εταιρείας δεν έγινε με ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος για κάθε ενδιαφερόμενο, δεδομένο που γεννά πλήθος ερωτηματικών.

Πριν λίγες ημέρες ολοκληρώθηκαν οι κανονιστικές εγκρίσεις από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και την Ευρωπαϊκή Αρχή Ανταγωνισμού για τη μεταβίβαση της Olympic Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις Α.Ε. (Olympic – Avis Greece) στην Avis Budget Group, όμιλο μίσθωσης αυτοκινήτων, σε συνεργασία με την τουρκικών συμφερόντων Otokoc Otomotiv.

Η τιμή εξαγοράς της εταιρείας ανήλθε στα 80,6 εκατ. ευρώ, ενώ η επιχειρησιακή της αξία (Enterprise Value) διαμορφώθηκε στα 320 εκατ. ευρώ, εκμεταλλευόμενη τα εμπορικά σήματα της Avis, Budget και Payless.

Η νέα AVIS

Οι νέοι ιδιοκτήτες, όπως αναφέρουν τραπεζικές πηγές, διατηρούν στο τιμόνι της εταιρείας τον Διευθύνοντα Σύμβουλο κ. Ανδρέα Ταπραντζή, ενώ μεταξύ άλλων στα βραχύβια σχέδια τους εδράζεται :

η εφαρμογή προγράμματος Best Practices (ένα είδος joint reengineering), να δοθεί έμφαση στον τομέα του Leasing, να κατασκευασθούν 2 νέοι σταθμοί της εταιρείας σε Άκτιο και Ηγουμενίστα με πλάνο τζίρου 170 εκατ. ευρώ για το 2018 από 160 εκατ. ευρώ το 2017 και EBITDA 80 εκατ. ευρώ (από 77 εκατ. ευρώ) και 25 εκατ. ευρώ καθαρά προ φόρων κέρδη το τρέχον έτος.

Επίσης η Olympic-AVIS Greece, σύμφωνα με πληροφορίες, συνομιλεί με το δήμο της Αθήνας για την υλοποίηση προγράμματος Car Sharing ή αλλιώς zipcar project εύκολης ενοικίασης με πιστωτική κάρτα μικρών αυτοκινήτων σε διάφορα σημεία του δήμου, μεθοδολογία που εφαρμόζεται και σε άλλες πόλεις στο εξωτερικό.

Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι το γεγονός ότι ο νέος μεγαλομέτοχος όμιλος Κοτς (ξεκινά με ποσοστό 80% στη νέα εταιρεία, το οποίο ειρήσθω εν παρόδω θα καταλήξει στο 60% και το υπόλοιπο ποσοστό θα ανήκει στην αμερικανικών συμφερόντων Avis Budget Group) διατηρεί 2 εργοστάσια παραγωγής FORD και FIAT στην Τουρκία (πουλάει 120.000 αυτοκίνητα περίπου ετησίως) ενδέχεται να δημιουργήσει ανακατατάξεις στην αγορά αντιπροσώπων αυτοκινήτων των αντίστοιχων εταιρειών στην Ελλάδα.

Ακόμη μεσοπρόθεσμα υπάρχουν σκέψεις για την είσοδο της εταιρείας στην κεφαλαιαγορά του Λονδίνου.

Sixt/Lion Rental

Την ίδια ώρα προχωρούν όπως όλα δείχνουν οι διαδικασίες πώλησης της Sixt/Lion Rental του Ομίλου Θεοχαράκη του τρίτου ισχυρότερου παίκτη της ελληνικής αγοράς ενοικίασης αυτοκινήτων.

Επικριτές της ακολουθούμενης διαδικασίας καταγγέλλουν ότι δεν υπήρξε ανοιχτή πρόσκληση από τον επικεφαλής πιστωτή της διαδικασίας -που εν προκειμένω είναι η Alpha Bank- προς κάθε ενδιαφερόμενο για συμμετοχή στο διαγωνισμό, εξέλιξη η οποία δεν αποκλείεται να εγείρει ζήτημα ενστάσεων και καταγγελιών.

Επίσης έντονα ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι ο δανεισμός της προς πώληση εταιρείας ανέρχεται στο ποσό των 105 εκατ. ευρώ ενώ ο η αξία του στόλου της σήμερα αγγίζει τα περίπου 20 εκατ. ευρώ.

Πάντως ακόμη δεν έχει γνωστοποιηθεί στους ενδιαφερόμενους επενδυτές, που κατέθεσαν μη δεσμευτικές προσφορές, ποιοι περνούν στον β’ γύρο.

Κατά πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής στο διαγωνισμό έχουν κατέλθει το επενδυτικό Fund Oaktree (που συμμετέχει με πλειοψηφική θέση στην αλυσίδα ξενοδοχείων Ikos Resorts μαζί με την Οικογένεια Ανδρεάδη) στον οποίο με μειοψηφική θέση λέγεται ότι συμμετέχει ο όμιλος Βασιλάκη (Autohellas-Hertz o ο έτερος μεγάλος παίκτης της ελληνικής αγοράς Rent a Car).

Δεύτερος διεκδικητής ακούγεται ότι είναι η οικογένεια Μανδύλα της Cosmocar και της θυγατρικής της Karenta, που προμηθεύει με αυτοκίνητα ήδη την Sixt. Επίσης ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι για την εταιρεία φέρεται να ερίζει και το Virtus South European Fund, που ελέγχεται από το γνωστό χρηματιστή, εκ των ιδρυτών της Π&Κ ΑΧΕΠΕΥ Λάμπρο Παπακωνσταντίνου, που είχε συμμετάσχει με τον όμιλο Γερμανού στο διαγωνισμό της Olympic-Avis Hellas. Είναι άγνωστο με ποιο από τα δυο σχήματα θα συμμετέχει στη διαδικασία ο κ. Παπακωνσταντίνου.

Τέλος, δεν επιβεβαιώθηκαν τα σενάρια που ήθελαν να μετέχει στη διαδικασία εξαγοράς της Sixt/Lion Rental του ομίλου Θεοχαράκη, σχήμα το οποίο θα συνεργαζόταν με την οικογένεια Sixt, τους ιδιοκτήτες του γερμανικού ομίλου που έχει παραχωρήσει στη Lion Rental το δικαίωμα χρήσης του εμπορικού σήματος (franchise).

Υπενθυμίζεται πως η πώληση της Sixt στην Ελλάδα φέρεται να εντάσσεται στα προαπαιτούμενα που έχει θέσει η Alpha Bank στους μετόχους του ομίλου Θεοχαράκη, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την αναδιάρθρωση των δανείων του.

H Sixt/Lion Rental A.E ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 1998 και ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Ιανουάριο του 1999, αρχικά με πέντε σταθμούς.

Σήμερα το δίκτυο της εταιρείας αριθμεί 98 σταθμούς εξυπηρέτησης σε όλη την Ελλάδα ενώ στον στόλο της περιλαμβάνει περί τις 6.500 αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της , η Sixt/Lion Rental πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 27,38 εκατ. ευρώ (25,9 εκατ. ευρώ το 2015) και καθαρές ζημίες προ φόρων 14,5 εκατ. ευρώ (9,4 εκατ. ευρώ το 2015). Στις 31/12/2016 οι σωρευμένες ζημίες της εταιρείας ανέρχονταν σε 75,5 εκατ. ευρώ έναντι 53,3 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.