Του Χάρη Ντιγριντάκη
Δόθηκε τα εναρκτήριο λάκτισμα για τη δημιουργία βιώσιμων αλλά και ιδιωτικών -πλην δημοσίων- υδατοδρομίων στην Ελλάδα.
Προς αυτή την κατεύθυνση σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του δικτύου των υδατοδρομίων από το πρώτο κιόλας βήµα της κατασκευής τους αποκτούν οι ιδιώτες επενδυτές, µε το νέο νομοσχέδιο “Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών και άλλες διατάξεις”, που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, έως τις 27 Δεκεμβρίου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο την επαναδραστηριοποίηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα.
Το σχέδιο νόμου το οποίο αναπτύσσεται σε 29 άρθρα και αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή τον Ιανουάριο, δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας υδατοδρομίων σε λιμάνια (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες), λίµνες, µαρίνες, Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ), ακόµη και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.
Tα βασικά σημεία που εισάγει το προτεινόμενο σχέδιο νόμου σε σχέση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (ν.4568/2018) αφορούν:
α) στη δυνατότητα χορήγησης και ενιαίας “άδειας ίδρυσης και λειτουργίας” υδατοδρομίου διατηρώντας τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, ήτοι τη χορήγηση “αδείας ίδρυσης” και τη χορήγηση “αδείας λειτουργίας”,
β) στη δυνατότητα χορήγησης “άδειας ίδρυσης” υδατοδρομίου όχι μόνο σε δημόσιο φορέα αλλά και σε ιδιωτικό φορέα,
γ) στην έκδοση “άδειας ίδρυσης” υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε ο ενδιαφερόμενος με την απόκτηση αυτής να προβεί στις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες για την κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων υποδομών και εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου,
δ) στη δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα.
ε) στη δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου όχι μόνο από την Υ.Π.Α. αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.
στ) στη συγκρότηση ολιγομελούς Επιτροπής Υδατοδρομίων για επιθεωρήσεις υδατοδρομίων.
Οι αλλαγές στο νέο νομοσχέδιο στοχεύουν αφενός στη φιλελευθεροποίηση του θεσμικού πλαισίου -βάζοντας δυναμικά στο παιχνίδι ιδιώτες επενδυτές- και αφετέρου στην απλούστευση και στην επιτάχυνση των απαιτούμενων για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων διαδικασιών. Η ψήφιση του νομοσχεδίου αναμένεται να σηματοδοτήσει αυτόματα την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, που θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας και θα εξυπηρετήσει την καλύτερη διασύνδεση της ηπειρωτικής όχι μόνο προορισμούς εξέλιξη η οποία έχει ήδη αναζωπυρώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον, µε τις πρώτες πτήσεις να τοποθετούνται χρονικά την άνοιξη του 2020. Στόχος είναι να ψηφιστεί άμεσα το νέο πλαίσιο, το οποίο θα άρει τα όποια κωλύματα, απλοποιώντας διαδικασίες αδειοδότησης και επιταχύνοντας υλοποίηση του δικτύου υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, µάλιστα, το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρξαν σειρά επαφών και συναντήσεων μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων και των εμπλεκόμενων φορέων, µε παράγοντες της αγοράς να επισημαίνουν ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο κινείται στη “σωστή κατεύθυνση”. Την ίδια στιγµή, η κινητικότητα που καταγράφεται σε νομοθετικό επίπεδο έχει φέρει και πάλι στο προσκήνιο Έλληνες και ξένους επιχειρηματίες που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους να τοποθετηθούν επενδυτικά στην αγορά των υδατοδρομίων, αναλαμβάνοντας πτητικό έργο των υδροπλάνων, και µερικοί εκ των οποίων φαίνονται διατεθειμένοι να προγραμματίσουν τα πρώτα δρομολόγια την ερχόμενη άνοιξη.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη των υδατοδρομίων προτίθεται να διαδραματίσει και η Περιφέρεια Αττικής, µε τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Πατούλη να δρομολογεί τις διαδικασίες για ίδρυση μητροπολιτικού υδατοδρομίου στο Φάληρο, στην ευρύτερη περιοχή του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας.
Στόχος είναι η δημιουργία ενός δικτύου που θα συνδέει τα νησιά του Αργοσαρωνικού (Υδρα, Σπέτσες, Πόρο, Αίγινα), τα Μέθανα, τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα και θα εξυπηρετεί τη συνδεσιμότητα των νησιών µε την ηπειρωτική χώρα µε ένα συμπληρωματικό μεταφορικό µέσο. Στο πλαίσιο αυτό, µε πρωτοβουλία του Γ. Πατούλη, πραγματοποιήθηκε συνάντηση µε δημάρχους και προέδρους Λιμενικών Ταμείων των νησιών του Αργοσαρωνικού και παράκτιων περιοχών της Περιφέρειας, τεχνικές δημιουργία του δικτύου να έχουν δρομολογηθεί. Με δεδομένο ότι τα μοναδικά μέχρι σήμερα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια βρίσκονται σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, στο Ιόνιο προβλέπεται ότι θα δημιουργηθεί το πρώτο βιώσιµο δίκτυο, µόλις ολοκληρωθεί η αδειοδοτική διαδικασία για 5 ακόµη υδατοδρόμια σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει ήδη υπογράψει τις προγραμματικές συµβάσεις µε τα αρμόδια Λιμενικά Ταμεία και αναμένεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την ανάδειξη του αναδόχου που θα αναλάβει την κατασκευή των απαιτούμενων υποδομών. Η ολοκλήρωση αδειοδότησης 5 υδατοδρομίων θα σηματοδοτήσει αυτόματα τη δημιουργία του πρώτου δικτύου 8 υδατοδρομίων, καθιστώντας βιώσιμο το πτητικό έργο της εταιρείας που θα ξεκινήσει τα πρώτα δρομολόγια.
Στη διαδικασία προκήρυξης διαγωνισµού για την κατασκευή των 20 υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα βρίσκεται και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, µε την πρώτη φάση της αδειοδοτικής διαδικασίας να ολοκληρώνεται σύντομα. Ήδη έχει γίνει αυτοψία σε 9 νησιά και το αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να πραγματοποιηθεί έλεγχος για τα υδατοδρόμια σε Καστελόριζο, Κάσο, Κάρπαθο και Κω, τεχνικούς βρίσκουν τον δρόμο για το αρμόδιο υπουργείο προκειμένου να προχωρήσουν οι απαιτούμενες διαδικασίες. Η ολοκλήρωση αδειοδότησης 20 υδατοδρομίων αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο, καθώς θα αναπτυχθεί ένα ακόµη εκτενές δίκτυο, αυτή τη φορά στο Αιγαίο.
Στην ανάπτυξη των υδατοδρομίων επενδύει και η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, η οποία έχει εκφράσει την πρόθεσή της να επισπεύση την αδειοδότηση 10 υδατοδρομίων σε νησιά της αρμοδιότητάς της, ενώ στην Κρήτη έχουν ήδη δρομολογηθεί οι διαδικασίες για την κατασκευή 5 υδατοδρομίων σε πρώτη φάση σε Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Χανιά, Αγία Γαλήνη και Ιεράπετρα. Μάλιστα, παράγοντες της αγοράς εκτιµούν ότι η ανάπτυξη των 5 υδατοδρομίων, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, καθώς έχουν ήδη κατατεθεί οι τεχνικοί φάκελοι, θα αποτελέσει το έναυσμα για τη δημιουργία και άλλων στο νησί, µε αιχµή τον Αγιο Νικόλαο και τη Σητεία.
Ενδιαφέρον υπάρχει και από τη Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία επιδιώκει την κατασκευή δύο υδατοδρομίων στο Λουτράκι, ενός στο Καλαμάκι και ενός στο λιµάνι του Λουτρακίου, τα οποία θα λειτουργούν εκ περιτροπής ανάλογα µε τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατούν στην περιοχή, και δύο ακόµη σε Ναύπλιο και Νέα Κίο, µε τις διαδικασίες να έχουν ήδη µπει σε ροή. Προγραμματικές συμβάσεις για τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων έχουν ήδη υπογραφεί και στην Εύβοια, µε τη Χαλκίδα, την Κύμη, την Κάρυστο και το Αλιβέρι να είναι οι πρώτες περιοχές που θα υποδεχθούν υδροπλάνα, αφού ολοκληρώνεται η κατάρτιση των τεχνικών φακέλων, που θα επιτρέψει την έναρξη των διαδικασιών για την κατασκευή.