6,39 εκατομμύρια Ευρωπαίοι ταξίδεψαν το 2014 παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες
- 44% αύξηση των επιβατών κρουαζιέρας από την αρχή της οικονομικής κρίσης
- Η υποστήριξη από μετόχους και διαμορφωτές της πολιτικής είναι ζωτικής σημασίας για μια μακρόχρονη ανάπτυξη
- Η Ελλάδα στρατηγικό ρόλο στην αγορά της κρουαζιέρας με αύξηση στο Home porting
Περισσότεροι Ευρωπαίοι από ποτέ έκαναν κράτηση για κρουαζιέρα το 2014, σημειώνοντας αύξηση 0,5% σε σύγκριση με το 2013 σύμφωνα με τον Pierfrancesco Vago, Διευθυντή της CLIA – Cruise Line International Association (Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας) στην Ευρώπη.
Από τo ξεκίνημα της οικονομικής κρίσης το 2008, η αγορά της κρουαζιέρας στην Ευρώπη έχει αναπτυχθεί κατά 44%, αποδεικνύοντας την ευελιξία του συγκεκριμένου κλάδου. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, η επίδραση της κρουαζιέρας στην οικονομία της Ευρώπης άγγιξε τα 40 δισεκατομμύρια το 2013, προσφέροντας περίπου 340.000 θέσεις εργασίας.
Ο κος Pierfrancesco Vago, Διευθυντής της CLIA και Διευθυντικό Στέλεχος της MSC Cruises, ανέφερε σχετικά: «Για ακόμη μια φορά, ο αριθμός των Ευρωπαίων που επέλεξαν την κρουαζιέρα για τις διακοπές τους έσπασε ένα νέο υψηλό ρεκόρ, φτάνοντας τα 6,39 εκατομμύρια, παρά τις συνεχιζόμενες οικονομικές δυσκολίες στην Ευρώπη. Χάρη στις προσπάθειες μας, η κρουαζιέρα απέδειξε άλλη μια φορά ότι είναι μια εξαιρετική επιλογή για τις διακοπές για εκατομμύρια Ευρωπαίων επιβατών και όχι μόνο, ενώ έχει αποκτήσει ακόμα περισσότερη αξία».
Το 2014, η Γερμανία «τερμάτισε» πρώτη στην Ευρώπη με 1,77 εκατομμύρια επιβάτες στην κρουαζιέρα, ενώ η Γαλλία κατοχύρωσε την τέταρτη θέση στην αγορά της Ευρώπης, με μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 13,7%. Την ίδια στιγμή παρουσιάστηκε μείωση στη δρομολόγηση κρουαζιερόπλοιων στη Μεσογείου, κάτι που επηρέασε αρκετές αγορές, αφενός λόγω των μεμονομένων στρατηγικών των τοπικών εταιρειών κρουαζιέρας και αφετέρου λόγω των συνεχιζόμενων οικονομικών δυσχερειών.
Σχολιάζοντας την αύξηση της τάξης του 0,5% για το 2014 ο κος Pierfrancesco Vago είπε: «Μπορεί να φαίνεται ένα μικρό επίτευγμα, αλλά αν αναλογιστούμε το οικονομικό κλίμα της Ευρώπης καταλαβαίνουμε ότι αυτό είναι ένα πολύ καλό αποτέλεσμα το οποίο εξυπηρετεί την τάση της βιομηχανίας για σταθερή ανάπτυξη κάθε χρόνο. Ενώ η Ευρώπη παλεύει να ανακάμψει από την οικονομική κρίση, ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεχίζει να μεγαλώνει. Έχουμε αναπτυχθεί κατά 44% από το 2008.»
Ο κος Pierfrancesco Vago συνοψίζοντας είπε: «Ο χαμηλότερος ρυθμός ανάπτυξης που παρουσιάζεται το 2015 μας υπενθυμίζει ότι η επιτυχία δεν πρέπει ποτέ να θεωρείται δεδομένη. Είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον καθώς βλέπουμε ότι η ζήτηση της κρουαζιέρας αυξάνεται σε παγκόσμιο επίπεδο και γνωρίζουμε ότι οι ευκαιρίες για την Ευρώπη είναι πολλές – από τα χαμηλά ποσοστά διείσδυσης της αγοράς, μέχρι τα νέα πλοία που πρόκειται να ταξιδέψουν. Χρειάζεται να δουλέψουμε ακόμα πιο σκληρά με τους Ευρωπαίους μετόχους και τους πολιτικούς φορείς ώστε να αντεπεξέλθουμε στις κοινές μας προκλήσεις και να αυξήσουμε την πίεση για μια Ευρώπη επιχειρηματικά πιο φιλική.»
Ο κος Raphael von Heereman, Γενικός Διευθυντής της CLIA στην Ευρώπη, ανέφερε σχετικά: «Υπάρχουν ακόμα πολλές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε στην Ευρώπη, και σε αυτές συμπεριλαμβάνεται η επαναθεώρηση της Ευρωπαικής VISA. Αν δεν δράσουμε εγκαίρως με αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση κινδυνεύει να χάσει την ανταγωνιστικότητα της σε τρίτες χώρες καθώς και σημαντικά έσοδα στο πλαίσιο του εμπορίου, των επενδύσεων και των θέσεων εργασίας. Στον αντίποδα, η έγκαιρη αποδοχή μιας «smart Visa» θα δώσει ώθηση στον τουρισμό της Ευρώπης και θα προσφέρει ακόμα περισσότερες δυνατότητες στη βιομηχανία της κρουαζιέρας προκειμένου να ενισχύσει την Ευρωπαϊκή οικονομία και κοινωνία.»
Μετά από δύο χρόνια σχετικά χαμηλών επιδόσεων για τη χώρα που οφείλονταν στην οικονομική κρίση, η Ελλάδα παρουσιάζει ανάκαμψη της κρουαζιέρας, με αύξηση 10% της εγχώριας επιβατικής κίνησης για το 2014. Η Ελλάδα παρόλο που έχει εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης στον τομέα της κρουαζιέρας, με φυσική και πολιτιστική ομορφιά και στρατηγικό ρόλο, δεν έχει ακόμα προωθήσει σε μεγάλο βαθμό αυτόν τον τρόπο διακοπών. Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα επικεντρώνεται στους προορισμούς και transit επιβάτες, με το 90% των δρομολογίων κρουαζιέρας να περιλαμβάνουν τη Μεσόγειο και τη Μαύρη θάλασσα. Αυτή η τάση φαίνεται ότι θα συνεχιστεί δεδομένου και του υψηλού κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων.
Ο κος Κυριάκος Αναστασιάδης, CEO της Celestyal Cruises και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής CLIA Ευρώπης, δήλωσε: «Η κρουαζιέρα για άλλη μία χρονιά ακολουθεί μία δυναμική πορεία ανάπτυξης και θετικών επιδόσεων. Η ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού έχει επηρεάσει θετικά και την κρουαζιέρα στη χώρα μας και σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις για το 2015, φαίνεται ότι θα είναι μία καλή χρονιά σε αριθμό επισκεπτών και επιβατών. Αναφορικά με την κρουαζιέρα με αφετηρία τα ελληνικά λιμάνια (Home Porting) συνεχίζεται η ανοδική τάση όπου εκτιμούμε μία αύξηση της τάξης του 20%»
Βασικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την CLIA Ευρώπης:
- Αριθμός ρεκόρ με 6.387.000 Ευρωπαίους να επιλέγουν κρουαζιέρα το 2014
- Βάσει αυτού του στοιχείου σημειώνεται ανάπτυξη της τάξης του 0,5% στην αγορά κρουαζιέρας στην Ευρώπης, συγκριτικά με πέρσι.
- Ο αριθμός των Ευρωπαίων που επιλέγει την κρουαζιέρα για τις διακοπές του έχει αυξηθεί κατά 44% από το 2008, όταν ξεκίνησε η οικονομική κρίση. Ο κλάδος της κρουαζιέρας παρουσιάζει κάθε χρόνο σταδιακή ανάπτυξη.
- Η Γερμανία έρχεται πρώτη στην αγορά της κρουαζιέρας στην Ευρώπη με 1,77 εκατομμύρια επιβάτες, αύξηση κατά 5%, κυρίως λόγω της σωστής στρατηγικής από τις εγχώριες εταιρείες κρουαζιέρας AIDA και TUI.
- Ο αριθμός των επιβατών μεταφέρεται από τα λιμάνια της Μ. Βρετανίας, η οποία ενώ παρουσιάζει αύξηση στις πτήσεις, εμφανίζει μείωση κατά 4,8% στον αριθμό επιβατών κρουαζιέρας για το 2014.
- Η Ιταλία παραμένει η τρίτη μεγαλύτερη αγορά στη βιομηχανία της κρουαζιέρας, παρά την μείωση που εμφάνισε κατά 3,1%, η οποία αποδίδεται στη μείωση της ανάπτυξης της χωρητικότητας της Μεσογείου.
- Η Γαλλία έχει πετύχει μια εντυπωσιακή ανάπτυξη (13,7%), η οποία και την καθιερώνει στην τέταρτη θέση για την Ευρώπη.
- Η Ισπανία συνεχίζει πτωτικά (-4,5%), λόγω της μείωσης του αριθμού επιβατών στη Μεσόγειο και τις κλειστές δραστηριότητες στην Ιβηρική χερσόνησο, παρόλο που αυτή η μείωση είναι πιο μικρή απ’ ότι ήταν πριν από δύο χρόνια.
- Η Σκανδιναβική αγορά παρουσιάζει, φέτος, αύξηση κατά 5,6%.
- Το 2013, τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από τον Απολογισμό Ευρωπαϊκής Οικονομικής Συνεισφοράς αναφέρουν ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας προσέφερε πάνω από 339.000 θέσεις εργασίας και 39,4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.