Τα αεροδρόμια στη Γερμανία βρίσκονται μπροστά σε μία νέα δοκιμασία, καθώς με την έναρξη των καλοκαιρινών διακοπών καλούνται να εξυπηρετήσουν έναν τεράστιο αριθμό επιβατών που θα φτάσει σχεδόν τα προ πανδημίας επίπεδα, όπως αναφέριε η DW.

Μετά τα όσα έγιναν το 2021 και το 2022, ο στόχος των εμπλεκόμενων εταιρειών και αρχών είναι απλός: «να μην επικρατήσει ξανά χάος». «Οι επιβάτες θα προλάβουν σίγουρα την πτήση τους, εάν βρίσκονται 2 με 2,5 ώρες πριν την απογείωση στο αεροδρόμιο», τονίζει ο Ραλφ Μπάιζελ από την ένωση αεροδρομίων ADV.

Τα προσφερόμενα εισιτήρια είναι λίγα σε σύγκριση με τη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει. Διότι παρά την αδύναμη οικονομική δραστηριότητα, πολλοί άνθρωποι θέλουν να κάνουν το παν για να πάνε διακοπές σε κάποια άλλη χώρα. «Θα έχουμε και πάλι ένα πολύ έντονο καλοκαίρι όσον αφορά την ταξιδιωτική κίνηση», έλεγε ήδη από τον Απρίλιο ο επικεφαλής της Lufthansa Κάρστεν Σπορ, όταν οι κρατήσεις για την καλοκαιρινή περίοδο ήταν κατά 16% περισσότερες σε σχέση με πέρυσι.

Για τις αεροπορικές εταιρείες όλα αυτά συνεπάγονται σημαντικά κέρδη και ανάπτυξη – και για τους επιβάτες ολοένα και ακριβότερα εισιτήρια. Ούτε και η πτώχευση του ομίλου FTI φαίνεται να έχει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις, μιας και οι θέσεις που ελευθερώνονται στις πτήσεις αγοράζονται άμεσα από άλλα πρακτορεία.

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ο αριθμός των πτήσεων το ερχόμενο καλοκαίρι θα είναι στα ίδια επίπεδα με το 2019. Ο Eurocontrol, ο ευρωπαϊκός οργανισμός ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, καταγράφει καθημερινά μόλις ελάχιστα λιγότερες πτήσεις ανά την Ευρώπη. Στη Γερμανία αντιθέτως ο αριθμός των πτήσεων ανέρχεται στο 87% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα.

Σύμφωνα με στοιχεία της κλαδικής ένωσης BDL, μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου υπάρχουν στα γερμανικά αεροδρόμια μόλις 6% περισσότερες θέσεις απ’ όσες πέρυσι κατά το ίδιο διάστημα. «Σε συνεργασία με τις αρχές και την αστυνομία οι εταιρείες έχουν περάσει μία περίοδο εντατικής προετοιμασίας, έχουν προσλάβει νέο προσωπικό και έχουν βελτιώσει τις διαδικασίες σε πολλούς τομείς», επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της BDL Ματίας φον Ράντοφ. «Κατά την περίοδο των πασχαλινών διακοπών δεν υπήρξαν σημαντικά προβλήματα και οι ταξιδιώτες μπόρεσαν να πάνε διακοπές χωρίς να πρέπει να υπομείνουν σημαντικές καθυστερήσεις και αναμονές».

Η Lufthansa δηλώνει πως μόνο στη Φρανκφούρτη προσέλαβε 1.100 νέους εργαζομένους, με την εταιρεία να εκτιμά πως είναι πλέον έτοιμη για την περίοδο των θερινών διακοπών. Αντίστοιχες είναι οι εκτιμήσεις και της Fraport, εκπρόσωπος της οποίας αναφέρει πως αναμένονται οι συνήθεις χρόνοι αναμονής και πως οι επιβάτες θα εξυπηρετούνται κατά κύριο λόγο σχετικά άμεσα.

Η Γερμανική Υπηρεσία Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας (DFS) αναφέρει πως ο γερμανικός εναέριος χώρος είναι και πάλι γεμάτος μετά το πέρας της πανδημίας. Αν και οι πτήσεις δεν πλησιάζουν τους αριθμούς ρεκόρ του 2019, αναμένονται περίπου 3 εκατομμύρια πτήσεις. Αυτές ωστόσο δεν είναι ισομερώς κατανεμημένες, παρατηρεί ο επικεφαλής της DFS Αρντ Σένεμαν, προσθέτοντας πως οι πολλές πτήσεις προς τουριστικούς προορισμούς γίνονται τα Σαββατοκύριακα. Ως αποτέλεσμα διαφοροποιείται και η εργασία των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, μία τακτική που φαίνεται να είναι αποδοτική: λίγο πριν το τέλος του πρώτου εξαμήνου οι καθυστερήσεις λόγω του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας μειώθηκαν κατά 50% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, φτάνοντας στα μόλις 0,36 λεπτά ανά πτήση.

Επιπλέον, είναι σημαντικό οι επιβάτες να μεριμνήσουν εκ των προτέρων για την παράδοση της αποσκευής τους, να κάνουν check-in online ή να έχουν προκρατήσει μία θέση στάθμευσης στο αεροδρόμιο, ώστε να μειώσουν ακόμη περισσότερο τον χρόνο αναμονής τους και να περάσουν απλώς τον έλεγχο ασφαλείας – στον οποίο συχνά δημιουργούνται μεγάλες ουρές. Και γι’ αυτό όμως υπάρχει ενίοτε λύση: σε τουλάχιστον επτά γερμανικά αεροδρόμια οι επιβάτες μπορούν να δηλώσουν εκ των προτέρων ένα συγκεκριμένο χρονικό παράθυρο κατά το οποίο θα περάσουν από τον έλεγχο και έτσι να γλιτώσουν οποιαδήποτε επιπλέον καθυστέρηση, σύμφωνα με την ADV.

Η Fraport έχει αναλάβει πλέον και τον έλεγχο ασφαλείας, έχοντας επιπλέον επενδύσει σημαντικά ποσά στη βελτίωση των υποδομών. Μέχρι το καλοκαίρι αναμένεται να εγκατασταθούν 40 σαρωτές νέας τεχνολογίας στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης – στο αεροδρόμιο του Μονάχου υπάρχουν ήδη παρόμοια μηχανήματα, τα οποία ελέγχουν αρκετά γρήγορα το περιεχόμενο των αποσκευών που σκανάρουν. Περνώντας από τα μηχανήματα αυτά μπορεί κανείς να αφήσει στις αποσκευές του και τα υγρά ή τις ηλεκτρονικές συσκευές που μεταφέρει, αποφεύγοντας έτσι την κουραστική και χρονοβόρα διαδικασία του να αδειάζει τις αποσκευές του στα σημεία ελέγχου.