του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Στις ράγες της επέκτασης των δρομολογίων της τροχοδρομεί η ΣΤΑΣΥ. Σύμφωνα με γνώστες της αγοράς η εταιρεία επαναφέρει το σενάριο επέκτασης των δρομολογίων του Προαστιακού προς την Θήβα και το Κιάτο, ενώ στο τραπέζι έχει πέσει και η διεύρυνση του συγκοινωνιακού της δικτύου ως τη Λαμία και την Καλαμάτα.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η διοίκηση της μοναδικής μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κρατικής σιδηροδρομικής εταιρείας, εξετάζει ήδη τις σχετικές προϋποθέσεις (οικονομικές, τεχνικές, αγορά ή leasing συρμών κλπ).

Η ενίσχυση του στόλου του τροχιοδρόμου της πρωτεύουσας με 25 νέους συρμούς έχει, εν τω μεταξύ, δρομολογηθεί. Στα τέλη του περασμένου Ιουλίου η Αττικό Μετρό υπέγραψε με τη γαλλική Alstom την προμήθεια της νέας γενιάς του τραμ της Αθήνας.

Αυτή την περίοδο, οριστικοποιείται το σχεδιαστικό κομμάτι των 25 υπερσύγχρονων συρμών Citadis X05, που θα αποτελούνται έκαστος από πέντε βαγόνια, συνολικού μήκους 33 μέτρων και μέγιστης χωρητικότητα 294 επιβατών.

Παράλληλα σχεδιάζεται και ο εκσυγχρονισμός των παλαιών πορτοκαλί τρένων που εκτιμάται ότι θα βελτιώσει την εικόνα της Γραμμής 1, “Πειραιάς-Κηφισιά”, αλλά κυρίως θα παρατείνει τη ζωή στο υφιστάμενο τροχαίο υλικό. άλλωστε η αντικατάσταση με καινούργιους συρμούς φαντάζει απαγορευτική, με το κόστος να υπερβαίνει τα 100-150 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο εκσυγχρονισμός μπορεί να προσθέσει 15-20 χρόνια στον κύκλο ζωής των συρμών, ενώ το κόστος ανέρχεται στο 10-15% της αγοράς νέων συρμών. Μια αναβάθμιση όχι μόνο θα ρίξει περισσότερα τρένα στα δρομολόγια της Γραμμής 1, αλλά θα βελτιώσει το λειτουργικό κόστος εξοικονομώντας ενέργεια και θα μειώσει το κόστος συντήρησης.

Εξωτερικό

Την ίδια ώρα η ΣΤΑΣΥ φέρεται να δίδει, βάρος και στην επέκταση της στο εξωτερικό, καθώς όπως έχει αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ Α.Ε. Γιώργος Θωμόπουλος, είναι η πρώτη ελληνική δημόσια επιχείρηση που διεκδικεί με αξιώσεις, ως μέλος μιας μεγάλης κοινοπραξίας, την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία μιας νέας γραμμής ελαφρού μετρό στην πόλη της Ιερουσαλήμ.

Επισημαίνεται ότι η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει έχει προεπιλεγεί από το αρμόδιο φορέα του Ισραήλ και αναμένεται σύντομα να κατατεθούν οι τεχνικές και οι οικονομικές προσφορές των διαγωνιζομένων.

Εφ’ όσον η κοινοπραξία (συμμετέχουν σε αυτή ισραηλινές, αμερικανικές, κινεζικές εταιρείες, καθώς και ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος της ΤΕΡΝΑ) κερδίσει τον διαγωνισμό, η ΣΤΑΣΥ θα αναλάβει για 15 χρόνια τη λειτουργία και για 25 χρόνια τη συντήρηση της επιδομής και του τροχαίου υλικού.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η εταιρεία προετοιμάζεται να συμμετάσχει με την ίδια κοινοπραξία και σε άλλο διαγωνισμό στο Τελ Αβίβ. Πρόσφατα, μάλιστα, με τροπολογία που κατέθεσε το Υπουργείο Μεταφορών και ψήφισε η Βουλή, επιβεβαιώθηκε η δυνατότητα της εταιρείας να συμμετέχει σε κοινοπραξίες και να διεκδικεί έργα στο εξωτερικό.

Ηράκλειο-Θεσσαλονίκη-Βόλος

Εν τω μεταξύ, η δρομολόγηση κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, έχει τοποθετήσει ψηλά στο κάδρο σύνδεσης του αεροδρομίου με τον αστικό ιστό τη δημιουργία δικτύου τραμ στην πόλη του Ηρακλείου, για την οποία η δημοτική αρχή έχει κάνει ήδη τις πρώτες επαφές με την Αττικό Μετρό.

Ήδη ως πρώτο διερευνητικό βήμα καταγράφεται η μελέτη σκοπιμότητας που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό εάν το έργο αυτό μπορεί να βρει χρηματοδότηση.

Για τη Θεσσαλονίκη οι μελέτες για τη χάραξη γραμμής Τραμ είναι πολύ πιο προχωρημένες. Το Master Plan 2020 προέβλεπε 1 ή 2 γραμμές που θα λειτουργούν συμπληρωματικά με το μετρό, σε πυκνοδομημένες συνοικίες που δεν θα καλύπτονται πλήρως από το μετρό. Απαιτούνταν όμως και σε αυτή την περίπτωση ολοκληρωμένη μελέτη σκοπιμότητας.

Ο Βόλος, από την άλλη πλευρά, διαθέτει ήδη χάραξη και η εγγύτητα με τον σιδηρόδρομο προσφέρει τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός δικτύου tram-train. Ενα σύστημα που λειτουργεί διεθνώς και «κουμπώνει» το αστικό δίκτυο του τραμ με τον υπεραστικό σιδηρόδρομο.

Επιλογή η οποία, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, θα μπορούσε να κάνει το έργο πολύ πιο ελκυστικό εμπορικά, εξασφαλίζοντας παράλληλα τριπλάσια χωρητικότητα στο μέσο.

Βάσει της διεθνούς εμπειρίας εξάλλου έχει αποδειχθεί ότι το τραμ είναι το μόνο αστικό ΜΜΜ που έχει ως αποτέλεσμα τη δραστική απομάκρυνση των ΙΧ από τις περιοχές διέλευσής του. Πάντως, η πρώτη επέκταση του μέσου εδώ και πολλά χρόνια θα γίνει στην Αθήνα ως συνέχεια της επέκτασης προς Πειραιά.

Θα έχει μήκος περίπου 8 χλμ. και θα περνά από Δραπετσώνα και Κερατσίνι με τελικό προορισμό το Πορθμείο Περάματος. Το κόστος εκτιμάται σε 180 εκατ. ευρώ.

Πειραιάς

Στην τελική ευθεία για την εμπορική λειτουργία στο λυκαυγές του 2019 μπαίνει το τραμ του Πειραιά με την έναρξη των απαραίτητων δοκιμαστικών δρομολογίων εντός του φθινοπώρου.

Οι κατασκευαστικές εργασίες, οι οποίες είχαν κολλήσει σε ένα τελευταίο τμήμα 100 μέτρων επί της οδού Βασιλέως Γεωργίου, έχουν πια ολοκληρωθεί. Το έργο αντιμετώπισε από το ξεκίνημά του πλήθος προβλημάτων, ανάμεσα στα οποία τα αρχαιολογικά είχαν περίοπτη θέση, όπως συνέβη και στην παραπάνω περίπτωση.

Ως αποτέλεσμα, ένα έργο που υπογράφηκε τον Ιανουάριο του 2013, με αρχικό χρονοδιάγραμμα 25 μηνών, χρειάστηκε τον τριπλάσιο περίπου χρόνο για να ολοκληρωθεί. Αρκεί να αναφερθεί ότι οι απαραίτητες κυκλοφοριακές μελέτες για μια πόλη με μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο, λόγω φυσικά και του λιμανιού, διήρκεσαν περί τα δύο χρόνια.

Τέλος στην παρούσα φάση, βρίσκεται εν εξελίξει η ολοκλήρωση της τοποθέτησης των στάσεων, καθώς και της τηλεματικής και των στύλων για τα καλώδια ηλεκτροκίνησης.