Σύνταξη: tourismtoday.gr
Οι προτάσεις «Fit for 55» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πράσινη μετάβαση, θέτουν σε κίνδυνο τις αερομεταφορές στο μπλοκ.
Όπως αποκαλύπτει έκθεση, θα οδηγήσουν σε σημαντικές αυξήσεις ναύλων, μείωση της ζήτησης, πιθανή διαρροή εκπομπών άνθρακα και επιπτώσεις στην αεροπορική συνδεσιμότητα.
Η έκθεση, αναλύει για πρώτη φορά τον σωρευτικό αντίκτυπο των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Fit for 55». Ανατέθηκε από τo Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) στην Oxera, με στόχο την ανάλυση της κρίσιμης νομοθετικής δέσμης για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες αερομεταφορές, η οποία έχει υποβληθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή χωρίς ολοκληρωμένη αξιολόγηση των επιπτώσεων της στον τομέα των αερομεταφορών.
Ενώ ο αντίκτυπος θα είναι μεγαλύτερος στις πτήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) -μια σοβαρή ανησυχία για χώρες και περιοχές για τις οποίες η εδαφική ισότητα και ισοτιμία αποτελούν κεντρικό πυλώνα σταθερότητας και ανάπτυξης- θα γίνει επίσης αισθητός στις πτήσεις που συνδέουν την ΕΕ με τον υπόλοιπο κόσμο μέσω των κόμβων του αεροδρομίου.
Έρχεται ακριβώς τη στιγμή που το Συμβούλιο της ΕΕ οριστικοποίησε τη θέση του σχετικά με την πρόταση της ΕΕ για την αεροπορία (η οποία επιβάλλει τη χρήση βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας στα αεροδρόμια της ΕΕ) και σχετικά με την πρόταση κανονισμού για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (που επιβάλλει την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε σταθερά αεροσκάφη στα αεροδρόμια της ΕΕ ).
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα αποφασίσει αυτήν την εβδομάδα για την αναθεώρηση του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ για τις αερομεταφορές.
Ποια αεροδρόμια επηρεάζονται περισσότερο
Σε σύγκριση με ένα σενάριο business-as-usual, η έκθεση αποκαλύπτει ότι στις πτήσεις εντός της ΕΕ, οι αεροπορικοί ναύλοι αναμένεται να αυξηθούν κατά +16% και +17% το 2030 και το 2050 αντίστοιχα.
Τα ευρήματα καταδεικνύουν τη σημασία του μετριασμού του κινδύνου υποβάθμισης της αεροπορικής συνδεσιμότητας, για τη διατήρηση του στόχου της ΕΕ για κοινωνικοοικονομική συνοχή.
Κίνδυνοι εκτροπής κυκλοφορίας για τους κόμβους της ΕΕ
Σε άλλο σενάριο η έκθεση δείχνει ότι στις πτήσεις ανταπόκρισης μέσω κόμβων της ΕΕ οι αεροπορικοί ναύλοι αναμένεται να αυξηθούν κατά +2% και +5% το 2030 και το 2050 αντίστοιχα.
Τι διορθωτικά μέτρα απαιτούνται για την βελτίωση του Fit for 55
Η μελέτη δείχνει την ανάγκη διορθωτικών μέτρων για την αντιμετώπιση του αντίκτυπου του Fit for 55 τόσο στα περιφερειακά/δευτερεύοντα αεροδρόμια όσο και στους κόμβους της ΕΕ με στόχο να μετριαστεί ο κίνδυνος υποβαθμισμένης αεροπορικής συνδεσιμότητας. Τέτοια διορθωτικά μέτρα θα πρέπει να περιλαμβάνουν:
- Περαιτέρω κίνητρα και οικονομική υποστήριξη για την υιοθέτηση του SAF.
- Κατανομή εσόδων από τη φορολογία και τη δημοπρασία δικαιωμάτων (ETS) για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες αερομεταφορές.
- Εξαίρεση μικρών αεροδρομίων από την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας για σταθερά αεροσκάφη.
Οι νόμοι και οι πολιτικές της ΕΕ δεν θα προσφέρουν από μόνες τους καθαρές μηδενικές αερομεταφορές. Όπως επισημαίνεται στην μελέτη μια αποτελεσματική παγκόσμια προσέγγιση είναι ζωτικής σημασίας για την επιτάχυνση της απαλλαγής από τον άνθρακα των αερομεταφορών.
Η ΕΕ θα πρέπει να επιδιώξει την υιοθέτηση και εφαρμογή παρόμοιων φιλόδοξων πλαισίων από τους κύριους εμπορικούς της εταίρους και άλλες τρίτες χώρες – ιδίως ως μέρος των διαπραγματεύσεων για τις αεροπορικές και εμπορικές συμφωνίες.
«Η επίτευξη των κλιματικών μας στόχων είναι πολύ σημαντική για να προχωρήσουμε με οτιδήποτε άλλο εκτός από την πληρέστερη δυνατή γνώση, τονίζει ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI Europe.
Η κοινωνική και οικονομική συνοχή που συνοδεύει την ισχυρή αεροπορική συνδεσιμότητα είναι πολύ πολύτιμη για την ήπειρο και τις κοινότητες μας για να τεθεί σε κίνδυνο.
Η έκθεση της Oxera που δημοσιεύτηκε σήμερα δείχνει ότι το πακέτο «Fit for 55», αν και είναι αναμφισβήτητα πολύτιμο στις φιλοδοξίες και τις κατευθύνσεις του, προκαλεί ανεπιθύμητες και απρόβλεπτες συνέπειες λόγω της έλλειψης συνολικής και σωρευτικής εκτίμησης επιπτώσεων.
Καθώς όλοι προσπαθούμε να απελευθερώσουμε τον κλάδο μας από τις ανθρακούχες εκπομπές, ας προχωρήσουμε με τα μάτια ορθάνοιχτα.
Η διαδικασία θα είναι δαπανηρή και χρονοβόρα, και η δική μας είναι από τη φύση της μια παγκόσμια βιομηχανία.
Τα μέτρα που προτείνουμε σήμερα θα συμβάλουν στη δημιουργία μιας σταθερής βάσης για να προχωρήσουμε μπροστά, προστατεύοντας παράλληλα την Ευρώπη και τους πολίτες της από τη στρέβλωση και τον αποκλεισμό.
Προτρέπουμε τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα να τα ενσωματώσουν στα επόμενα βήματα τους».