του Χάρη Ντιγριντάκη
Επί ξηρού ακμής βρίσκεται η Πολιτεία, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ-Υπερταμείο) και η διοίκηση των ΕΛΤΑ για την επόμενη ημέρα του Οργανισμού, δεδομένου ότι η οικονομική ασφυξία στην οποία έχει περιέλθει, απειλεί την ίδια τη βιωσιμότητα του.
Όπως όλα δείχνουν η ριζική αναδιάρθρωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων ήδη εισέρχεται στις ράγες της υλοποίησης και αναμένεται να τροχοδρομήσει ευθείς αμέσως μετά την ψήφιση της σχετικής μελέτης βιωσιμότητας που έχει διενεργήσει η PWC για λογαριασμό του Οργανισμού και η οποία πρόκειται να περάσει στο προσεχές ΔΣ των ΕΛΤΑ που θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Πέμπτη στις 24 Ιανουαρίου 2019.
Η εν λόγω υλοποίηση του συγκεκριμένου επιχειρηματικού σχεδίου εκτιμάται ότι θα δώσει λύσεις στο πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός, θα εξορθολογίζει το κόστος λειτουργίας του, και θα δείχνει τον οδικό χάρτη επαύξησης των εσόδων από άλλες δραστηριότητες πλην του επιστολικού ταχυδρομείου, τομέας άλλωστε που έχει υποστεί καθίζηση παγκοσμίως.
Ταυτόχρονα όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται το σταδιακό κλείσιμο 200 περίπου ζημιογόνων υποκαταστημάτων, η ενίσχυση υφιστάμενων και η σταδιακή αποχώρηση μέσω κινήτρων εθελουσίας ή πρόωρης συνταξιοδότησης με ορίζοντα 5ετίας, 2.800 περίπου υπαλλήλων, αρχικώς με 1.806 άτομα και τα υπόλοιπα με ορίζοντα 5ετίας.
Ακόμη έχει αποφασισθεί η απορρόφηση της εταιρείας Ταχυμεταφορών από τα ΕΛΤΑ, αφού θα δοθεί έμφαση στο συγκεκριμένο τομέα και θα επέλθει έτι περαιτέρω εκμετάλλευση του δικτύου.
Ταυτόχρονα θα δημιουργηθεί δυναμική ηλεκτρονική πλατφόρμα διαχείρισης στον Οργανισμό με δυνατότητες ευρύτατης ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Παράλληλα θα υπάρξει ώθηση στο κομμάτι της ενέργειας όπου θα διευρυνθεί το δίκτυο λιανικής πώλησης, ενώ μέσω κινήτρων θα πωλούν το προϊόν των ΕΛΤΑ και οι 1.500 εποχικοί εργαζόμενοι.
Στο πλάνο βιωσιμότητας εδράζεται και η δημιουργία pre-paid κάρτα των ΕΛΤΑ (άγνωστο αν θα γίνει με την Eurobank που διατηρεί συνεργασία ο Οργανισμός) για τη στήριξη πελατών του, ενώ έχει αποφασισθεί να υπάρξουν συνέργιες και με θυγατρικές του Υπερταμείου.
Άλλωστε σύμφωνα με πληροφορίες, το τελευταίο διάστημα εντάθηκαν οι συναντήσεις της διοίκησης και στελεχών του Υπερταμείου με τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, με στόχο τη βελτίωση των επιχειρησιακών και οικονομικών επιδόσεων τους.
Το Υπερταμείο φέρεται να έδωσε σαφείς κατευθύνσεις για ενίσχυση των εσόδων, μέσω συγκεκριμένων δράσεων, θέτοντας, σύμφωνα με πληροφορίες, ποσοτικοποιημένους στόχους (Key Performance Indicators) με πιο αυστηρά χρονοδιαγράμματα.
Όπως προαναφέρθηκε, για τα ΕΛΤΑ, το εντονότερο πρόβλημα έχει να κάνει με τη στενότητα ταμειακών διαθεσίμων, εξαιτίας της πτώσης του “παραδοσιακού” ταχυδρομείου και της απώλειας ορισμένων μεγάλων πελατών, σε συνδυασμό με την καθυστέρηση είσπραξης του συνόλου της αποζημίωσης της Καθολικής Υπηρεσίας, αλλά και των συσσωρευμένων οφειλών φορέων του ελληνικού δημοσίου.
Στην κατεύθυνση αυτή βρέθηκε η χρυσή τομή με τη ΔΕΗ και αναμένεται να συμψηφισθεί η οφειλή ύψους 15 εκατ. ευρώ προς αυτή, με την αμοιβή των ΕΛΤΑ (18-20 εκατ. ευρώ περίπου) για τη προώθηση των λογαριασμών της.
Όπως σημειώθηκε παραπάνω για τα ΕΛΤΑ, το εντονότερο πρόβλημα, σύμφωνα με αναλυτές της εγχώριας αγοράς, έχει να κάνει με τη στενότητα ταμειακών διαθεσίμων, εξαιτίας και της καθυστέρησης είσπραξης του συνόλου της αποζημίωσης του καθαρού κόστους της Καθολικής Υπηρεσίας των τελευταίων ετών, αλλά και των συσσωρευμένων οφειλών φορέων του ελληνικού δημοσίου.
Κατά τις ίδιες πηγές τα ΕΛΤΑ διεκδικούν 150 εκατ. ευρώ από την καθολική υπηρεσία από το 2013 και εντεύθεν, για τα οποία αναμένεται έγκριση από την Ε.Ε (Γνώστες της αγοράς υποστηρίζουν ότι η καθυστέρηση της έγκρισης οφείλεται καθαρά σε ολιγωρία του Υπουργείου Οικονομικών) και 25 εκατ. ευρώ από φορεία του δημοσίου.
Πάντως τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να λάβουν 15 εκατ. ευρώ, που αποτελεί μέρους της οφειλής του δημοσίου για την καθολική υπηρεσία, για τη χρήση του 2017.
Επισημαίνεται εδώ ότι ο Οργανισμός οφείλει προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων το ποσό των 115 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ΕΛΤΑ προϋπολογίζουν περαιτέρω μείωση του κύκλου εργασιών το 2019 και επιδείνωση του οικονομικού αποτελέσματος.
Εντούτοις, όπως προαναφέρθηκε το Υπερταμείο πιέζει για βελτίωση των εσόδων σε τομείς, όπως η ενέργεια, το δέμα και ο εκτελωνισμός, ενώ έχει προταθεί και αύξηση των τιμολογίων σε φακέλους και δέματα.
Υπογραμμίζεται ότι, ο κύκλος εργασιών των ΕΛΤΑ (μητρική εταιρεία) ανήλθε το 2017 σε 310,7 εκατ. ευρώ, έναντι 311,7 εκατ. ευρώ το 2016, μειωμένος κατά 0,3%, ενώ οι ζημιές μετά από φόρους διευρύνθηκαν στα 15,9 εκατ., έναντι 13,6 εκατ. ευρώ.
Οι εργαζόμενοι
Σύμφωνα με πρόσφατη διαδικτυακή ανάρτηση της ΠΟΣΤ, στο πλάνο της νέας διοίκησης των ΕΛΤΑ συμπεριλαμβάνονται χιλιάδες απολύσεις (οι περισσότερες εντός του 2019), μειώσεις μισθών και κουπόνια αντί μισθού, συρρίκνωση των καταστημάτων και του δικτύου διανομής, εκχώρηση του έργου σε ιδιώτες ανταγωνιστές και υποβάθμιση της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας,.
“Η άρνηση των αρμόδιων υπουργείων να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, σε συνδυασμό με τις μεθοδεύσεις του Υπερταμείου και της διοίκησης και, βεβαίως, τις προσδοκίες των πολλών και ισχυρών ανταγωνιστών, μας οδηγούν στην εξαφάνιση”, αναφέρει, μεταξύ άλλων, η Ομοσπονδία των εργαζομένων στην ΠΟΣΤ.
Έπρεπε να περάσουν πέντε μήνες, συνεχίζει η ΠΟΣΤ, για να παρουσιάσει η διοίκηση στο Δ.Σ. της εταιρείας πρόταση, που εκπονήθηκε από την P.W.C., κατόπιν εντολής της, για το μέλλον των ΕΛΤΑ. Η πρόταση αυτή θα επεξεργαστεί, θα οριστικοποιηθεί και θα εισαχθεί προς ψήφιση».