Σύνταξη tourismtoday.gr

Η Ryanair, θα μειώσει 18% τις πτήσεις της στην Ισπανία, το καλοκαίρι του 2025.
Η απόφαση επηρεάζει 800.000 θέσεις επιβατών και 12 δρομολόγια σε επτά περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

Ο αερομεταφορέας προχωρά σε αυτό το δραστικό μέτρο με αφορμή τις υπερβολικές χρεώσεις και την έλλειψη κινήτρων από την ισπανική εταιρεία αεροδρομίων Aena, ενώ θα μεταφέρει τα αεροσκάφη και τη χωρητικότητα του σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Η σύγκρουση μεταξύ της Ryanair και της Aena υπογραμμίζει τις εντάσεις μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και αεροδρομίων στην Ευρώπη.

Οι αεροπορικές εταιρείες βασίζονται όλο και περισσότερο σε προγράμματα κινήτρων και χαμηλές χρεώσεις για να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Από την άλλη πλαυρά, οι φορείς εκμετάλλευσης αερολιμένων αντιμετωπίζουν την πρόκληση της χρηματοδότησης και της λειτουργίας της υποδομής τους με οικονομικά βιώσιμο τρόπο.

Ποια αεροδρόμια επηρεάζονται

Οι περικοπές της Ryanair επηρεάζουν κυρίως τα μικρότερα αεροδρόμια με μικρότερη συχνότητα. Οι πτήσεις στα αεροδρόμια Χερέθ και Βαγιαδολίδ θα ανασταλούν πλήρως.
Επιπλέον, ένα αεροσκάφος με έδρα το Σαντιάγο θα παροπλιστεί και τα προγράμματα πτήσεων στα αεροδρόμια Βίγο, Σαντιάγο, Σαραγόσα, Αστούριας και Σανταντέρ, θα μειωθούν σημαντικά.

Οι παραπάνω αερολιμένες, που χρησιμεύουν ως κρίσιμοι περιφερειακοί κόμβοι, θα χάσουν κατά συνέπεια τον όγκο των επιβατών και την οικονομική τους σημασία.

Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για τις μικρότερες πόλεις και τις αγροτικές περιοχές, καθώς η ακύρωση των δρομολογίων μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη συνδεσιμότητα και τον τουρισμό στην Ισπανία.

Κριτική στην Aena και στα επιπλέον τέλη

Η Aena -η οποία εποπτεύει 48 περιφερειακά αεροδρόμια της Ισπανίας- κατηγορείται από τη Ryanair ότι δεν παρείχε επαρκή κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιήσουν την αχρησιμοποίητη χωρητικότητα στα αεροδρόμια.
Αντίθετα, η Ryanair ισχυρίζεται ότι η Aena προτιμά να επενδύει σε αεροδρόμια εκτός Ισπανίας, όπως αυτά της Καραϊβικής και της Βόρειας και Νότιας Αμερικής.

Ο Eddie Wilson, Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair, ζήτησε ένα πενταετές πάγωμα σε τέλη και στοχευμένα πακέτα κινήτρων για να ενθαρρύνουν τις αεροπορικές εταιρείες να ανακατευθύνουν τη χωρητικότητα τους σε περιφερειακά αεροδρόμια της Ισπανίας.

 

Μετακίνηση σε άλλες αγορές

Λόγω της ανεπαρκούς υποστήριξης στην Ισπανία, η Ryanair σκοπεύει να μεταφέρει τα αεροσκάφη και τη χωρητικότητα της σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Ιταλία, η Σουηδία, η Κροατία και η Ουγγαρία, όπου οι κυβερνήσεις ενθαρρύνουν τα αεροπορικά ταξίδια. Επιπλέον, το Μαρόκο φαίνεται να επωφελείται από αυτή την εξέλιξη.

 

Ευρύτερος οικονομικός αντίκτυπος

Η μείωση των υπηρεσιών της Ryanair θα μπορούσε να έχει σημαντικές συνέπειες για την Ισπανία. Πέρα από τις άμεσες οικονομικές απώλειες για τα επηρεαζόμενα αεροδρόμια, κινδυνεύουν και οι θέσεις εργασίας, τόσο εντός της αεροπορικής εταιρείας όσο και στον κλάδο του τουρισμού και των υπηρεσιών.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια συχνά διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στις τοπικές οικονομίες και η επιρροή τους εκτείνεται πέρα από την επιβατική κίνηση.

Η κριτική της Aena εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με τη μακροπρόθεσμη στρατηγική του χειριστή. Ενώ η εστίαση σε μεγαλύτερα, πιο κερδοφόρα αεροδρόμια μπορεί να φαίνεται οικονομικά λογική, θα μπορούσε ενδεχομένως να βλάψει την περιφερειακή ανάπτυξη και να ενισχύσει τον ανταγωνισμό μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων μακροπρόθεσμα.

Παραμένει αβέβαιο εάν τα αιτήματα της Ryanair για ένα ολοκληρωμένο σύστημα κινήτρων και παγωμένα τέλη θα ικανοποιηθούν. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός για τους επιβάτες και οι επενδύσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων θα συνεχίσουν να εντείνονται. Οι χώρες που δημιουργούν ενεργά κίνητρα μπορεί να ωφεληθούν μακροπρόθεσμα, ενώ λιγότερο προσαρμόσιμες τοποθεσίες θα μπορούσαν να υποφέρουν.