
του Χάρη Ντιγριντάκη
Νέο ρεκόρ το τρίμηνο
Ποιές οι επόμενες φάσεις της επέκτασης
Δόθηκε το εναρκτήριο λάκτισμα για την επέκταση του Ελευθέριος Βενιζέλος. Το πρελούδιο των έργων και προμαχώνας της διεύρυνσης του ΔΑΑ αφορά στο μεγάλο συμβόλαιο για τα πρώτα συνοδά έργα δαπάνης 188 εκατ.
Ο διεθνής διαγωνισμός που μόλις τελεσφόρησε αφορά την κατασκευή νέας πίστας στην βορειοδυτική πλευρά του αεροδρομίου και η κατασκευή πολυώροφου παρκινγκ ανάδοχος αναδείχθηκε το σχήμα ΤΕΡΝΑ–REDEX (του Ομίλου Κοπελούζου).
Τα εν λόγω έργα θα καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες τόσο για την κίνηση των αεροπλάνων όσο και για την στάθμευση οχημάτων. Το project για τη νέα πίστα κοστολογήθηκε στα 100 εκατ. ευρώ και το έργο για το πολυώροφο πάρκινγκ στα 88 εκατ. ευρώ.
Επισημαίνεται ότι ο διαγωνισμός βγήκε στον αέρα στις 27 Νοεμβρίου από τον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας και η υποβολή των προτάσεων έληξε στις 10 Ιανουαρίου 2025.
Η σύμβαση έχει εκτιμηθεί -σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο κείμενο της προκήρυξης- πως θα υπογραφεί το επόμενο διάστημα και τα δύο έργα θα πρέπει να έχουν περαιωθεί μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2027.
Η πλήρης λήξη της σύμβασης μαζί με την περίοδο συντήρησης τοποθετείται το δεύτερο τρίμηνο του 2029.
Το πολυώροφο πάρκινγκ θα ανεγερθεί εκεί που είναι σήμερα το πάρκινγκ μικρής διάρκειας 1, δίπλα από τον τερματικό σταθμό των τρένων. Το κτίριο θα διαθέτει 7 ορόφους και ένα υπόγειο χώρο και εκεί θα μπορούν να σταθμεύουν 3.365 οχήματα.
Συνολικά θα κατασκευαστούν 98.600 τμ. Οι πρώτοι δύο όροφοι θα είναι για τις εταιρείες leasing και θα διαθέτει επίσης χώρους γραφείων και πλυσίματος οχημάτων. Στους υπόλοιπους πέντε ορόφους θα εξυπηρετούνται οχήματα για στάθμευση μικρής και μακράς διάρκειας. Στο πάρκινγκ θα υπάρχουν χώροι φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Η βορειοδυτική πίστα σχεδιάζεται να προσφέρει 32 νέους χώρους στάθμευσης αεροσκαφών. Θα εξυπηρετεί αεροσκάφη τύπου C (οι 32 θέσεις) και άλλες δύο θέσεις για αεροσκάφη τύπου E.
Στην κατασκευή περιλαμβάνονται οι απαραίτητοι τροχόδρομοι, ένα κτίριο υπηρεσιών 4.860τμ, ένα χώρο υποστήριξης εξοπλισμού εδάφους κ.α. Συνολικά η ανάπτυξη θα γίνει κατά 260.000 τμ. Το έργο επίσης περιλαμβάνει την κατασκευή δύο γεφυρών (φυσούνες).
Για να συμμετάσχει κάποιο σχήμα θα πρέπει να έχει αποδεδειγμένη εμπειρία σε έργα αεροδρομίων και κτιρίων και ένα παρόμοιο έργο κατά τα τελευταία 10 έτη ύψους κατ` ελάχιστον 100 εκατ. ευρώ, καθώς και να το έχει ολοκληρώσει έγκαιρα.
Η επέκταση
Την ίδια ώρα έχει προχωρήσει και ο διαγωνισμός για τον project manager που θα αναλάβει όλα τα έργα των επεκτάσεων, δηλαδή το κυρίως έργο επέκτασης του τερματικού σταθμού και των συνοδών έργων όπως τα προαναφερόμενα. Το σχήμα HILL INTERNATIONAL-AECOM-SALFO ως γνωστόν τρέχει το έργο.
Το λιμπρέτο της διαδικασίας εμπεριέχει το νέο διαγωνισμό για την επέκταση του τερματικού σταθμού. Τούτων δοθέντων το project οδεύει να γίνει μεγαλύτερης έκτασης από το προβλεπόμενο (των 650 εκατ. ευρώ), οι δε λεπτομέρειες του έργου αναμένεται να γίνουν γνωστές το επόμενο διάστημα.
Σε κάθε περίπτωση θα πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα συμβόλαια του 2025 στα οποία οι μεγάλες κατασκευαστικές θα δώσουν μάχη για την ανάληψη του.
Η επιβατική κίνηση
Αναφορικά τώρα με τα στατιστικά του 2024, το αεροδρόμιο της Αθήνας έκανε ένα σπριντ με συνολικά 31,85 εκατ. επιβάτες δημιουργώντας ένα νέο μεγάλο ρεκόρ. Από αυτό τον αριθμό, οι 22,43 εκατ. επιβάτες είναι εξωτερικού και αντιπροσωπεύουν περίπου το 76% της συνολικής του κίνησης (+15,7%)
Ο Μάρτιος
Εν τω μεταξύ, «απογειώθηκε» και τον Μάρτιο η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας, σε σχέση με την αντίστοιχη του 2024.
Ειδικότερα, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Μαρτίου 2025 ανήλθε σε 2,22 εκατ., αυξημένη κατά 10,8% σε σύγκριση με το 2024. Τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση, ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2024 κατά 2,1% και 14,4% αντίστοιχα.
Συνολικά, κατά τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τους 5,81 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της κατά 11,4%. Η επιβατική κίνηση, τόσο του εσωτερικού, όσο και του εξωτερικού, παρουσίασε αύξηση κατά 3,1% και 15 % αντίστοιχα.