Η αβεβαιότητα που προκαλείται από την επιδείνωση του πληθωρισμού, την παρατεταμένη αναταραχή του πολέμου και τα αυξανόμενα ποσοστά του Covid-19 συνεχίζουν να θέτουν σε κίνδυνο τις τουριστικές προοπτικές σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων (ETC) προβλέπει ότι η προθυμία για ταξίδια αυτό το καλοκαίρι θα επικρατήσει.

Η πιο πρόσφατη έκδοση της τριμηνιαίας έκθεσης «European Tourism Trends & Prospects» υποδεικνύει ότι η ανάκαμψη βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη κατά την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής του 2022, με τις οικονομίες των καταναλωτών που συσσωρεύονται μέσω της πανδημίας να αναμένεται να στηρίξουν τη ζήτηση για ταξίδια.

Η ETC προβλέπει ότι η Ευρώπη θα ανακτήσει το 70% της ταξιδιωτικής ζήτησης πριν από την Covid φέτος. Για το 2022 μέχρι σήμερα, η Βουλγαρία (-8%), η Σερβία (-10%) και η Τουρκία (-14%) σημείωσαν τις ισχυρότερες ανάκαμψη στις αφίξεις τουριστών. Ισχυρή ανάκαμψη παρουσίασαν επίσης το Μονακό (-22%), η Κροατία (-30%), η Ισλανδία (-35%) και η Σλοβενία ​​(-37%) – οι μόνοι προορισμοί που ανέφεραν στοιχεία τον Μάιο. Στο άλλο άκρο του φάσματος, η γεωγραφική εγγύτητα της Λετονίας με τη Ρωσία επιβραδύνει την τουριστική ανάκαμψη της χώρας από την πανδημία (-63%) μετά τις μαζικές ακυρώσεις κρατήσεων ξενοδοχείων. Η Σλοβακία και η Τσεχική Δημοκρατία συγκαταλέγονται επίσης στους προορισμούς της Ανατολικής Ευρώπης που ξεπερνούν την πτώση κατά 50%.

Σχολιάζοντας μετά τη δημοσίευση της έκθεσης, ο Λουίς Αραούχο, Πρόεδρος του ETC, δήλωσε: «Οι περιορισμοί του Covid-19 έχουν καταργηθεί και οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να αναπληρώσουν δύο χρόνια χαμένων ταξιδιωτικών ευκαιριών. Γινόμαστε μάρτυρες μιας πολύ πιο γρήγορης ανάκαμψης από ό,τι περίμεναν οι ταξιδιωτικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη και οι ελλείψεις προσωπικού μπορεί να αποδειχθούν εμπόδιο για την πλήρη ανάκαμψη. Η ανάκτηση ταλέντων και η καθιέρωση της σταδιοδρομίας στον κλάδο πιο δελεαστική, είναι η κορυφαία προτεραιότητα για την ανάκαμψη του ευρωπαϊκού τουρισμού τους επόμενους μήνες. Είναι επίσης σημαντικό η ΕΕ να συνεχίσει να παρακολουθεί τον αντίκτυπο του πληθωρισμού στο κόστος ζωής – η Ευρώπη πρέπει να κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να διασφαλίσει ότι τα ταξίδια δεν θα γίνουν απρόσιτα για τον μέσο Ευρωπαίο».

Ενώ το ταξιδιωτικό κλίμα στην Ευρώπη παραμένει ισχυρό, η βάση αποταμίευσης –η οποία αναμενόταν να ενισχύσει την ανάπτυξη– έχει διαβρωθεί από το αυξανόμενο κόστος ζωής λόγω των αυξήσεων των τιμών της ενέργειας και των τροφίμων. Επιπλέον, η απότομη επιτάχυνση των τιμών των καυσίμων αυξάνει άμεσα και την τιμή του ταξιδιού, ή πιο συγκεκριμένα των μεταφορών. Για τους καταναλωτές, η αύξηση των τιμών πιθανότατα θα μετατοπίσει τις προτιμήσεις σε επιλογές χαμηλότερου κόστους, όπως διαμονή ή πιο προσιτές μορφές μεταφοράς σε κοντινές χώρες.

Ως αποτέλεσμα, τα ταξίδια μικρών και μεσαίων αποστάσεων αναμένεται να συνεχίσουν να οδηγούν την ανάκαμψη του ευρωπαϊκού τουρισμού. Οι αφίξεις από αγορές μεγάλων αποστάσεων εξακολουθούν να υστερούν σημαντικά, ειδικά στην Ασία όπου το ταξιδιωτικό αίσθημα έχει παρεμποδιστεί από τους συνεχιζόμενους περιορισμούς του Covid-19. Αν και το κλίμα στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι πιο θετικό, η ανάκαμψη εξακολουθεί να είναι πιο αργή από το αναμενόμενο. Οι πολίτες των ΗΠΑ που επέστρεφαν από την Ευρώπη έπρεπε να υποβληθούν σε εξετάσεις PCR πριν από το ταξίδι μέχρι τα τέλη Μαΐου/αρχές Ιουνίου, γεγονός που μπορεί να είχε συγκρατήσει τη ζήτηση.

Δεδομένης της ισχυρότερης από την αναμενόμενη ανάκαμψη της ζήτησης κατά το 2022, η συνεχιζόμενη υστέρηση στην προσφορά εργασίας δημιουργεί ελλείψεις προσωπικού στον ευρωπαϊκό ταξιδιωτικό και τουριστικό τομέα. Ως αποτέλεσμα, πολλοί ευρωπαϊκοί προορισμοί μπορεί να δυσκολεύονται να διευκολύνουν την υψηλή ζήτηση αυτό το καλοκαίρι. Οι κύριοι λόγοι που αναφέρθηκαν για αυτές τις ελλείψεις είναι η περιορισμένη ομάδα διαθέσιμων εργαζομένων, οι μεγάλες προθεσμίες για την άδεια ασφαλείας και ο τομέας που θεωρείται ασταθής ευκαιρία απασχόλησης μετά την Covid.

Αν και οι ελλείψεις προσωπικού στη φιλοξενία είναι έντονες, επί του παρόντος η έλλειψη εργαζομένων στον τομέα των αερομεταφορών κυριαρχεί στα πρωτοσέλιδα. Περίπου 190.000 ευρωπαίοι εργαζόμενοι στην αεροπορία απολύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Παρά το γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια αντιδρούν με εντολές προσλήψεων, είναι απίθανο ο κλάδος να μπορέσει να ανταποκριθεί εντός αυτής της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής.