Με μιας αμφίβολης αποτελεσματικότητας απόφαση, ακίνητα φιλέτα που ανήκουν στην ΕΤΑΔ και κατέχουν ξεχωριστή θέση στο ψηφιδωτό της Αθηναϊκής Ριβιέρας οδεύουν για 15 έτη στη χωρική αρμοδιότητα 3 παραλιακών δήμων της Αθήνας.
Ενάμισυ χρόνο μετά τη διάλυση της Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε. η πολιτεία δια της ΕΤΑΔ αποφάσισε την μεταβίβαση (15ετής παραχώρηση χρήσης με δυνατότητα παράτασης για άλλα 5 έτη -ή 10 έτη αν το έργο ενταχθεί σε χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα-, εφόσον τηρηθούν πλήρως οι όροι της σύμβασης) κορυφαίων ακινήτων της σε παραλιακούς δήμους έναντι προσόδου 20.75% από τα έσοδα που θα προκύψουν στους Δήμους Αλίμου, Γλυφάδας και Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης.
Στη σχετική πρόσφατη συνάντηση υπό την ηγεσία του υπουργού Επικρατείας κ. Αλέκου Φλαμπουράρη, συμμετείχε ο υφ. Εσωτερικών κ. Γιάννης Μπαλάφας, ο πρόεδρος του ΤΑΪΠΕΔ κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, ο πρόεδρος της ΕΤΑΔ κ. Γιώργου Τερζάκη και των δημάρχων κ. Ανδρέα Κονδύλη (Αλίμου), κ. Γρηγόρη Κωνσταντέλλου (Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης), και κ. Γιώργου Παπανικολάου (Γλυφάδας).
Η συμφωνία μεταξύ ΕΤΑΔ και Δήμων αφορά την παραχώρηση ακινήτων του παραλιακού μετώπου από την Μαρίνα Αλίμου μέχρι τη Βάρκιζα. Κοινός τόπος είναι ότι με τη συμφωνία ικανοποιούνται χρόνια αιτήματα των τοπικών κοινωνιών, ενώ όπως σημειώνει η πολιτεία διασφαλίζεται η πρόσβαση των πολιτών στα τμήματα που παραλιακού μετώπου που θα αξιοποιηθούν, όμως άγνωστο παραμένει αν η εν λόγω ανάπτυξη θα έχει ένα ενιαίο προφίλ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής στους δήμους δόθηκαν από την ΕΤΑΔ τα εξής ακίνητα : Στον δήμο Αλίμου η έκτασης 56,3 στρ. Παραλία Ζέφυρος, έκταση 12,417 στρ. στο Ά Αλίπεδο Βούλας, η 58 στρ. Ακτή του Ήλιου στην οργανωμένη Ακτή Αλίμου και 20,42 στρ. στο Β’ Αλίπεδο Αλίμου. Στο δήμο Γλυφάδας εδόθησαν 2 παραλιακά οικόπεδα 176,2 στρ. και 21 στρ. Στο δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης παραχωρήθηκαν το 62 στρ. camping Βούλας, η έκταση Α’ Αλιπέδου και Δημαρχείου 83,2 στρ., η 15,5 στρ. έκταση του δημαρχείου, 75,6 στρ. στο Β’ Αλίπεδο Βούλας, τμήματα του Αιγιαλού και παραλίας στα λεγόμενα Λιμανάκια της Βουλιαγμένης συνολικού εμβαδού 42,2 στρ., έκταση 21,7 στρ. στα Δυτικά της οργανωμένης ακτής Βάρκιζας, έκταση 182 στρ. στα ανατολικά της ίδιας ακτής και τέλος 306,8 στρ. στο Μεγάλο Καβούρι Βουλιαγμένης με τμήμα αιγιαλού 22,2 στρ.
Κατά το πλαίσιο που υπέγραψαν όλες οι πλευρές και αποκαλύπτει ο ΕΤ της Κυριακής η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ (ΕΤΑΔ), το έτος 2001, με την τότε επωνυμία της (Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα ΑΕ – ΕΤΑ), έχουσα τη διοίκηση και διαχείριση της περιουσίας του ΕΟΤ, προέβη στη μακροχρόνια εκμίσθωση ορισμένων εκ των Οργανωμένων Ακτών κολύμβησης του ΕΟΤ στο παραλιακό μέτωπο Αττικής σε επιχειρηματικά σχήματα, με απώτερο στόχο τη συνολική αναβάθμιση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου. Ως αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας αναβαθμίσθηκαν οι εγκαταστάσεις και οι παρεχόμενες υπηρεσίες στις εκμισθωμένες Ακτές (Αλίμου, Α’ Βούλας και Βάρκιζας) και εισφέρθηκαν σημαντικά έσοδα στην ΕΤΑΔ και κατ’ επέκταση στο Δημόσιο εκ των συμφωνηθέντων μισθωμάτων, πλην όμως στην πορεία, προέκυψαν προβλήματα στην περαιτέρω ανάπτυξη των ακινήτων, που αφορούσαν ζητήματα συνεργασίας με τους οικείους Δήμους, κοινωνικές αντιδράσεις, καθώς και εκ των υστέρων δεσμεύσεις επί των ακινήτων (διέλευση ΤΡΑΜ, Ολυμπιακή προετοιμασία, πδ ΟΡΣΑ το 2004).
Σήμερα, τα ακίνητα αυτά ανήκουν στην ΕΤΑΔ (είτε λόγω απορρόφησης της πρώην ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ΑΕ που συστάθηκε ενδιάμεσα με σκοπό την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου, είτε βάσει των διατάξεων της πρόσφατης νομοθεσίας), με εξαίρεση τα κοινόχρηστα τμήματα (αιγιαλοί) τα οποία παραμένουν στη διοίκηση και διαχείρισή της.
Όπως σημειώνεται : «Η ΕΤΑΔ, με στόχο την ενίσχυση του δημοσίου συμφέροντος ως εταιρικού της σκοπού, αλλά και προς ικανοποίηση των κοινωνικών επιταγών, αποσκοπεί στη συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, ώστε να εκτελεστούν απρόσκοπτα τα ήδη συμφωνημένα επενδυτικά σχέδια (πχ Ελληνικό) και να αξιοποιηθούν τα ελεύθερα και υποβαθμισμένα τμήματα του παραλιακού μετώπου, και ως εκ τούτου προτείνει το παρακάτω πλαίσιο παραχώρησης αυτών στους οικείους Δήμους».
Όπως προαναφέρθηκε ως αντάλλαγμα προσφέρεται ποσοστό ύψους 20,75% εκ των εσόδων Δήμου από το κάθε asset με ελάχιστο ετήσιο αντάλλαγμα, καθορισμένο ανά ακίνητο. Στα ανταλλάγματα εντάσσονται και οι δαπάνες που θα καταβάλει ο Δήμος για τα μελλοντικά έργα ανάπλασης και αναβάθμισης των ακινήτων (που θα παραμείνουν προς όφελος του ακινήτου), καθώς και οι δαπάνες φύλαξης και επίβλεψης των ακινήτων.
Τέλος στόχοι της συμφωνίας είναι :
«- Αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου Αττικής σε ενιαία μορφή.
– Ενιαία αξιοποίηση και διασφάλιση επιταγών του από 1.3.2004 ΠΔ «περί καθορισμού ζωνών προστασίας, χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στην παραλιακή ζώνη από τον Φαληρικό Όρμο μέχρι την Αγία Μαρίνα Κρωπίας».
– Επίλυση χρόνιων προβλημάτων σε συμμόρφωση με τη νομοθεσία.
– Ενίσχυση των εσόδων της ΕΤΑΔ για την εκτέλεση του εταιρικού της σκοπού.
– Ενίσχυση των εσόδων των Δήμων για την εκπλήρωση των σκοπών τους.
– Εξυπηρέτηση των πολιτών.
– Αύξηση της απασχόλησης, μέσω των θέσεων εργασίας που θα δημιουργηθούν.
– Ελεύθερη πρόσβαση στις ακτές κολύμβησης.
– Ήπια εκμετάλλευση των ακτών με σεβασμό στο περιβάλλον.
– Ενίσχυση της ασφάλειας του κοινού στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της ΕΤΑΔ.
– Απρόσκοπτη ανάπτυξη των ήδη συμφωνηθέντων projects (πχ Ελληνικό, μισθωμένες Ακτές). Η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει αποδείξει ότι σε τέτοιου είδους ακίνητα χρειάζεται αγαστή συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και όχι αντιπαράθεση.
– Συνεργασία με τους αδειοδοτικούς μηχανισμούς των Δήμων για τον έλεγχο της λειτουργίας των υφιστάμενων εκμεταλλεύσεων (μισθώσεις σε ιδιώτες), αλλά και την προώθηση της αδειοδότησης των εκμεταλλεύσεων της ίδιας της ΕΤΑΔ.
– Αντιστροφή λογιστικής εικόνας των μη αξιοποιημένων ακινήτων (τα οποία σήμερα αφενός εμφανίζουν μηδενικά έσοδα, αφετέρου εμφανίζουν έξοδα επίβλεψης και συντήρησης. Μετά την παραχώρησή τους, θα εμφανίζουν έσοδα, όπως αναλύεται παρακάτω, η δε ευθύνη επίβλεψης και συντήρησης θα αναληφθεί από τις υπηρεσίες των Δήμων).
– Συμβιβαστική επίλυση των υφιστάμενων δικαστικών διενέξεων μεταξύ ΕΤΑΔ και Δήμων».