aerodromio-chaniaΙδιωτική εταιρεία αναλαμβάνει το management των εμπορικών δραστηριοτήτων των αεροδρομίων του δημοσίου.

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η διαμόρφωση του παζλ των προς ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων της χώρας, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, σε ιδιώτη θα ανατεθεί από την κυβέρνηση το management του φορέα που θα διαχειρίζεται τους αερολιμένες του δημοσίου που δεν θα ιδιωτικοποιηθούν.

Ο κύβος ερρίφθη και σύμφωνα με την έκθεση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Υπηρεσίας του Δημοσίου ιδρύονται 2 εταιρείες όπου στη μεν πρώτη θα εισέλθουν τα προς ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια και στη δεύτερη όσα παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο. Ο παραπάνω σχεδιασμός περιγράφεται σε νομοσχέδιο που συντάσσει το υπουργείο Μεταφορών το οποίο θα είναι έτοιμο στις αρχές του νέου έτους. Υπογραμμίζεται ότι κύριο κριτήριο για την ιδιωτικοποίηση ενός αεροδρομίου είναι να έχει τουλάχιστον 75.000 επιβάτες το χρόνο. Μέσω της πρώτης εταιρείας θα δημιουργηθούν 3 clusters, δηλαδή ομάδες αεροδρόμιων τα οποία θα παραχωρηθούν για 35 έτη τελικά.

Το πρώτο θα αφορά την περιοχή της Βορείου Ελλάδος και των Ιονίων Νήσων. Το δεύτερο τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα (Νοτίου Αιγαίου) και το τρίτο την Κρήτη.

Στην ομάδα των αεροδρομίων της Κρήτης θα ενταχθούν μαζί τα Χανιά και το Ηράκλειο, μολονότι αρχικώς υπήρχαν σκέψεις για λόγους τουριστικούς τα Χανιά να ενταχθούν σε άλλο Cluster. Ερωτηματικά υπάρχουν ακόμη για το αεροδρόμιο του Καστελίου. Όπως φαίνεται τόσο το υπουργείο Μεταφορών όσο και το ΤΑΙΠΕΔ καταλήγουν στην άποψη ο διαγωνισμός να προχωρήσει με το υπάρχον αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» σε λειτουργία έως ότου είναι έτοιμο το αεροδρόμιο του Καστελίου. «Κλειδί» στην υπόθεση αποτελεί η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, δηλαδή αν ο πολλά υποσχόμενος αερολιμένας ενταχθεί σε κάποιο μπουκέτο ή ως εμβληματικού χαρακτήρα project (το οποίο θα είναι μικρότερο από τον αρχικό φαραωνικό σχεδιασμό) προχωρήσει ανεξάρτητα. Όμως την επίσπευση της διαδικασίας ΣΔΙΤ, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, «μπλοκάρει» η καθυστέρηση των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τις τράπεζες για την επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας δεδομένου ότι οι περισσότεροι μεγαλοεργολάβοι που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες των αυτοκινητοδρόμων ερίζουν και για το Καστέλι. Η τελική απόφαση θα έχει ληφθεί μέχρι τα τέλη του έτους σύμφωνα με κυβερνητικό στέλεχος. Στο Cluster Νοτίου Αιγαίου θα ενταχθούν τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Μυκόνου και Σαντορίνης. Στο Cluster Βορείου Ελλάδος και Ιονίων Νήσων θα εισέλθουν πέραν του αεροδρομίου Μακεδονία, το αεροδρόμιο Καβάλας, το αεροδρόμιο Κέρκυρας, της Ζακύνθου, της Νέας Αγχιάλου και της Σκιάθου. Συνολικά στην εταιρεία των προς ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων θα εισέλθουν 13-15 αεροδρόμια (ενδεχομένως και αυτά της Κεφαλλονιάς, Ιωαννίνων, Σάμου, Σητείας), γεγονός που σημαίνει ότι ορισμένα ακόμη αεροδρόμια που συζητούνται συζητείται να εισέλθουν σε κάποιο Cluster, ενώ οι πρώτοι διαγωνισμοί όπως έχει γράψει το tourismtoday.gr θα διενεργηθούν τον προσεχή Φεβρουάριο.

Όπως τονίστηκε παραπάνω τα υπόλοιπα αεροδρόμια θα τεθούν υπό τη σκέπη της νέας εταιρείας όπου μέσω διαγωνισμού το management θα αναλάβει ιδιωτική εταιρεία για τουλάχιστον 10 έτη. Ο διαγωνισμός θα γίνει σε δεύτερη φάση η οποία εκτιμάται ότι δεν θα ξεκινήσει πριν τα τέλη του 2013. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στην εταιρεία των αεροδρομίων του δημοσίου θα εισέλθουν μέσω απόσχισης από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας όλες οι εμπορικές τους δραστηριότητες. Στο νέο φορέα δεν θα υποχρεωθεί να μεταπηδήσει το προσωπικό της ΥΠΑ, ενώ όσοι μεταταχθούν αυτό θα γίνει οικειοθελώς με πρόβλεψη να διατηρήσουν όλα τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα. Επισημαίνεται ότι η τρόϊκα, πέραν της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων και της εμπορικής αξιοποίησης αυτών που μένουν σε δημόσιο έλεγχο, έχει δεχτεί να μην υπάρξει καμία άλλη μεταβολή στη λειτουργία της ΥΠΑ. Κατά τις ίδιες πληροφορίες η αμοιβή της εταιρείας που θα έχει το management του φορέα, που θα αναλάβει την εμπορική εκμετάλλευση των αεροδρομίων του δημοσίου, θα προέρχεται από τα έσοδα από το Eurocontrol. Πάντως κυβερνητικοί κύκλοι θεωρούν ότι τον διαγωνισμό ενδέχεται να δυσκολέψει το γεγονός ότι παράλληλα έχει «βγει στον αέρα» η ιδιωτικοποίηση και των 4 αεροδρομίων της Πορτογαλίας.

Υπογραμμίζεται ότι στο παρελθόν για το αεροδρόμιο στο Καστέλι έχει επιδειχθεί έντονο ενδιαφέρον από το αεροδρόμιο της Ζυρίχης και την εταιρεία Αρχιρόδον, από τον γαλλικό κατασκευαστικό όμιλο Vinci (Ρίο-Αντίρριο) και ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους (Ελλάκτωρ, J&P ABAΞ κ.α.). Για τα περιφερειακά αεροδρόμια έχει στρέψει το βλέμμα της η εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης (Fraport), η Vinci και ο Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών.