Mε συστηματικό και έντονο τρόπο πλέον, προωθείται η υλοποίηση των τεχνολογικών καινοτομιών που θα μετατρέψουν τη σημερινή «παραδοσιακή» Πάφο στην πρώτη «έξυπνη πόλη» (smart city) του νησιού.
Στα πλαίσια μεγαλουπόλεων τεχνολογικώς προηγμένων κρατών, η Πάφος θα μπορεί σε σύντομο χρονικό διάστημα να προσφέρει σε κατοίκους και επισκέπτες νέες προοπτικές χρήσης σύγχρονων μεθόδων, όπως σύστημα ηλεκτρονικών ανακοινώσεων, σημείων σήμανσης και χρονικές πληροφορίες για τα λεωφορεία, δίκτυο σταθμών ηλεκτρικών ποδηλάτων, δίκτυο σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, αναβάθμιση δημόσιου φωτισμού και δημιουργία δικτύου WiFi υψηλής ταχύτητας σε όλες τις κεντρικές και τουριστικές περιοχές του Δήμου.
Η όλη προσπάθεια καθίσταται πρωτοποριακή αφού ως συνδετικός κρίκος έχει υιοθετηθεί η αξιοποίηση διαθέσιμων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας, αυτό που εκφράζεται ως υποδομή «smart city», ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα, οι επιδόσεις και η διαδραστικότητα των αστικών υπηρεσιών και παράλληλα να μειωθεί το κόστος και η κατανάλωση πόρων, επισημαίνει μιλώντας στο PafosNet ο δημοτικός σύμβουλος Πάφου και πρόεδρος της Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων του Δήμου, Παναγιώτης Βορκάς.
Παράλληλα, η δημοτική αρχή προχωρώντας με γοργά βήματα στην επίτευξη του μεγάλου στόχου, έχει εσχάτως εγκαταστήσει συνεχή δίαυλο επικοινωνίας και συνεργασίας με πανεπιστημιακά και άλλα επιστημονικά ιδρύματα του εξωτερικού για την δρομολόγηση των «έξυπνων» λειτουργιών της πόλης. Όπως είναι γνωστό, σε εξέλιξη βρίσκεται και η εκπόνηση ολοκληρωμένης μελέτης για τη μετατροπή της Πάφου σε «έξυπνη πόλη», κατόπιν διαγωνισμού, από τον εξειδικευμένο Οργανισμό Israel Smart Cities Institute.
«Η οικοδόμηση μιας έξυπνης πόλης συντείνει στην επίτευξη ολικής βελτίωσης στη ποιότητα ζωής και στην αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών και τη κάλυψη αναγκών των δημοτών, ενώ αναβαθμίζει το επίπεδο των επαφών τους με την Τοπική Αυτοδιοίκηση», τονίζει.
«Για παράδειγμα, ο δημότης και ο φιλοξενούμενος στο Δήμο Πάφου θα μπορεί να διακινείται ευκολότερα με τις διαθέσιμες αστικές συγκοινωνίες, αφού θα μπορεί να ενημερώνεται διαδικτυακά μέσω εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα, διαθέσιμες δωρεάν σε Πύλη (portal) του Δήμου, για όλη την υπηρεσία, περιλαμβανομένης της ώρας αναμονής μέχρι την άφιξη του επόμενου λεωφορείου που θα τον μεταφέρει στον επιθυμητό προορισμό του».
Όλες οι υπηρεσίες του Δήμου θα είναι προσβάσιμες μέσω αυτής της Πύλης, περιλαμβανομένου και ολοκληρωμένου κατάλογου αξιοθέατων με περιγραφή και επεξήγηση για το κάθε ένα, καθώς και προσφερόμενων υπηρεσιών από ιδιώτες και τοπικές επιχειρήσεις που θα συμβληθούν με το Δήμο, επισημαίνει ο κ. Βορκάς.
Πρώτιστη αλλαγή που άρχισε ήδη να γίνεται αισθητή στην Πάφο και που θα ολοκληρωθεί στην ολότητα της το 2019, ανακοινώνει, είναι οι τεχνολογικές αναβαθμίσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες.
Συνολικά 173 σημεία εντός της δημαρχούμενης περιοχής Πάφου στα οποία υπάρχουν στάσεις λεωφορείων, συγκεκριμένα, έχουν μελετηθεί και ενταχθεί στον σχετικό διαγωνισμό που κατακυρώθηκε, σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες αναλόγως της επισκεψιμότητας τους, προκειμένου να υλοποιηθεί η βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός των στεγάστρων τους.
«Η διαδικασία έχει ήδη αρχίσει και προχωρεί με γοργό ρυθμό», αναφέρει ο κ. Βορκάς. «Τα συγκεκριμένα 173 σημεία σημεία έχουν κατηγοριοποιηθεί σε τρεις κατηγορίες, αναλόγως του αν οι στάσεις λεωφορείων μπορούν να καλύπτουν οκτώ αναμένοντες επιβάτες ή τέσσερις, ή αν πρόκειται απλώς για σημεία που δεν υπάρχει στέγαστρο αλλά μόνο μια πινακίδα που να δηλώνει στάση λεωφορείου.
« Έχει πρόσφατα προχωρήσει ο Δήμος σε προκήρυξη ενδιαφέροντος από ιδιώτη», τόνισε, «ο οποίος θα αναλάβει τη δαπάνη για την εγκατάσταση των στάσεων, τη συντήρηση τους και τις επισκευές που μπορεί να χρειαστούν κατά τη διάρκεια της 10χρονης σύμβασης που συμφωνήθηκε.
Μετά την λήξη της σύμβασης, οι στάσεις των λεωφορείων θα παραδοθούν στο Δήμο σε πλήρως λειτουργήσιμη κατάσταση».
Τα νέα στέγαστρα, είπε ο Παναγιώτης Βορκάς, θα είναι σύγχρονες κατασκευές όσον αφορά το υλικό κατασκευής, με ευρωπαϊκά πρότυπα, θα προσφέρουν wi-fi, θα περιλαμβάνουν οθόνες για προβολή διαφημίσεων και τα δρομολόγια των λεωφορείων.
Στα σημεία όπου υπάρχουν μόνο ενδείξεις στάσης και όχι στέγαστρο, διευκρίνισε, εναπόκειται στον προτιμητέο προσφοροδότη αν θα τοποθετήσει και εκεί στέγαστρα ή αν λόγω χαμηλής επισκεψιμότητας διατηρήσει την υφιστάμενη κατάσταση.
Ανέφερε επίσης ότι αντίστοιχη πρωτοβουλία προωθεί και το Υπουργείο Μεταφορών σε παγκύπριο επίπεδο, ωστόσο κατά τη διάρκεια πρόσφατων επαφών με εκπροσώπους του Δήμου Πάφου αποφασίσθηκε ότι οι δήμοι που είναι ήδη σε προχωρημένο στάδιο της διαδικασίας, όπως συμβαίνει με την Πάφο, μπορούν να προχωρήσουν μόνοι τους στον σχετικό διαγωνισμό.
«Κρίθηκε επίσης», αποκάλυψε, «ότι θα ήταν προς όφελος όλων αν στον διαγωνισμό εντάσσονταν και οι άλλοι δύο Δήμοι της περιαστικής περιοχής Πάφου, δηλαδή η Γεροσκήπου και η Πέγεια, ώστε η βελτίωση των στάσεων των λεωφορείων να είναι ομοιόμορφη σε όλη την έκταση που καταλαμβάνουν οι Δήμοι αυτοί και που είναι λόγω τουρισμού πολυσύχναστοι».
Ο Παναγιώτης Βορκάς τόνισε ακόμα ότι αντίστοιχη μεθοδολογία θα ακολουθηθεί και για την προκήρυξη προσφορών για κατασκευή και διαχείριση δημοσίων χώρων υγιεινής από τον Δήμο Πάφου.
Η εν εξελίξει προσπάθεια του Δήμου Πάφου για μετατροπή της πόλης σε smart city διεθνών προδιαγραφών, δεν είναι άσχετη και με τις προσπάθειες που καταβάλλονται τα τελευταία χρόνια για την εμπλοκή του Δήμου σε ευρωπαικά επιδοτούμενα προγράμματα.
Ήδη, επιτυχής κατάληξη σημειώθηκε σε δύο προτάσεις για ευρωπαικά προγράμματα στα οποία συμμετέχει ο Δήμος Πάφου, με αποτέλεσμα ένα σημαντικό οικονομικό ποσό να εισρεύσει τους επόμενους μήνες στα δημοτικά ταμεία για την υλοποίηση δράσεων της δημοτικής αρχής. Πρόκειται για τα προγράμματα που αναλαμβάνονται από την Πάφο σε συνεργασία με αρχές από τον ελλαδικό χώρο.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων του Δήμου Πάφου, επισημαίνει ότι το ένα πρόγραμμα αφορά ακριβώς στις «Έξυπνες πόλεις» και το δεύτερο σε καταγραφή των επιπτώσεων από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και προώθηση δράσεων για περιορισμό του.
Πρόκειται για την πρόταση με την επωνυμία «Smart Cities», στην οποία ο Δήμος Πάφου είναι επικεφαλής εταίρος με προϋπολογισμό δράσεων που ξεπερνούν τις 400.000 ευρώ και προβλέπουν την ανάπτυξη εφαρμογών και υποδομών στην πόλη μέσω ενός πακέτου προηγμένων ψηφιακών υπηρεσιών, όπως η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας και applications για την υποστήριξη των επισκεπτών και την προβολή του πολιτισμού, του τουρισμού και της επιχειρηματικότητας, η ανάπτυξη εφαρμογών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (E-Government), η προμήθεια και εγκατάσταση wifi hotspots και οθονών αφής, η εκπόνηση Επιχειρησιακού Σχεδίου για πλήρη εφαρμογή των δράσεων της «έξυπνης πόλης», η εκπόνηση Στρατηγικού Σχεδίου “City Marketing, City Branding” κ.α. Εταίροι στο εν λόγω έργο, του οποίου ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στις 848.000 ευρώ, είναι οι αδελφοποιημένοι Δήμοι των Χανίων και της Λέσβου.
Το δεύτερο έργο, με την επωνυμία “ECORouTS” έχει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών του άνθρακα που προέρχεται από τις αστικές μεταφορές και προβλέπει για τον Δήμο Πάφου την προμήθεια ενός τουλάχιστον ηλεκτροκίνητου λεωφορείου για δωρεάν διακίνηση επισκεπτών και την εγκατάσταση ενός σταθμού φόρτισης, την ανάπτυξη συστήματος τηλεματικής, την χάραξη πράσινων διαδρομών κ.α.. Ο προϋπολογισμός των δράσεων του Δήμου Πάφου στο εν λόγω έργο ανέρχεται στις 370.000 ευρώ περίπου, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός ξεπερνά το 1,6 εκατομμύρια ευρώ. Επικεφαλής εταίρος είναι ο Δήμος Ηρακλείου και εταίροι ο Δήμος Πάφου, ο Δήμος Χανίων και ο Δήμος Αραδίππου.
Ενόψει της έναρξης των δύο έργων, οι αρμόδιοι λειτουργοί των δικαιούχων φορέων είχαν ήδη διαδοχικές συναντήσεις με την Τεχνική Γραμματεία του Προγράμματος στη Θεσσαλονίκη, κατά την οποία συζητήθηκαν οι λεπτομέρειες των δράσεων και των προϋπολογισμών, ενώ αντίστοιχες εργασίες του προγράμματος φιλοξενήθηκαν και στην Πάφο.
Πηγή: pafownet.com