Στα 150 εκατ. ευρώ η επένδυση, 10.000 θέσεις εργασίας

Cosco VS EUROBANK PROPERTIES-GOLDAIR

Του Χάρη Ντιγριντάκη 

Κυρίαρχο ρόλο στο κάδρο των logistic centers της Ευρώπης διεκδικεί το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο το οποίο μετά από πολλά έτη απαξίωσης προσιδιάζει με «πολύφερνη νύφη». Το προσεχές 6μηνο αναμένεται να παιχτεί σκληρό πόκερ για την διεκδίκηση του και ήδη προς τούτο, σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής, διαμορφώνονται τα ενδιαφερόμενα σχήματα για τη συμμετοχή στο σχετικό διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Σε πρώτη φάση στο πεδίο της μάχης για τη απόκτηση του εν λόγω εμπορευματικού κέντρου φαίνεται να διαμορφώνονται δυο ισχυροί επιχειρηματικοί πόλοι. Ο πρώτος δεν είναι άλλος από την Cosco και ο δεύτερος εμφορείται μέσα από την κοινοπραξία των εταιρειών Eurobank Properties, Goldair και ΜedLog που αποτελεί ουσιαστικά θυγατρική εταιρεία του Ομίλου Goldair. Προς ώρας είναι άγνωστο αν θα υπάρξει και άλλο consortium εταιρειών ή σε ποιο από τα 2 παραπάνω σχήματα θα εμφιλοχωρήσουν οι άλλες 3 ενδιαφερόμενοι παίκτες που συμμετείχαν στην πρόσκληση ενδιαφέροντος του διαγωνισμού της ΓΑΙΑΟΣΕ για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσειο. Υπενθυμίζεται ότι μη δεσμευτικό ενδιαφέρον εξέφρασαν επίσης οι εταιρείες : Foodlink, SARMET (Όμιλος Σαραντίτη) και η εταιρεία Συμβούλων Redeplan.

Γνώστες της αγοράς αναφέρουν ότι το σύνολο της επένδυσης στο εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου από το ανάδοχο σχήμα θα είναι της τάξεως των 140-150 εκατ. ευρώ, ενώ σε πλήρη ανάπτυξη στο αναφερόμενο project θα απασχολούνται 10.000 εργαζόμενοι. Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι η προκήρυξη για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού δεν πρέπει να αργήσει αφού η ταχεία περαίωση του έργου να δώσει σημαντική ώθηση στην κατεύθυνση μετεξέλιξης της Ελλάδας σε κορυφαίο διαμετακομιστικό κέντρο. Προσθέτουν δε ότι ο χώρος δεν πρέπει να γίνει βορά σε μονοπωλιακές καταστάσεις που θα στρεβλώσουν το ανταγωνισμό. Η συνέχεια της διαδικασίας προβλέπει ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ περί τα τέλη του μήνα θα καλέσει τις εταιρείες που εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για απευθείας διαπραγματεύσεις προκειμένου να καθοριστούν οι όροι του διαγωνισμού, που αναμένεται να προκηρυχθεί ως το τέλος του έτους.

Αναμφίβολα η συμμετοχή της κινεζικής Cosco είναι η σημαντικότερη, για το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο η οποία φέρεται μεταξύ άλλων να επιθυμεί την κατασκευή μονάδας συναρμολόγησης τεχνολογικών προϊόντων πελατών της. Στόχος της για δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου η ανάπτυξη του οποίου θα στηρίζεται κατά κύριο λόγο στη διασύνδεση του εμπορευματικού στο Θριάσιο με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Όπως προαναφέρθηκε όλα οδηγούν σε σινοελληνική διαμάχη δεδομένου ότι πέραν του κινεζικού γίγαντα κατά τις ίδιες πληροφορίες ο πόλος Goldair- Eurobank Properties δείχνει ιδιαίτερη σπουδή για την απόκτηση του χώρου. Άλλωστε ο όμιλος Goldair έχει συμμετάσχει και σε πρότερες διαγωνιστικές διαδικασίες που δεν τελεσφόρησαν.

Αναλυτικά, η ευρύτερη έκταση του συγκροτήματος εγκαταστάσεων του Θριάσιου Πεδίου για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου περιλαμβάνει τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ Α.Ε., και τον χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., έκτασης 588 στρεμμάτων, με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.

Τρία μοντέλα

Η ΓΑΙΑΟΣΕ προτείνει στους υποψήφιους επενδυτές τα τρία εναλλακτικά μοντέλα για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο. Το μοντέλο που θα επιλεγεί τελικώς θα προκύψει μετά τη διαπραγμάτευση με τους ενδιαφερόμενους. Πάντως τα σενάρια που έχουν μελετηθεί είναι τα εξής:

1. Παραχώρηση για 30 χρόνια της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του συνόλου των εκτάσεων και εγκαταστάσεων, μέσω μίας σύμβασης που θα περιλαμβάνει την έκταση ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ 588 στρεμμάτων (εμπορευματικό κέντρο) και τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης εμπορευμάτων του ΟΣΕ, έναντι τιμήματος.

2. Παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης αφενός του εμπορευματικού κέντρου και αφετέρου του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης εμπορευμάτων, μέσω δύο διακριτών συμβάσεων.

– Εμπορευματικό Κέντρο: Μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του εμπορευματικού κέντρου, που περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή και εκμετάλλευση, σε έναν ιδιώτη επενδυτή, έναντι ανταλλάγματος. Το κέντρο θα είναι δυνατόν να αναπτυχθεί σε φάσεις, ανάλογα με τη ζήτηση της αγοράς.

– Σταθμός διαλογής και μεταφόρτωσης εμπορευμάτων: Ανάθεση μέσω σύμβασης παραχώρησης έργου/υπηρεσιών της χρηματοδότησης και ολοκλήρωσης της κατασκευής των υπολειπόμενων απαιτούμενων υποδομών, προμήθειας εξοπλισμού (γερανογέφυρες, οχήματα κ.λπ.), καθώς και της διαχείρισης του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης μέσω σύμβασης παραχώρησης, με ταυτόχρονη εκχώρηση των εσόδων από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.

3. Το πλέον πιθανό μοντέλο σύμφωνα με κυβερνητικού κύκλους αφορά την παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης των δύο τμημάτων, μέσω πολλών διακριτών συμβάσεων, εξέλιξη που θα διευκολύνει τον ανταγωνισμό και θα απομακρύνει σενάρια μονοπωλίου.

– Εμπορευματικό Κέντρο: Κατάτμηση της έκτασης ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. (εμπορευματικό κέντρο) σε 3-5 διακριτά τμήματα και, έναντι ανταλλάγματος, μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) της διαχείρισης και εκμετάλλευσης (που περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, διαχείριση και εκμετάλλευση) εκάστου τμήματος σε διαφορετικό ιδιώτη επενδυτή.

Η διάθεση κάθε διακριτού τμήματος στην αγορά θα γίνεται προοδευτικά, ανάλογα με τη ζήτηση. Ο γενικός σχεδιασμός των επιμέρους τμημάτων θα πραγματοποιηθεί από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, με τρόπο που θα επιτρέπει τη βιώσιμη αυτόνομη λειτουργία και διαχείρισή τους. Κάθε επιμέρους παραχωρησιούχος θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει τις κοινόχρηστες προσβάσεις και υποδομές που του αναλογούν, με βάση τον γενικό σχεδιασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ.

– Σταθμός διαλογής και μεταφόρτωσης εμπορευμάτων ΟΣΕ: Ανάθεση μέσω σύμβασης παραχώρησης έργου/υπηρεσιών της χρηματοδότησης και ολοκλήρωσης της κατασκευής των υπολειπόμενων απαιτούμενων υποδομών, προμήθειας εξοπλισμού (γερανογέφυρες, οχήματα κ.λπ.), καθώς και της διαχείρισης του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης, μέσω σύμβασης παραχώρησης, με ταυτόχρονη εκχώρηση των εσόδων από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.