Ξαναζεσταίνει τις μηχανές του το ΤΑΙΠΕΔ για τη διενέργεια νέων και τη συνέχιση εν εξελίξει αποκρατικοποιήσεων. Θρυαλλίδα για τη νέα εποχή του Ταμείου ενόψει της επί θύραις λειτουργίας του Υπερταμείου.
Ειδικότερα στις αρχές Μαρτίου αναμένονται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.) καθώς όπως υπολογίζεται τα τελικά κείμενα της σύμβασης παραχώρησης θα αναρτηθούν έως το τέλος Ιανουαρίου. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το πόκερ που θα παιχτεί θα είναι σκληρό δεδομένου ότι το ενδιαφέρον παραμένει ενεργό για τουλάχιστον 4 από τους 8 επενδυτές, που είχαν εμφανιστεί επισήμως ως ενδιαφερόμενοι για το 67% του ΟΛΘ. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται διεθνείς εταιρείες-κολοσσοί, στελέχη των οποίων έχουν επανειλημμένα επισκεφτεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στη διάρκεια του 2016. Σημειώνεται ότι έκδηλη παραμένει η «αγωνία» των παραγωγικών τάξεων της Β. Ελλάδος περί την τύχη της διαδικασίας από το ΤΑΙΠΕΔ καθώς είναι γνωστό ότι αυτή έλαβε αρκετές χρονικές επιμηκύνσεις που την απομάκρυναν από εκείνη του Ο.Λ.Π., η οποία επίσης μετά από παρατάσεις έλαβε οριστικό τέλος με την ανάληψη του Πειραιά από την COSCO. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2014, δηλαδή πριν από τρία ολόκληρα χρόνια. Αγκάθι στις συζητήσεις μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των υποψηφίων επενδυτών αποτελεί ο όρος για τις υποχρεωτικές επενδύσεις που πρέπει να υλοποιήσει ο νέος αγοραστής του ΟΛΘ. Μέχρι σήμερα έχουν ακουστεί διάφορα νούμερα, τα οποία κινούνται από τα 120 εκατ. ευρώ μέχρι τα 300 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με διαρροές των τελευταίων μηνών, ουδείς υποψήφιος επενδυτής συμφωνούσε με την απαίτηση για επενδύσεις 300 εκατ., με αποτέλεσμα το ποσό να έχει περιοριστεί πλέον στα 180 εκατ. ευρώ περίπου.
Ωστόσο ορισμένοι εκ των υποψηφίων πιέζουν στους οποίους ακούγεται έντονα το όνομα της Dimera Group κ. Ιβάν Σαββίδη προκειμένου να περιοριστούν ακόμα περισσότερο οι υποχρεωτικές επενδύσεις και να μην ξεπερνούν τα 120 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το ύψος εκτιμάται πως κινείται και το κόστος των απαραίτητων δαπανών για την αναβάθμιση του προβλήτα 6 και την αγορά του απαιτούμενου εξοπλισμού για τη βελτίωση των υπηρεσιών του OΛΘ.
Στο επενδυτικό σχήμα υπό τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη (συμμετέχει και η Deutsche Invest Equity Partners), έχει πλέον ενταχθεί Γερμανικός port operator, με σημαντική δραστηριότητα σε ευρωπαϊκούς λιμένες. Παράλληλα, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ μετά τη λύση της συνεργασίας της με τη ρωσική RZD (Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι – JSC) κινείται επί του παρόντος αυτόνομα.
Γνώστες της αγοράς λένε ότι οι Ρώσοι της RZD επ’ εσχάτοις καλοβλέπουν και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο ο διαγωνισμός θα «βγεί στον αέρα» το 2017. Το ΤΑΙΠΕΔ έχουν επισκεφθεί εκ νέου και οι Φιλιππινέζοι της ICTS, οι οποίοι είχαν περάσει και στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ, χωρίς να καταθέσουν προσφορά, καθώς και οι APM Terminals (επίσης είχε περάσει στο τελικό στάδιο του ΟΛΠ χωρίς να εμφανιστεί), η P&O Steam Navigation Company (του ομίλου DP World από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) και η ιαπωνική Mitsui & Co.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το ΤΑΙΠΕΔ 68 είναι συνολικά τα ακίνητα προς πώληση που έχουν απομείνει στο Ταμείο.
Όπως έχει γράψει ο ΕΤ της Κυριακής άμεσα ξεκινούν οι διαδικασίες για τα :
– Καστέλο ντε Μπελι Κέρκυρα (φεβρουάριο ο διαγωνισμός αναμένεται το ΠΔ)
– Γούρνες Κρήτη (τροποποιείται η χρήση και πωλείται)
– Ιαματικές πηγές παραχωρούνται για διάστημα που θα καθοριστεί σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους (εκτιμάται για 99 χρόνια περίπου)
– Κάμπινγκ στη Β. Ελλάδα όπως Ασπροβάλτα , Κρυοπηγή κ.α.
– Κτίριο σε παραλία Καραθώνα στο Ναύπλιο
– Κτίριο σε παραλία Λυκόβρυση Λακωνίας
Εγνατία
Εν τω μεταξύ, διαδικασία διαβούλευσης στην Εγνατία Οδό συνεχίζεται μέχρι να χωροθετηθούν και νέα παράπλευρα διόδια, καθώς η απουσία τους οδηγεί σε απώλεια σημαντικών εσόδων.
Συνεπώς ο διαγωνισμός αργεί να προκηρυχθεί και σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση, η έναρξή του δεν μπορεί να γίνει πριν από την ερχόμενη άνοιξη. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο πιθανός προτιμητέος επενδυτής που θα επιλεγεί για το έργο της ανάληψης της εκμετάλλευσης της οδού, στην καλύτερη των περιπτώσεων θα έχει εξευρεθεί λίγο πριν από το τέλος του 2017. Επίσης, μετά από συνεδρίαση του Δ.Σ., εγκαταλείφθηκε το σχέδιο του νυν υφυπουργού Οικονομίας και πρώην προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιου Πιτσιόρλα για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών διατάξεων στα πρανή της οδού. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, το σχέδιο κρίθηκε οικονομικά ασύμφορο για τους επενδυτές.
Μαρίνες
Επίσης δίμηνη παράταση έλαβε η υποβολή προσφορών στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της μαρίνας της Πύλου. Η υποβολή των προσφορών είχε οριστεί για τη 12η Ιανουάριου 2017, αλλά με απόφαση του Δ.Σ. η ημερομηνία υποβολής μετατίθεται για τις 13 Μαρτίου 2017. Ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, και η ημερομηνία αυτή είναι ενδεικτική. Η υποβολή των προσφορών θα αναμένει την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για τη χωρική ανάπτυξη της μαρίνας. Οσο αυτό το διάταγμα δεν υπάρχει, η υποβολή των προσφορών θα αναβάλλεται. Ωστόσο, επειδή δεν μπορεί το χρονικό πλαίσιο του διαγωνισμού να «αιωρείται», ορίσθηκε επισήμως η 13η Μαρτίου 2017 ως ημερομηνία υποβολής των προσφορών.
Μετά τη Μαρίνα της Πύλου το ΤΑΙΠΕΔ έχει προγραμματίσει τη διενέργεια διαγωνισμών για τη μαρίνα της Χίου, στην Αρετσού Καλαμαριάς και της μαρίνας Μυκόνου όπου θα προβλέπεται και η ύπαρξη βραχίονα και για την κρουαζιέρα.
Τέλος προχωρά ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου για 40 έτη, με τον προγραμματισμό να προβλέπει την διενέργεια του διαγωνισμού μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017 Λύθηκαν τα προβλήματα που υπήρχαν με το δήμο Αλίμου, ενώ το Ταμείο φέρεται να βρίσκεται στις τελικές διαπραγματεύσεις με τον επιχειρηματία κ. Στηβ Κακέτση για την αποχώρηση του από το χερσαίο μέρος της μαρίνας.