
Μια ακόμη απώλεια συνταράσσει την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, με τον ξαφνικό θάνατο 47χρονου Ηλεκτρονικού Μηχανικού Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας (ΗΜΑΕΚ/ATSEP), ο οποίος επί χρόνια σηκώνει μόνος του τεράστιο λειτουργικό βάρος χωρίς την απαραίτητη στήριξη. Ο εκλιπών ήταν ο μοναδικός υπεύθυνος για τη λειτουργία των τηλεφωνικών κέντρων διοικητικών επικοινωνιών της ΥΠΑ σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Παρά την υπαγωγή του στον Κλάδο ΗΜΑΕΚ από το 2019, ουδέποτε τοποθετήθηκε επισήμως σε οργανική μονάδα, ούτε ενισχύθηκε από επιπλέον προσωπικό. Η ΕΝΗΜΑΕΚ κάνει λόγο για τραγική επιβεβαίωση των χρόνιων προειδοποιήσεών της για τη δυσλειτουργία και την υποστελέχωση των κρίσιμων μονάδων της Υπηρεσίας.
Οριακές συνθήκες λειτουργίας – Ένας άνθρωπος, ένα σύστημα
Το γεγονός ότι ένας μόνο υπάλληλος διαχειριζόταν τις τηλεπικοινωνιακές υποδομές της ΥΠΑ καταδεικνύει την επικίνδυνη συρρίκνωση ανθρώπινου δυναμικού στις επιχειρησιακές μονάδες. Παράλληλα, σε κομβικά σημεία όπως το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠΑΘΜ) και το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ορισμένοι Ηλεκτρονικοί καλούνται να καλύψουν βάρδιες εντελώς μόνοι, χωρίς εφεδρικό προσωπικό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των πτήσεων αλλά και τη σωματική και ψυχική τους υγεία.
Καθυστερήσεις στις τοποθετήσεις και προσλήψεις
Η Διοίκηση, σύμφωνα με την ΕΝΗΜΑΕΚ, επί χρόνια αγνοεί τα αιτήματα για επίσημη τοποθέτηση 45 μεταταχθέντων υπαλλήλων στον Κλάδο, ενώ καθυστερεί και τις 43 προσλήψεις που έχει εξαγγείλει εδώ και δύο χρόνια το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Οι ελλείψεις προσωπικού και η αδυναμία υλοποίησης των απαραίτητων έργων αεροναυτιλίας δημιουργούν ένα εύθραυστο περιβάλλον με σοβαρές επιχειρησιακές επιπτώσεις.
«Διαχείριση» ή συνειδητή υποβάθμιση;
Η Ένωση επισημαίνει ότι η Διοίκηση της ΥΠΑ επιλέγει πλέον τη «μονή βάρδια» ως λύση στην υποστελέχωση, αντί για την ενίσχυση των κρίσιμων υπηρεσιών, καταγγέλλοντας ότι η υπηρεσία λειτουργεί σε πολλές περιπτώσεις κατά παράβαση του ισχύοντος νομικού πλαισίου. Παράλληλα, καταγγέλλει το νέο οργανόγραμμα της ΥΠΑ ως ασαφές, αντιφατικό και αποκομμένο από τις πραγματικές επιχειρησιακές ανάγκες.
Επείγει πολιτική παρέμβαση
Η ΕΝΗΜΑΕΚ ζητά από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών να αναλάβει προσωπικά την ευθύνη για:
• Την άμεση τοποθέτηση των 45 μεταταχθέντων υπαλλήλων στον Κλάδο ΗΜΑΕΚ
• Την επίσπευση των διαδικασιών για τις 43 νέες προσλήψεις
• Την παύση των πρακτικών υποβάθμισης της ασφάλειας και της υγιεινής στην εργασία
• Την αποκατάσταση των κρίσιμων συστημάτων αεροναυτιλίας
«Η ανθρώπινη κόπωση είναι ισότιμος κρίκος στην αλυσίδα της ασφάλειας», σημειώνει η Ένωση, υπογραμμίζοντας πως εάν δεν αναληφθεί άμεση δράση, οι συνέπειες θα είναι βαρύτατες και οι εξηγήσεις δεν θα επαρκούν.
—