Την τουριστική δραστηριότητα, τον καθορισμό του οικονομικού τοπίου και των χρηματοοικονομικών προοπτικών της Ελλάδας, των επενδύσεων, αλλά και την αλλαγή των αγορών και των δυνατοτήτων της χώρας ανέπτυξε κατά τη διάρκεια του panel που οργανώθηκε από τη ΣΟΛ Crowe με τίτλο “The Business of Tourism”, ο κ. Άγγελος Αλαμάνος, CEO, ΣΟΛ Crowe Advisory, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
«Η Ελλάδα βρίσκεται σε μια περίοδο ραγδαίας ανάκαμψης στον τομέα του τουρισμού, καθώς οι εισπράξεις έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία δύο χρόνια. Ειδικά το 2022 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για την χώρα μας, καθώς σχεδόν επιτεύχθηκαν οι ίδιες εισπράξεις με το 2019, χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό.
Αυτό επετεύχθη παρά το γεγονός ότι η πληρότητα δεν έχει επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα. Η καταναλωτική συμπεριφορά έχει αλλάξει με τις κρατήσεις να γίνονται νωρίτερα και για περιόδους μικρότερης ζήτησης από ότι στο παρελθόν. Ταυτόχρονα η μέση διαμονή και δαπάνη ανά άφιξη έχει αυξηθεί σημαντικά» ανέφερε.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται παράταση της παραμονής των αφίξεων και αύξηση του διατιθέμενου προϋπολογισμού, δηλαδή, καταγράφεται μεγαλύτερη δαπάνη ανά άφιξη. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Άγγελος Αλαμάνος, το 2023 αναμένεται να σημειωθεί νέο ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. «Αναμένουμε να φτάσουμε στο ίδιο επίπεδο με το 2019 όσον αφορά στην πληρότητα και να διατηρήσουμε την παρατεταμένη διαμονή και αυξημένα έσοδα του 2022».
Σύμφωνα με τις έρευνες, οι άνθρωποι εξακολουθούν να διαθέτουν περισσότερο από τον προϋπολογισμό τους για την αναψυχή. Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχίσει, επομένως πρέπει τα επόμενα χρόνια να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις ώστε να την εκμεταλλευτούμε και να αξιοποιήσουμε αποτελεσματικά τα διατιθέμενα έσοδα από τον τουρισμό.
To διατιθέμενο budget επηρεάζει τις ταξιδιωτικές συνήθειες
Οι ταξιδιώτες είναι μεν πρόθυμοι να δώσουν περισσότερα χρήματα για αναψυχή, αλλά ακόμα και εάν ο προϋπολογισμός τους είναι αυξημένος δυσκολεύονται να διατηρήσουν το επίπεδο κατανάλωσης λόγω του υψηλού πληθωρισμού.
Κατά την προετοιμασία τους φαίνεται να κάνουν κράτηση νωρίτερα από την ημερομηνία ταξιδιού ή να κάνουν κράτηση εκτός σεζόν, οδηγώντας σε μια πιο βιώσιμη αγορά όσον αφορά στις υποδομές και τη δυναμικότητά τους. «Αυτό που θα δούμε στο μέλλον είναι περισσότερα επώνυμα και μεσαίου μεγέθους ξενοδοχεία», εξήγησε ο κ. Άγγελος Αλαμάνος.
Ωστόσο, o CEO της ΣΟΛ Crowe Advisory δήλωσε πως αν στόχος είναι η φιλοξενία πελατών που διαθέτουν υψηλά ποσά, τότε πρέπει και η εμπειρία που προσφέρεται να είναι αντίστοιχα υψηλού επιπέδου και αυτό είναι το πεδίο που πρέπει να εστιάσουμε και να αναπτύξουμε για το μέλλον. «Η εμπειρία που αποκτά ένας πελάτης πρέπει να είναι αντίστοιχης ποιότητας με τα χρήματα που διαθέτει για αυτήν».
Η βιωσιμότητα έχει επίδραση και στον τουριστικό κλάδο
Όσον αφορά στη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα, και το πώς αυτές επηρεάζουν τις επενδυτικές αποφάσεις στον τουριστικό κλάδο ο κ. Αλαμάνος σημείωσε πως «Είναι μια ιδιαίτερα καλή στιγμή για να θέσουμε τα πρότυπα σε επίπεδο κυβερνητικής πολιτικής, για το πώς θέλουμε να προχωρήσουμε στις νέες εξελίξεις καθώς με την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ο πράσινος μετασχηματισμός και οι πράσινες επενδύσεις βρίσκονται στην πρώτη γραμμή και υπάρχουν τα πλέον αποτελεσματικά εργαλεία για όποια επιχείρηση θέλει να προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση».
Ο τουρισμός έχει αντίκτυπο στους φυσικούς πόρους και στις τοπικές κοινωνίες και είναι δραστηριότητα που μπορεί να συνεχιστεί για δεκαετίες. «Ο τουρισμός είναι μια επένδυση μεταξύ γενεών» τόνισε κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Άγγελος Αλαμάνος.