
του Χάρη Ντιγριντάκη
Σηματωρός των κορυφαίων ξενοδόχων της εποχής του. Aποτελεί πρότυπο στη διαχείρηση ξενοδοχείων, θέσφατο που αποτυπώνεται ευδιάκριτα στους ισολογισμούς των ξενοδοχείων του.
Μέσα από θεσμικούς ρόλους που είχε στο παρελθόν διασφάλισε άρρηκτα τα συμφέροντα του κλάδου του, βάζοντας ξεχωριστές πινελιές στη νέα εποχή του ελληνικού τουρισμού. Στην συνέντευξη του στον ΕΤ της Κυριακή ο Σπύρος Διβάνης επιδαψιλεύει το επενδυτικό πλάνο της φερώνυμης αλυσίδας στην οποία ασκεί χρέη διευθύνοντος συμβούλου, των Divani Collection Hotels, ακτινογραφώντας τη στρατηγική στόχευση για περαιτέρω μεγέθυνση των δραστηριοτήτων της αλυσίδας.
Ξεκαθαρίζει δε ότι οι φήμες για πώληση της αλυσίδας του είναι ανυπόστατες και επισημαίνει πως ο όμιλος του οποίου ηγείται έχει καταφέρει να αναπτύξει ένα know how λειτουργίας που δεν έχει να κερδίσει τίποτα από ένα διεθνές brand.
Κύριε Διβάνη, πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθεί η φετινή χρονιά μετά από ένα νέο έτος-ρεκόρ για τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού;
Παρά το γεγονός ότι ζούμε σε ένα ευμετάβλητο διεθνές περιβάλλον που επηρεάζει την οικονομία και τα γεωπολιτικά, πιστεύω ότι εάν δεν υπάρξουν εκπλήξεις η χρονιά θα εξελιχθεί ικανοποιητικά και με ανοδικούς ρυθμούς. Βέβαια, θα ήθελα να επισημάνω ότι παραμένω οπαδός της ευημερίας των ποιοτικών στοιχείων και όχι των ποσοτικών αριθμών που δυστυχώς αποτελούν και τη μοναδική ενασχόληση όχι μόνον της κοινής γνώμηςαλλά και των υπεύθυνων χάραξης πολιτικής τα τελευταία χρόνια. Αυτό δεν μας αφήνει να σχεδιάσουμε πολιτικές που θα βοηθήσουν τον τουρισμό στη χώρα να γίνει μια ώριμη δραστηριότητα και άρα προστατευμένη από σημαντικές διακυμάνσεις.
Ποιο είναι πλέον το στοίχημα του ελληνικού τουρισμού για το 2024; Ποια θεωρείτε ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για το μέλλον;
Η ΕΛΛΑΔΑ ως χώρα πρέπει να διατηρήσει το πλεονέκτημα που έχει στο να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο προϊόν σε ένα μοναδικό φυσικό περιβάλλον με προστιθέμενη Αξία την Ιστορία του πολιτισμού μας που είναι από τους αρχαιότερους. Χρειάζεται αναλυτικός σχεδιασμός και όχι οριζόντιος για όλη τη χώρα. Λόγω της ιδιαιτερότητας της φέρουσας ικανότητας που διαθέτει ο κάθε προορισμός στην Ελλάδα να εξυπηρετήσει σωστά τον αυξημένο αριθμό των επισκεπτών χωρίς όμως ταυτόχρονα να χαθεί η ταυτότητα του οικοσυστήματος. Όλοι αντιλαμβάνονται ότι ο διπλασιασμός των κατοίκων από τον τουρισμό σε διάστημα 4-5 μηνών σε κάποιες μικρές τον υπόλοιπο χρόνο τοπικές κοινωνίες μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να έχει ελλείψει υποδομών.
Η φερώνυμη αλυσίδα ξενοδοχείων Divani Collection Hotels είναι από τις λίγες ελληνικές αλυσίδες που δεν φέρουν κάποιο διεθνές brand. Πού εδράζεται αυτή η επιλογή σας;
Μετά από 65 χρόνια λειτουργίας και ειδικά σε ξενοδοχεία πόλεως με ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις που προσφέρουν όλη τη γκάμα υπηρεσιών στην υψηλή κατηγορία μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι έχουμε αναπτύξει know how λειτουργίας που δεν έχει να κερδίσει τίποτα από ένα διεθνές brand. Άλλωστε είμαστε από τις λίγες ελληνικές εταιρείες που αντιμετωπίζουμε και είμαστε ανταγωνιστικοί με ξενοδοχεία διεθνών αλυσίδων όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Για να γίνει πιο κατανοητό τι εννοώ όταν ένα διεθνές συνέδριο ή εταιρικό meeting προγραμματίζει που θα διεξαχθεί στο αρχικό στάδιο μπορεί να υπάρχει ένα short list άλλων ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ πόλεων. Συνεπώς, όταν τελικά επιλέγεται η Αθήνα και μια από τις μονάδες μας σημαίνει ότι έχουμε υπερισχύσει του ΔΙΕΘΝΟΥΣ ανταγωνισμού. Η συνεργασία με διεθνή brands μπορεί να μας βοηθήσει μόνο στο δίκτυο marketing και προώθησης κρατήσεων που λόγω μεγέθους είναι σημαντικό.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο όμιλός σας κατέθεσε πρόταση για την απόκτηση του ξενοδοχείου Titania. Στο νήμα, ωστόσο, το ξενοδοχείο πωλήθηκε στον όμιλο Χατζηλαζάρου. Την ίδια στιγμή, φήμες θέλουν την αλυσίδα Divani Collection Hotels να πωλείται. Ποια είναι η αλήθεια και πού στοχεύετε πλέον;
Η εταιρεία μας πάντα διερευνά το περιβάλλον για περαιτέρω μεγέθυνση της δραστηριότητος της, γι’ αυτό και ενεργά εξετάζει επενδυτικές ευκαιρίες καθώς επίσηςταυτόχρονα επενδύει στα υφιστάμενα ξενοδοχεία της για αναβάθμιση υπηρεσιών. Φέτος μόνο κάνουμεανακαινίσεις άνω των 4 εκατ. ευρώ. Νομίζω ότι αυτό από μόνο του ξεκαθαρίζει τη στόχευσή μας και τις επιλογές μας που είναι η λειτουργία υψηλού επιπέδουξενοδοχείων και η ανάλογη επιτυχία οικονομικώναποτελεσμάτων για τους μετόχους μας. Το γεγονός ότι πάντα υπάρχει ενδιαφέρον και αναζήτηση από ξένουςεπενδυτές για την απόκτηση αντίστοιχα καλών και ολοκληρωμένων εταιρειών σε διάφορους κλάδους της οικονομίας δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και την ανάλογηδιάθεση από μεριάς πωλητών. Συνεπώς οι φήμες που μου αναφέρετε μπορώ μόνο να τις σχολιάσω ως ανυπόστατες.
Ποια είναι τα μελλοντικά επιχειρηματικά σας σχέδια σε ό,τι αφορά τα Divani Collection Hotels; Πού έχετε βάλει τον πήχη;
Όπως γνωρίζετε εκπροσωπώ την 2η γενιά στην εταιρείας μας και ήδη από το 2016 έχουν ξεκινήσει ενεργά την ενασχόληση τους και μέλη της 3ης γενιάς στον Όμιλο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει συνέχεια στη Διοίκηση και για το μέλλον και συνεπώς όρεξη και διάθεση για οτιδήποτε θα έχει θετική συνέργεια στον Όμιλο και τους μετόχους του.
Η φιλοσοφία και το DNA της εταιρείας εξακολουθούν και παραμένουν προσηλωμένα στο όραμα του ιδρυτήτης, Αριστοτέλη Διβάνη, που είναι η δημιουργία επιχείρησης που θα είναι σεβαστή και αναγνωρίσιμηστους πελάτες της το προσωπικό και τους προμηθευτέςτης και θα παράγει προστιθέμενη αξία στη χώραβοηθώντας στο ποσοστό που της αναλογεί την κοινωνίακαι το περιβάλλον στο οποίο λειτουργεί.