της Σοφίας Γκιαούρη

 

Για την φετινή σεζόν που διανύουμε, για την πορεία των κρατήσεων αλλά και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ξενοδοχειακός κλάδος μίλησε σε συνέντευξή του στο tourismtoday ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ιωαννίνων, κος Σουρέλης Σπύρος.

Ο κος Σουρέλης , μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού που προωθούν τα Ιωάννινα ,καθώς και στις εμπειρίες και δραστηριότητες που προτιμούν οι επισκέπτες.

 

κ. Σουρέλη, τα Ιωάννινα αποτελούν αγαπημένο προορισμό για το χειμώνα. Eίναι αγαπημένος προορισμός και για το καλοκαίρι;

Τα τελευταία χρόνια και ειδικά στην εποχή του covid, αλλά και στην μετά covid εποχή, τα Ιωάννινα, τόσο η πόλη, όσο και οι δημοφιλείς ορεινοί προορισμοί (Ζαγοροχώρια, Τζουμέρκα, Μέτσοβο, Κόνιτσα, Πωγώνι) αποτελούν αγαπημένο προορισμό και το καλοκαίρι για Έλληνες επισκέπτες από διάφορα μέρη της χώρας μας που συνδυάζουν βουνό και θάλασσα, αλλά και για εγχώριους επισκέπτες που αναζητούν στις διακοπές τους κάτι διαφορετικό και εναλλακτικό, χωρίς την πολυκοσμία των νησιών και των παραθαλάσσιων προορισμών. Επίσης έχουμε πολύ κόσμο και από άλλες χώρες τους καλοκαιρινούς μήνες, από Κύπρο και Ισραήλ, από χώρες της Κεντρικής και της Βόρειας Ευρώπης, από σχεδόν όλες τις χώρες των Βαλκανίων οι οποίοι μας επισκέπτονται οδικώς είτε μεμονωμένα (road trip), είτε οργανωμένα. Τέλος ειδικά η πόλη των Ιωαννίνων δέχεται πολύ κόσμο λόγω πολλών πολιτιστικών, κοινωνικών και αθλητικών εκδηλώσεων, με αποκορύφωμα ειδικά για φέτος την έκθεση “Plasmata II” της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάσση.

Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει ο ξενοδοχειακός κλάδος και πώς τα αντιμετωπίζετε;

Τα προβλήματα είναι κοινά που αντιμετωπίζουμε ως κλάδος σε όλους τους προορισμούς και έχουν να κάνουν με το αυξημένο κόστος λειτουργίας (ενεργειακό και κόστος πρώτων υλών), την έλλειψη χρηματοδοτικών προγραμμάτων για την πράσινη μετάβαση και την ανακαίνιση των μονάδων μας τόσο σε εξοπλισμό, όσο και σε παροχή υπηρεσιών για να ανταπεξέλθουμε στον ανταγωνισμό σε ένα διεθνές περιβάλλον, την έλλειψη προσωπικού εξειδικευμένου ή ανειδίκευτου (κυρίως στα ορεινά), τον αθέμιτο ανταγωνισμό που συντελείται με την βραχυχρόνια μίσθωση, την μάστιγα με τις εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων, την υπερφορολόγηση.

Πώς η πανδημία έχει αλλάξει την στρατηγική σας για ενίσχυση των κρατήσεων;

Η πανδημία που θεωρούμε ότι πέρασε δεν έχει αλλάξει κάτι, ίσως προσπάθεια για εξεύρεση ακόμα περισσότερων καναλιών πώλησης και για ένα διάστημα δίναμε πολύ καλές τιμές ειδικά για μακροχρόνιες κρατήσεις.

Τι ποσοστό του 2019 έχετε καταφέρει μέχρι στιγμής να ανακτήσετε, σε επίπεδο εσόδων; Πως αναμένετε να “κλείσει” η θερινή σεζόν;

Τα έσοδα για το Α’ Εξάμηνο του 2023 είναι πολύ πιο πάνω και από το 2019 και από το 2022, το 2022 προσέγγισε το 2019. Ο ρυθμός αύξησης των εσόδων είναι + 40%. Αυτό έγινε και λόγω μεγαλύτερης πληρότητας, αλλά και λόγω αύξησης των τιμών για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στο αυξημένο λειτουργικό κόστος. Όλα τα ξενοδοχεία της πόλης κινούνται σε αυτούς τους ρυθμούς, τα ξενοδοχεία του ορεινού όγκου είναι περίπου στα επίπεδα του 2019 μέχρι τώρα, ίσως οριακά πιο πάνω λόγω αύξησης των τιμών.

Στηρίζεστε στον εναλλακτικό τουρισμό; Ποιες μορφές του προωθείτε;

Ως ξενοδοχείο πόλεως δεν στηριζόμαστε στον εναλλακτικό τουρισμό, υπάρχουν κάποιοι μεμονωμένοι πελάτες που αναζητούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού, τους παραπέμπουμε στους κατάλληλους επαγγελματίες. Κυρίως τέτοιες μορφές τουρισμού προωθούν μέχρι σήμερα τα μικρά ξενοδοχεία του ορεινού όγκου σε Ζαγοροχώρια, Μέτσοβο, Κόνιτσα, Τζουμέρκα και Πωγώνι, όπου υπάρχει κοινό που διαμένει για όλων των ειδών τις outdoor activities, ράφτινγκ, πεζοπορία, παραπέντε κ.λ.π., για όλες τις δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με βουνά και ποτάμια.