melia-xwmenidisΟι ανακατατάξεις στον ξενοδοχειακό κλάδο δεν φαίνεται να πτοούν την ξενοδοχειακή αλυσίδα Melia Hotels International (MHI), η οποία στα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε τον περασμένο Σεπτέμβριο, παρουσιάζει 4,3% αύξηση στα EBITDA (Κέρδη προ Φόρων) και 8% αύξηση στο RevPar (εισόδημα ανά διαθέσιμο δωμάτιο).

Της Μαρίας Ακριβού

Στα σχέδιά της είναι η επέκταση και υπογραφή νέων συμφωνιών (μέσα στο 2013 αναμένεται να ανοίξουν ξενοδοχεία στη Βιέννη και το Λονδίνο, ενώ το 2015 στο Έσσεν και το Αμβούργο), καθώς και η ισχυροποίηση της παρουσίας της στην Ελλάδα. Το Melia Athens άνοιξε τις πύλες του στην Αθήνα το 2008, ενώ η Ισπανικών συμφερόντων MHI διαθέτει ξενοδοχεία σχεδόν σε όλη την Ευρώπη, με τον μεγαλύτερο όγκο δωματίων σε Ισπανία και Γερμανία, αλλά και σε Βόρεια & Νότια Αμερική, Ασία και Αφρική.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο tourismtoday.gr, ο Γενικός Δ/ντής του Melia Athens, Γιάννης ΧωμενίδηςMelia Athens_Room_ σκιαγράφησε την εικόνα του ξενοδοχειακού κλάδου μιλώντας για μια πτώση της τάξης του 10% με 15% στον αριθμό των κρατήσεων στο διάστημα των δύο τελευταίων ετών. Ωστόσο, ανάχωμα στην κρίση αποτελεί για το Melia Athens η αύξηση της εισροής τουριστών από χώρες της κεντρικής Ευρώπης από την οποία αντισταθμίζονται οι απώλειες από την ισπανική αγορά. Αναφερόμενος στις προοπτικές που διανοίγονται ενόψει του νέου αναπτυξιακού νόμου επιβεβαίωσε ότι θα υποβάλλουν σχετική αίτηση αναμένοντας την έναρξη των projects που σχεδιάζει να υλοποιήσει η διοίκηση του ξενοδοχείου. Με αφορμή την πρόσφατη συμφωνία για την εκμίσθωση του ξενοδοχείου «King George» και το κλείσιμο αρκετών ξενοδοχείων στο κέντρο της Αθήνας, ο κος Χωμενίδης υπογράμμισε ότι στη βιωσιμότητα του Melia Athens συνέβαλλε η βοήθεια από τη μητρική εταιρεία.

“Καταφέραμε να επιζήσουμε στα τελευταία δυόμιση χρόνια αφενός λόγω της θέσεώς μας και του brand recognition, αφετέρου λόγω της μεγάλης βοήθειας που έχουμε από τη μητρική εταιρεία.”

Melia Athens_PoolΤο Melia Athens βρίσκεται σε πολύ μικρή απόσταση από το κέντρο της πόλης, τοποθεσία που το καθιστά ιδανικό μέρος για όσους ταξιδεύουν είτε για επαγγελματικούς λόγους είτε για αναψυχή . Πρόκειται για ένα σύγχρονο ξενοδοχείο υψηλής αισθητικής το οποίο διαθέτει 136 πολυτελή δωμάτια όλα επιπλωμένα σε ζεστούς και γήινους τόνους. Το δυνατό του όμως στοιχείο πέρα από την τοποθεσία είναι δίχως αμφιβολία η ξεχωριστή θέα στην Ακρόπολη και το Λυκαβηττό, από το rooftop του ξενοδοχείου, όπου βρίσκεται και η εξωτερική πισίνα 22 μέτρων.

Πόσο έχει επηρεάσει το αρνητικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια για την Ελλάδα, τις κρατήσεις στο ξενοδοχείο σας; Έχετε παρατηρήσει πτώση στον αριθμό των διανυκτερεύσεων συγκριτικά με το παρελθόν;

Το αρνητικό κλίμα των τελευταίων ετών έχει επηρεάσει δραματικά τις κρατήσεις. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει κανένα ξενοδοχείο στον χώρο μας που να μην έχει επηρεαστεί αρνητικά από τον αριθμό των κρατήσεων και από το θέμα της μέσης τιμής. Ειδικά τα ξενοδοχεία του κέντρου επηρεάστηκαν περισσότερο λόγω όχι μόνο των γνωστών γεγονότων και διαρκών απεργιών. Γενικότερα, θα έλεγα ότι υπάρχει μια πτώση 10% με 12% στον αριθμό των κρατήσεων σε σύγκριση με τα δύο τελευταία χρόνια και το άσχημο είναι ότι η πτώση αυτή είναι μεγαλύτερη όταν μιλάμε για τη μέση τιμή.

Από ποιες χώρες γίνονται οι περισσότερες κρατήσεις;

Είναι σαφές ότι επειδή εμείς είμαστε μέρος της αλυσίδας Melia Hotels International η πρώτη και κύρια πηγή στην πελατεία μας είναι οι πρωτίστως οι Ισπανοί και ακολουθούν οι Ισπανόφωνοι λαοί από τη Λατινική Αμερική. Ωστόσο, και αυτή η αγορά, λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει η Ισπανία, έχει επιφέρει σημαντική πτώση στις κρατήσεις. Στον αντίποδα αυτής της πτώσης εμείς βλέπουμε μια αύξηση από Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Αγγλία και Ελβετία, δηλαδή από την κεντρική Ευρώπη και μπορώ να πω ότι τους τελευταίους μήνες έχουμε αντικαταστήσει την απώλεια των κρατήσεων από την Ισπανία.

Με ποια κριτήρια επιλέγουν πλέον οι τουρίστες ξενοδοχείο; Σε ποιες παροχές εστιάζουν;

Σίγουρα θα έλεγα ότι το κριτήριο παραμένει πάντα το θέμα της τιμής, η τοποθεσία και οι υπηρεσίες που προσφέρει το κάθε ξενοδοχείο. Εστιάζουν στο δωμάτιο καθεαυτό, διότι ξοδεύουν αρκετές ώρες σε αυτό. Επομένως, τόσο τα υλικά του δωματίου όσο και η αισθητική πιστεύω ότι παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο, όπως επίσης οι υπηρεσίες του δωματίου σε συνάρτηση με την τοποθεσία του. Το δωρεάν internet, οι υπηρεσίες για room service εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο, η πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας και στα shopping centers αποτελούν βασικά κριτήρια. Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε και τον ρόλο που παίζει το brand name. Ένας σημαντικός αριθμός πελατών μας διαλέγει επειδή είμαστε μέλος της Melia International.

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος τι περιθώρια αφήνει στις ξενοδοχειακές επενδύσεις; Είναι στα άμεσα σχέδιά σας η χρήση των επιδοτήσεων αυτών;

Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια επειδή το ξενοδοχείο μας είναι σχετικά καινούριο δεν έχουμε προβεί σε μεγάλες και ριζικές δαπάνες ως προς το να ανακαινίσουμε κάποιους χώρους, αλλά τώρα με το νέο πρόγραμμα θα υποβάλλουμε σχετική αίτηση και πιστεύω ότι κάποια από τα projects που έχουμε έτοιμα στα συρτάρια μας θα εγκριθούνε. Πρόκειται να κάνουμε μια ανακαίνιση όσον αφορά τις ταπετσαρίες, τις μοκέτες, τα έπιπλα του δωματίου. Παράλληλα, σχεδιάζονται επεμβάσεις και στους δημόσιους χώρους του ξενοδοχείου ώστε να δημιουργήσουμε μια αίσθηση φρεσκάδας και ανανέωσης.

Μέσα στο 2012 έβαλαν λουκέτο περίπου 20 ξενοδοχεία στην Αθήνα. Εκτιμάτε ότι θα ακολουθήσουν και άλλα;

Θα ήθελα να πιστεύω πως όχι, αλλά είναι γεγονός ότι τα ξενοδοχεία αυτά έκλεισαν επειδή δεν μπορούσαν να αντέξουν το βάρος των εξόδων σε συνδυασμό με την πτώση των εσόδων οπότε η λειτουργία τους κατέστη αδύνατη. Εμείς καταφέραμε να επιζήσουμε στα τελευταία δυόμιση χρόνια αφενός λόγω της θέσεώς μας και του brand, αφετέρου λόγω της μεγάλης βοήθειας που έχουμε από τη μητρική εταιρεία.

Πώς βλέπει η Melia Hotels International την ελληνική τουριστική αγορά, πώς σκέφτεται να κινηθεί σ’ αυτή στο άμεσο μέλλον και ποιοι οι στόχοι της για το Melia Athens.

H Μelia Hotels πραγματοποιεί συνεχώς καινούρια ανοίγματα χρησιμοποιώντας τα κατά τόπους sales offices GRAN MELIA_ROMAπου έχουμε στην Ευρώπη. Η εταιρεία επεκτείνεται με πολύ γοργούς ρυθμούς και στην Ασία και από πλευράς νέων ξενοδοχείων και από πλευράς γραφείων πωλήσεων. Βεβαίως, ο συνδυασμός της Ασίας και της αγοράς της Λατινικής Αμερικής, στην οποία το brand είναι πάρα πολύ δυνατό, είναι δυνατός καθώς οι αγορές αυτές μας επιτρέπουν να στηριχθούμε για τα επόμενα ένα- δύο χρόνια χωρίς όμως να παραμελήσουμε την κεντρική Ευρώπη. Ως προς το Melia Athens η μητρική εταιρεία θέτει κάθε φορά αυστηρούς στόχους, οι οποίοι είναι πρωτίστως οικονομικοί και κατά δεύτερον δίνει μεγάλη έμφαση στην ποιότητα δεδομένου ότι το 40% με 50% των στόχων συγκεντρώνεται σε αυτό το κομμάτι. Έχουμε συνεχείς ελέγχους μέσω συνεργαζομένων εταιρειών, έχουμε ποιοτικά εργαλεία μέτρησης για τα οποία η εταιρεία έχει θέσει πάρα πολύ υψηλούς στόχους σε διεθνές επίπεδο μεταξύ των 350 ξενοδοχείων της εταιρείας. Μεταξύ άλλων, επικεντρωνόμαστε στην εταιρική κοινωνική ευθύνη και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Πολλά από τα ξενοδοχεία μας έχουν μάλιστα λάβει την πιστοποίηση biosphere ,ότι δηλαδή το ξενοδοχείο είναι φιλικό προς το περιβάλλον και ότι κάνουμε τις απαραίτητες ενέργειες για να μην μολύνουμε περεταίρω το περιβάλλον.

Θεωρείτε πως υπάρχει συγκροτημένη πολιτική για τον τουρισμό στην Ελλάδα; Τι αλλαγές θα πρέπει να γίνουν;

Θεωρώ ότι τα τελευταία χρόνια έγιναν κάποιες προσπάθειες που δεν απέδωσαν και πιστεύω ότι με τη νέα τάξη των πραγμάτων, μπαίνοντας σε μια νέα εποχή ύστερα και από τα τελευταία γεγονότα οικονομικής φύσεως, αναφέρομαι στην παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ και την Ευρωζώνη, η διαταραχή των τελευταίων δυόμιση ετών θα καταλαγιάσει και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα με τις προσπάθειες που γίνονται από τους αρμόδιους φορείς να αρχίσουμε να βλέπουμε τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης το 2013. Είναι επίσης σημαντικό ότι γνωστές Διεθνείς εταιρείες διαχείρισης ξενοδοχείων, ολοένα και περισσότερο εισχωρούν στην αγορά της Αθήνας. Σε αυτό το νέο διεθνοποιημένο περιβάλλον πιστεύω ότι μόνοι τους ιδιοκτήτες και ταυτόχρονα διαχειριστές των τοπικών ξενοδοχείων δεν μπορέσουν να ανταπεξέλθουν.

Ποια τα άμεσα σχέδια του Melia Athens;

Οι προσπάθειές μας συγκεντρώνονται στο να διατηρήσουμε τον υψηλό βαθμό πληρότητας που είχαμε το 2011 και το 2012, αλλά το κύριο ζητούμενο είναι να βελτιώσουμε τη μέση τιμή πώλησης, ώστε να βελτιωθεί το revenue per available room, που είναι και το πιο σημαντικό στοιχείο οικονομικών αποτελεσμάτων ενός ξενοδοχείου.