Επί ξηρού ακμής βρίσκονται κυβέρνηση και Υπερταμείο αναφορικά με την επόμενη ημέρα των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Τα περιθώρια στενεύουν για τα ΕΛΤΑ με μηνιαίες ζημίες 6 εκατ. ευρώ.
Τα έσοδα του οργανισμού από ταχυδρομικές υπηρεσίες μειώθηκαν τα τελευταία χρόνια κατά 25% αλλά τα έξοδα μόνο κατά 12%, δημιουργώντας έλλειμα 140 εκατ. ευρώ
Την ίδια ώρα ταχυδρομικό έργο της εταιρίας βαίνει συρρικνούμενο λόγω της αλλαγής των καταναλωτικών προτύπων και της ψηφιοποίησης.
Ουσιαστικά λιγότερες αποστολές σημαίνει και μείωση αναγκών σε προσωπικό διανομής έως και 70%
Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείο), σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και Επικοινωνιών πλάνο εξυγίανσης και ανάπτυξης των ΕΛΤΑ.
Το σχέδιο διάσωσης σύμφωνα με πληροφορίες του tourismtoday θα κινηθεί σε 4 άξονες με πρώτον στην σειρά την εθελούσια έξοδο ενώ οι άλλοι τρείς αφορούν την ψηφιοποίηση, την αναδιοργάνωση με κλείσιμο και άλλων καταστημάτων και τον εκσυγχρονισμό του μοντέλου λειτουργίας της επιχείρησης με συγχώνευση των ELTA Courier.
Το σχέδιο αυτό έχει κοστολογηθεί μεταξύ 350 – 400 εκατ. ευρώ και έχει ως βασικούς πυλώνες την υλοποίηση σχεδίου εθελούσιας εξόδου (η αρχική εκτίμηση αναφέρεται σε 2.000 και πλέον εργαζομένους), την είσπραξη οφειλών από την Καθολική Υπηρεσία και την χρηματοδότηση υπηρεσιών από προγράμματα ΕΣΠΑ.
Είναι κοινός τόπος ότι το κόστος για τα ΕΛΤΑ παραμένει δυσανάλογο των δυνατοτήτων των Οργανισμού και είναι απαραίτητη τόσο η μείωση του προσωπικού όσο και η καλύτερη αξοποίηση του.
Γνώστες της αγοράς αναφέρουν ότι το μέσο κόστος των μονίμων υπαλλήλων στα ΕΛΤΑ ανέρχεται περίπου σε 3.000 ευρώ μηνιαίως. Όπως προσθέτουν σε αυτό το φαύλο κύκλο όπου καμία πλευρά δεν είναι ικανοποιημένη, η εθελουσία φαντάζει η καλύτερη λύση για όλους.
Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, το σχέδιο διάσωσης καταρτίζεται λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές δυνατότητες της εταιρείας, τις συνθήκες της αγοράς, τις δημοσιονομικές δυνατότητες του κράτους και το ενωσιακό δίκαιο.
Επίσης στο σχέδιο διάσωσης θα προβλέπεται η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τρίτους, αλλά και η εξασφάλιση ενός κεφαλαίου που θα αποτρέψει τον κίνδυνο στάσης πληρωμών τους επόμενους 12 μήνες.
Όπως υποστηρίζεται, η διοίκηση των ΕΛΤΑ, με το σχέδιο διάσωσης, θα μεριμνήσει στο μέτρο των δυνατοτήτων της εταιρείας για την καλύτερη αντιμετώπιση των εργαζομένων που θα επηρεαστούν.
Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες των ΕΛΤΑ, 270 καταστήματα έχουν κλείσει από το 2001
Τα ίδια στελέχη σημειώνουν ότι η συνεχής ζημιογόνα χρήση των ΕΛΤΑ, η αλλαγή των όρων λειτουργίας και η πτώση του κύκλου εργασιών, λόγω των τάσεων που επικρατούν στην ελληνική και διεθνή ταχυδρομική αγορά έχουν οδηγήσει σε έλλειμμα, ύψους 6 εκατ. το μήνα και σε οφειλές, ύψους 100 εκατ. μόνο για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις.
Μάλιστα, εκτιμάται ότι οι ζημιές του 2019 ανήλθαν στα 30 εκατ. και οι συσσωρευμένες ζημιές από προηγούμενες χρήσεις τα 115 εκατ. ευρώ.
Κυρίαρχες αιτίες αποτελούν η μείωση του κύκλου εργασιών, λόγω κάμψης του επιστολικού ταχυδρομείου που αποτελεί παγκόσμια τάση φαινόμενο που επιτάχυνε η κρίση, η μη επαρκής ανάπτυξη εναλλακτικών πηγών εσόδων και η παντελής απουσία επενδύσεων και εκσυγχρονισμού εδώ και 15 χρόνια.
· Σχετικά με το δίκτυο καταστημάτων, κατά τα έτη 2001 – 2019 έκλεισαν 270 καταστήματα των ΕΛΤΑ, εκ των οποίων 70 την τετραετία 2015 – 19. Υπενθυμίζεται ότι τους τελευταίους μήνες, 9 καταστήματα έκλεισαν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Καθολική Υπηρεσία
Εν τω μεταξύ πρόσφατα εγκρίθηκε από την ΕΕΤΤ η διεύρυνση του βασικού περιθωρίου της παράδοσης της αλληλογραφίας της καθολικής υπηρεσίας απο 1 ημέρα σε 3.
Η Καθολική Υπηρεσία αφορά στις κλασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες που όλοι γνωρίζουμε και σήμερα προσφέρεται στους καταναλωτές από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Η Καθολική Υπηρεσία εξασφαλίζει την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών σε όλους τους κατοίκους της χώρας, όπου και αν βρίσκονται, χωρίς εξαιρέσεις και χωρίς διακρίσεις, σε σταθερή βάση, προσιτή τιμή και καθορισμένη ποιότητα.
Με το περιθώριο των 3 ημερών, ο κάθε ταχυδρόμος, που μέχρι σήμερα εξυπηρετεί μόνο έναν τομέα θα μπορεί θεωρητικά να εξυπηρετεί ακόμα και τρεις περιοχές
Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούν να μειωθούν οι ταχυδρόμοι στο 1/3 αφού υπάρχουν και άλλοι παράγοντες όπως το βάρος και ο αριθμός των αντικειμένων που μπορεί να μεταφέρει ένας ταχυδρόμος (διανομέας) αλλά και η απόσταση που μπορεί να διανύσει με το μεταφορικό του μέσο για να παραδώσει με ασφάλεια τα γράμματα στον τελικό παραλήπτη.
Παρόλαυτά η αλλαγή αυτή προκαλεί μεγάλες αντιδράσεις καθώς αλλάζει συνήθειες χρόνων.
Η διαβούλευση
Σημειώνεται ότι στη δημοσιότητα δόθηκαν πρόσφατα οι προτάσεις όσων έλαβαν μέρος στη δημόσια διαβούλευση επί της εισήγησης της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για την τροποποίηση του περιεχομένου της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας.
Όπως προκύπτει, στη διαβούλευση μέρος έλαβαν δύο εταιρείες, η ACS και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ).
Τα ΕΛΤΑ, τα οποία είναι ο φορέας παροχής Καθολικής Υπηρεσίας έως το 2028, κατέθεσαν τις επιμέρους προτάσεις τους για την τροποποίηση των δεικτών της Καθολικής Υπηρεσίας, όπως και η ACS, η οποία υποστήριξε ότι η προσπάθεια της ΕΕΤΤ κινείται προς την σωστή κατεύθυνση.
Υπενθυμίζεται ότι η διαβούλευση ξεκίνησε στις 20 Δεκεμβρίου 2019 και έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2020, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν τις παρατηρήσεις τους.
Στόχος της ΕΕΤΤ, όπως αναφέρεται, αποτελεί η τροποποίηση του περιεχομένου της Καθολικής Υπηρεσίας, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες συνθήκες της ταχυδρομικής αγοράς και των χρηστών.