Ο ποδηλατικός τουρισμός στην Ιταλία έχει εκτιμώμενο οικονομικό αντίκτυπο περίπου 338.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Ωστόσο, επικρατεί ένα χάσμα μεταξύ της βόρειας, της κεντρικής και της νότιας Ιταλίας.
Ανάμεσα στις πολλές ενέργειες που πρέπει να αντιμετωπίσουμε για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η προτίμηση του ποδηλάτου από το αυτοκίνητο είναι μία από αυτές. Η οδήγηση στη σέλα είναι μια φιλική προς το περιβάλλον συνήθεια, η οποία μπορεί να επιφέρει σημαντικές περιβαλλοντικές αλλαγές: σκεφτείτε απλώς ότι, σε παγκόσμιο επίπεδο, το 72% των εκπομπών CO2 οφείλονται στις οδικές μεταφορές.
Από αυτή την άποψη, τα στοιχεία που προέκυψαν από τον Παγκόσμιο Δείκτη Ποδηλατικών Πόλεων 2022 είναι ενθαρρυντικά, σύμφωνα με τα οποία όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις προτιμούν τις δίτροχες μετακινήσεις. Ειδικότερα, εννέα από τις δέκα πρώτες πόλεις «φιλικές προς το ποδήλατο» είναι ευρωπαϊκές. Η Ιταλία κατατάσσεται στην 65η θέση, με το Μιλάνο.
Η παρουσία ποδηλατοδρόμων είναι σαφής δείκτης βιωσιμότητας, ανάπτυξης και καινοτομίας στη χώρα όπου υπάρχουν τέτοιες υποδομές.
Βορράς και Νότος: Προβλήματα κατανομής
Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι ιταλικοί δήμοι έχουν επενδύσει στην κατασκευή ποδηλατοδρόμων, αλλά αμέσως εμφανίζεται ένα προφανές πρόβλημα διανομής: οι 10 ιταλικές πόλεις με τους περισσότερους ποδηλατόδρομους βρίσκονται όλες στο Βορρά. Στην πραγματικότητα, είναι εδώ που οι πρωτεύουσες έχουν κατά μέσο όρο 56,3 χλμ ποδηλατοδρόμων ανά 100 τετραγωνικά χιλιόμετρα επιφάνειας, στο κέντρο υπάρχουν 14,8 και στα νότια μόνο 5,2 χλμ.
Στην πρώτη θέση της πρώτης δεκάδας κατατάσσεται η Πάντοβα, με 180 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων ανά 100 τετραγωνικά χιλιόμετρα, τον υψηλότερο αριθμό στην Ιταλία. Ακολουθούν η Μπρέσια (167,9 χλμ.), η Μάντοβα (164,4 χλμ.) και το Τορίνο (159,2 χλμ.).
Για να αντιμετωπιστεί αυτή η διαφορά μεταξύ βορρά και νότου, το Υπουργείο Υποδομών δημοσίευσε πρόσφατα το Γενικό Σχέδιο Ποδηλατικής Κινητικότητας, ένα σχέδιο 1,1 δισ. ευρώ για την παροχή κινήτρων για τη χρήση ποδηλάτων, τη μείωση των εκπομπών που σχετίζονται με τις μεταφορές και την ώθηση στην ανάπτυξη υποδομών, ιδίως στις περιοχές που σήμερα καλύπτονται λιγότερο.
Πόσο αξίζει η αγορά ποδηλατικού τουρισμού;
Το ταξίδι με ποδήλατο προωθεί την εδαφική ανάπτυξη με εκτιμώμενο οικονομικό αντίκτυπο περίπου 338.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο ποδηλατόδρομου, χάρη στις νέες μορφές επιχειρηματικότητας, τις ευκαιρίες απασχόλησης που δημιουργούνται από τον κλάδο και τις υπηρεσίες που συνδέονται με τον ίδιο τομέα.
Αυτό επιβεβαιώνεται από την τρίτη Εθνική Έκθεση για τον Ποδηλατικό Τουρισμό στην Ιταλία, η οποία υπολόγισε περίπου 31 εκατ. ποδηλατικούς τουρίστες για το 2022, ίσο με το 4% των συνόλων που έχουν καταγραφεί στην Ιταλία μέχρι τώρα.
Ο οικονομικός αντίκτυπος δεν είναι επίσης αμελητέος: η δαπάνη για τουριστική κατανάλωση σε τουριστικά θέρετρα που δημιουργούνται από ποδηλατικούς τουρίστες εκτιμάται για φέτος σε σχεδόν 4 δισ. και το 2022 σηματοδότησε μια πρόοδο των λεγόμενων «καθαρών» τουριστών κύκλου, ή μάλλον αυτών για τους οποίους το ποδήλατο είναι ένας από τους κύριους λόγους επιλογής του προορισμού.