Του Χάρη Ντιγριντάκη
Χρονιά απογείωσης των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις αναμένεται να είναι το 2024, τα οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις των ειδικών προβλέπεται να ξεπεράσουν τα 5,77 δισ. ευρώ.
Εξ αυτών, τα 970,4 εκατ. ευρώ θα αποτελέσουν πρόσθετη πηγή εσόδων από διαγωνισμούς έργων, οι οποίοι εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν του χρόνου, ενώ 4,751 δισ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς για τους οποίους έχουν ήδη υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές και η πρώτη εκταμίευση των ποσών θα γίνει εντός του 2024.
Τη μερίδα του λέοντος διεκδικεί η παραχώρηση της Aττικής Oδού (3,27 δισ. ευρώ), με την αρχική πρόβλεψη το τίμημα να καταβληθεί στο τελευταίο τρίμηνο του 2024. Ωστόσο, ήδη υπάρχει σημαντική εμπλοκή μετά την προσφυγή της κοινοπραξίας Vinci – Mytilineos στο Συμβούλιο της Eπικρατείας, γεγονός που θέτει εν αμφιβόλω συνολικά το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση της συναλλαγής.
Αντιθέτως, εκτιμάται πως κανονικά θα προχωρήσει η ολοκλήρωση της συναλλαγής για την παραχώρηση της Eγνατίας Oδού, με τα 1,350 δισ. ευρώ να εκταμιεύονται μέσα στο δεύτερο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς.
Στα έσοδα της επόμενης χρονιάς προβλέπονται ακόμη 135 εκατ. ευρώ από την ολοκλήρωση της πώλησης των λιμανιών του Hρακλείου Kρήτης στον όμιλο Γκριμάλντι και του Bόλου.
Ο πήχης των προσδοκώμενων εσόδων για την επόμενη τετραετία, ωστόσο, φαίνεται ότι μειώνεται με δεδομένο ότι το χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ αδειάζει από τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου που έχουν απομείνει προς πώληση ή παραχώρηση σε ιδιώτες.
Με βάση τα στοιχεία του Προϋπολογισμού 2024 για το 2025 προβλέπονται 173,29 εκατ. και 171,50 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Οι επόμενες αποκρατικοποιήσεις
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Το μεγάλο στοίχημα, του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων αυτήν την περίοδο είναι η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Και για την ακρίβεια πακέτο μετοχών που αντιστοιχεί στο 20% του μετοχικού κεφαλαίου του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία της προετοιμασίας μπαίνει στην τελική ευθεία. Το ενημερωτικό δελτίο για την εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑ βρίσκεται στη φάση της σύνταξης και θα βασίζεται στα οικονομικά στοιχεία του 9μήνου.
Eπισήμως η διαδικασία θα ξεκινήσει αμέσως μετά τις γιορτές και θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ωστόσο έχει ήδη ξεκινήσει τις διερευνητικές επαφές για να φέρει στην ελληνική κεφαλαιαγορά, μέσω Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας, ισχυρά αμερικανικά χαρτοφυλάκια που μέχρι σήμερα δίσταζαν να πλησιάσουν τη Λεωφόρο Αθηνών.
Ένα επιπλέον 10% θα περάσει στην AviAlliance που ανήκει στο καναδικό fund PSP Investments ώστε να ανεβάσει το ποσοστό της στο 50% συν 6 μετοχές του ΔΑΑ. Η AviAlliance θα κληθεί να πληρώσει ένα premium, τουλάχιστον 10% ακριβότερα από την τιμή που θα αναδείξει η χρηματιστηριακή διαδικασία. Ο όμιλος Κοπελούζου θα διατηρήσει τη συμμετοχή του, ίσως και να την αυξήσει στο 6%.
Helleniq Energy
Με πολύ πιο προσεκτικά βήματα τρέχουν οι διαδικασίες για την εισαγωγή, σε πρώτη φάση, ποσοστού 12% των μετοχών της Helleniq Energy.
Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στη διεύρυνση του free float της εισηγμένης που ελέγχεται από τον όμιλο Λάτση και το ΤΑΙΠΕΔ.
Ωστόσο η εισαγωγή του επιπλέον αυτού πακέτου μετοχών ίσως να πάει για το νέο έτος.
Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 35,5% των μετοχών της HELLENiQ ENERGY, η οποία αποτελεί έναν από τους κορυφαίους Ομίλους στον τομέα της ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με δραστηριότητες σε 6 χώρες.
ΔΕΠΑ Εμπορίας
Ξαναμπαίνει στο ράφι… η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας μέσω της εισαγωγής μετοχών της στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Η τελευταία απόφαση του Αρείου Πάγου, με την οποία ουσιαστικά η δικαστική διένεξη της ΔΕΠΑ Εμπορίας με την ELFE επιστρέφει στο Εφετείο Αθηνών προκαλεί υψηλά ρίσκα στους υποψήφιους επενδυτές. Άρα ουσιαστικά το εγχείρημα μίας νέας απόπειρας ιδιωτικοποίησης μέσω ΧΑ μετατίθεται για το μέλλον.
Ο διαγωνισμός, που ξεκίνησε με υψηλές προσδοκίες το 2020 προσελκύοντας εννέα επενδυτικά σχήματα, τελούσε υπό αναστολή από τις 19 Μαρτίου 2021 μετά από σχετική απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ.
Λιμάνια
Το ΤΑΙΠΕΔ συνεχίζει να δουλεύει το φάκελο των περιουσιακών στοιχείων των λιμανιών που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο του.
Για τη διετία 2025 και 2026 οι μεγάλες αποκρατικοποιήσεις που αναμένονται είναι τα περιφερειακά λιμάνια Λαυρίου και ίσως και Ραφήνας.
Ήδη, εταιρείες κρουαζιερόπλοιων έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για το Λαύριο, με την πώληση του λιμανιού να ανοίγει τον δρόμο για την αύξηση της δραστηριότητας σκαφών αναψυχής και κρουαζιέρας.
Περιφερειακά αεροδρόμια
Τέλος μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 αναμένεται να ξεκινήσει η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια από το Υπερταμείο.
Τα 22 αεροδρόμια που μπαίνουν σε τροχιά παραχώρησης είναι τα εξής: Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη.
Πρόκειται στην πλειοψηφία τους για μικρά αεροδρόμια που δεν έχουν σημαντικό εμπορικό ενδιαφέρον, έχουν όμως σημαντικό κοινωνικό αντίκτυπο στην ζωή των κατοίκων των περιοχών που λειτουργούν.
Επιπλέον το πρώτο τρίμηνο του 2024 το Υπερταμείο φιλοδοξεί να έχει τις δεσμευτικές προσφορές για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Αυτή την εποχή είναι σε φάση ολοκλήρωσης τα τεύχη της σύμβασης ούτως ώστε οι υποψήφιοι επενδυτές να μπορέσουν να προχωρήσουν στις ανάλογες προτάσεις.