Του Χάρη Ντιγριντάκη

Βαθύ ρήγμα στην αξιοπιστία της ελληνικής τουριστικής αγοράς σηματοδοτεί το κανόνι της Triptsa-Airttckets (στο γκρουπ συμμετέχει και η Travelplanet24) που ανακοινώθηκε επίσημα χθες μολονότι αχνοφαινόταν έντονα την τελευταία περίοδο.

Το λυκόφως της start up -που αναρριχήθηκε σε μεγέθη πολύ γρήγορα, όπως άλλωστε πορεύεται και ο κλάδος της τεχνολογίας παγκοσμίως- πέραν της χασούρας ύψους 68,3 εκατ. ευρώ περίπου των αεροπορικών εταιρειών, ενδέχεται να δημιουργήσει απόνερα στο τρόπο λειτουργίας των τουριστικών γραφείων από εδώ και στο εξής.

Η ζημιά που υπέστη το ελληνικό BSP (Billing Settlement Plan) και στην Clearing Bank στην οποία συγκεντρώνονται οι πληρωμές προς τις αεροπορικές εταιρείες από τα τουριστικά γραφεία, από το λουκέτο της Triptsa είναι μεγαλύτερη των 68,3 εκατ. ευρώ, αν συνυπολογίσει κανείς το εκκωφαντικό κανόνι της Airfasttickets πριν λίγα χρόνια.

Τούτο σημαίνει ότι τα τουριστικά γραφεία πλέον αντί να πληρώνουν κάθε 15 ημέρες ή ένα μήνα (τα πιο μεγάλα) τα εισιτήρια τους, θα οδηγηθούν να αποδίδουν τα έσοδα τους από εισιτήρια ίσως και κάθε ημέρα, γεγονός που θα βάλει την οικονομική θηλιά στον λαιμό τους μια εξέλιξη που θα οδηγήσει στην έτι περαιτέρω συρρίκνωση τους.

Αναφορικά με τις αεροπορικές εταιρείες, η συνολική έκθεση σε επίπεδο ομίλου που έχει η Aegean Airlines ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας στη χώρα, δεν υπερβαίνει σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας τα 400.000 ευρώ.

Λέγεται ότι η Aegean εδώ και μήνες -που ακούστηκαν οι πληροφορίες για την πορεία της Triptsa- κατάφερε να μαζέψει το άνοιγμα της στην aittickets.

Στα 200.000 φέρεται να είναι το άνοιγμα της Ellinair του Ομίλου Μουζενίδη, ενώ αρκετά μικρότερο αυτό της Sky Express.

To πρόβλημα εδράζεται κυρίως στις ξένες αεροπορικές εταιρείες. Ή μόνη που φέρεται ότι δεν έχει ζημιά από το black out της airtickets είναι η Turkish Airlines η οποία εφαρμόζει με απόφαση του επικεφαλής στην Αθήνα, ειδικό σύστημα καταβολών, μεθοδολογία που δεν αφήσει περιθώρια για οφειλές από τρίτους.

Πάντως, τα προβλήματα για την Triptsa φαίνεται να έγιναν ιδιαίτερα έντονα το τελευταίο διάστημα, με τις υποχρεώσεις ειδικά προς την ΙΑΤΑ (International Air Transport Association) να οξύνουν την κατάσταση και τη διοίκηση της εταιρείας να αναζητεί κεφάλαια ακόμη και στο εξωτερικό, χωρίς ωστόσο κάποιο αποτέλεσμα.

Όπως επισημαίνει στον ΕΤ ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Ξένων Αεροπορικών Εταιρειών Ντίνος Φραντζεσκάκης, η ζημιά για την εικόνα του ελληνικού τουρισμού από το λουκέτο της triptsa είναι μεγάλη και θα έχει αρνητικό αντίκτυπο κυρίως στα ελληνικά τουριστικά γραφεία.

Ο κ. Φρατζεσκάκης σημειώνει ότι δεν υπάρξει πρόβλημα για κανένα εισιτήριο που έχει εκδοθεί μέσω της airtickets αφού οι αεροπορικές εταιρείες θα τηρήσουν τα συμφωνηθέντα και όλοι θα ταξιδέψουν κανονικά –κάτι που υποστηρίζει και η ίδια η Triptsa στην ανακοίνωση της.

Ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Ξένων Αεροπορικών Εταιρειών δηλώνει ότι είναι κρίμα να κατεβάζει ρολά για μια εταιρεία μετά από 13 χρόνια παρουσίας στην ελληνική και τη διεθνή αγορά κι έχοντας ξεκινήσει την πορεία της ως μία από τις πλέον επιτυχημένες start-ups.

Όπως προσθέτει η αδυναμία της να βρει περαιτέρω χρηματοδότηση προκειμένου να καλύψει υποχρεώσεις της προς την ΙΑΤΑ κτυπάει όλη την αγορά του ελληνικού τουρισμού.