του Χάρη Ντιγριντάκη

Διασωληνωμένος, με σαφείς ενδείξεις αποσωλήνωσης μόνο μετά το πέρας των lockdown, δείχνει ο κλάδος των Ταχυμεταφορών.

Οι εταιρείες δεν αναλαμβάνουν το ρίσκο να επενδύσουν σε προσωπικό και logistics αφού την επόμενη ημέρα είναι αβέβαιο το μέλλον της αγοράς, δεδομένου ότι αφενός πολλές εταιρείες θα κλείσουν και αφετέρου ειρήσθω εν παρόδω η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου θα εξορθολογιστεί μετά το άνοιγμα των καταστημάτων.

Τούτο έχει ως αποτέλεσμα να αργούν οι παραδόσεις των προϊόντων-εμπορευμάτων-επιστολών, ενώ αυξάνονται και τα τιμολόγια για συγκεκριμένες υπηρεσίες.

Όπως και να έχει μύλος είναι τα προβλήματα που αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν εταιρείες ταχυμεταφορών, το τελευταίο 40ήμερο, αδυνατώντας να ικανοποιήσουν το μεγάλο όγκο παραγγελιών / αποστολών, προχωρώντας – ανά περιπτώσεις – σε τροποποίηση ή και αναστολή πρόσθετων υπηρεσιών.

Καθυστερήσεις παρουσιάστηκαν την περίοδο της Black Friday και της Cyber Week και συνεχίζουν να παρουσιάζονται όσο οδηγούμαστε στα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, με τους πελάτες να έχουν, ανά περιπτώσεις, παράπονα.

Ενδεικτικό των παραπάνω είναι το γεγονός ότι ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) κατέγραψε εντυπωσιακή άνοδο 154,9% στην αξία των online αγορών για την εβδομάδα Σάββατο 21 έως Παρασκευή 27 Νοεμβρίου, σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγούμενων 8 εβδομάδων του 2020 (μέσα Σεπτέμβρη – μέσα Νοέμβρη 2020).

Ποια είναι η κατάσταση τώρα στην αγορά; Τι γίνεται με τα e-shops

Με το πρόσφατο lockdown, ανέστειλε τη φυσική του λειτουργία του ένας εξαιρετικά μεγάλος αριθμός καταστημάτων του λιανικού εμπορίου.

Συγκεκριμένα, ανάμεσα σε άλλα: καταστήματα του λιανικού εμπορίου ηλεκτρονικών υπολογιστών, τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, εξοπλισμού ήχου και εικόνας, ηλεκτρικών οικιακών συσκευών, επίπλων, φωτιστικών, βιβλίων, χαρτικών ειδών, εγγραφών μουσικής και εικόνας, αθλητικού εξοπλισμού, παιχνιδιών κάθε είδους, ενδυμάτων, υποδημάτων και δερμάτινων ειδών, καλλυντικών και ειδών καλλωπισμού, κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, σιδηρικών, χρωμάτων και τζαμιών, χαλιών, κιλιμιών, λουλουδιών, φυτών, σπόρων, λιπασμάτων, ζώων συντροφιάς και σχετικών ζωοτροφών, ρολογιών και κοσμημάτων.

Ωστόσο, αυτά τα καταστήματα μπορούσαν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους προσφέροντας τα προϊόντα τους με υπηρεσίες ηλεκτρονικού ή τηλεφωνικού εμπορίου με παράδοση κατ’ οίκον (e-shop, τηλεφωνικές παραγγελίες κτλ.).

Όλα τα παραπάνω καταστήματα είναι εν δυνάμει πελάτες των εταιρειών ταχυμεταφορών μέσω των e-shop τους.

Στο lockdown του Μαρτίου οι καταναλωτές είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν με φυσική παρουσία ορισμένα από αυτά τα προϊόντα από τα καταστήματα super market, τα οποία παρέμεναν ανοικτά, όπως και σε αυτό το lockdown.

Τώρα όμως, λόγω απόφασης της κυβέρνησης, τα super market δεν επιτρέπεται να πωλούν στα καταστήματα παιχνίδια, βιβλία, ρούχα, υποδήματα, ηλεκτρικές και οικιακές συσκευές, είδη για την κουζίνα (π.χ. κατσαρόλες, πιάτα, ποτήρια κλπ) και είδη κηπουρικής.

Τα προαναφερθέντα είδη πωλούνται πλέον και από τα super market, μόνο μέσω των e-shop τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μέρος του συγκεκριμένου τζίρου των super market να καταλήγει πάλι στα e-shop των καταστημάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω. Κάτι που σημαίνει περισσότερες αποστολές για τις εταιρείες ταχυμεταφορών.

Οι εταιρείες

Πριν λίγες ημέρες, η Γενική Ταχυδρομική περιόρισε το εύρος των προσφερόμενων υπηρεσιών της, προκειμένου να αποσυμφορήσει το δίκτυο μεταφορών και να προβεί σε όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών.

Υπό αυτό το πρίσμα, προχώρησε στην αναστολή όλων των πρόσθετων υπηρεσιών της (αποστολές σπέσιαλ, παράδοση Σάββατο, παράδοση σε δυσπρόσιτες περιοχές κ.α.), πλην της βασικής υπηρεσίας απλής αποστολής ή αποστολής με αντικαταβολή.

Σχετική ανακοίνωση απέστειλε και η ΕΛΤΑ Courier. Όπως σημειώνει : «σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όπου δεν υπήρχαν περιοριστικά μέτρα στην αγορά, το ποσοστό της αύξησης φτάνει έως και το 60,8% ενώ σε σχέση με την περίοδο της άνοιξης υπάρχει αύξηση κατά 22,5%. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δοκιμάζονται οι υποδομές τόσο των ηλεκτρονικών καταστημάτων όσο και των ταχυμεταφορών, με συνέπεια να παρατηρούνται ιδιαίτερα στην Αττική, τροποποιήσεις και αποκλίσεις στους συνήθεις χρόνους διακίνησης και παράδοσης». Αντίστοιχα ζητήματα έχει και η Speedex η οποία πρώτη διέγνωσε το πρόβλημα με σχετική ανακοίνωση αναπροσαρμόζοντας τα προϊόντα της.

 

Τι λένε κύκλοι της ACS για τα προβλήματα στις ταχυμεταφορές

Αύξηση του όγκου αποστολών στην ACS κατά 80% σε σχέση με πέρυσι και κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο Lockdown. Όπως εξηγούν κύκλοι της εταιρείας είναι δεδομένη η σημαντικότατη αύξηση της ζήτησης των υπηρεσιών των εταιρειών ταχυμεταφορών και μάλιστα συνυπολογίζοντας το διάστημα της περιόδου που διαρκεί το Black Friday και των εορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Τη φετινή χρονιά όμως, λόγω του lockdown, πρέπει να υπολογιστεί και η αύξηση των αποστολών με εταιρείες ταχυμεταφορών από ιδιώτη σε ιδιώτη (π.χ. αποστολή δώρων νονού σε βαφτιστήρι, γονιών σε παιδί που ζει σε άλλο σπίτι κ.λ.π.), καθώς μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας πειθαρχεί πλήρως στις οδηγίες των αρχών για την αποφυγή συναναστροφών και μετακινήσεων σε άλλα σπίτια.

Σύμφωνα με στοιχεία της ACS, η εταιρεία από την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου έχει αύξηση του όγκου αποστολών, κατά 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο lockdown. Υπενθυμίζεται ότι στο προηγούμενο lockdown η αύξηση του όγκου αποστολών σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο ήταν 30%.

Και καταλήγει :

«Αυτή η αβεβαιότητα σίγουρα δεν επιτρέπει ακριβή επιχειρησιακό προγραμματισμό για οποιαδήποτε επιχείρηση, πόσο μάλλον για τις εταιρείες ταχυμεταφορών που το αντικείμενό τους επηρεάζεται άμεσα από το lockdown. Ωστόσο, οι εταιρείες ταχυμεταφορών προετοιμάστηκαν και για το δεύτερο lockdown, αλλά πάντα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπήρχαν για την αύξηση της κίνησης, τα μέσα που είναι διαθέσιμα και τις οικονομικές δυνατότητες κάθε εταιρείας, ώστε να μπορεί να διατηρεί τις υπηρεσίες της σε λογικές και ανταγωνιστικές τιμές, επιτρέποντάς της να παραμένει οικονομικά υγιής».