Ολοένα και μελανότερες προδιαγράφονται οι προοπτικές για την ελληνική ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία καθώς πέραν της κρίσης στις ναυλαγορές, της κρίσης στην Ελλάδα και της καταδίκης της χώρας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πληθαίνουν και οι φωνές που ζητούν κατάργηση των κάθε λογής κυβερνητικών παρεμβάσεων και κρατικών στηρίξεων προς την διεθνή ναυπηγική βιομηχανία.

Το International Chamber of Shipping (ICS) ζήτησε από τον ΟΟΣΑ την πλήρη καταδίκη των επιδοτήσεων που αυξάνουν την παραγωγική δυναμικότητα των ναυπηγείων στην Ασία πλημμυρίζοντας τον πλανήτη με φτηνά ποντοπόρα που η ζήτηση αδυνατεί να τούς βρει μεταφορικό έργο.

Η έκκληση αυτή βρίσκεται σε πλήρη ευθυγράμμιση με αυτή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών θέση της οποίας είναι ότι «η αποφυγή επιδοτήσεων στις ναυπηγήσεις που καταλήγουν σε στρέβλωση του ανταγωνισμού και σε περαιτέρω πλεονάζουσα χωρητικότητα είναι αναγκαία προκειμένου να εξέλθει η ναυτιλία από την παγκόσμια κρίση, καθώς και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας στο ναυτιλιακό και τραπεζικό τομέα και η προώθηση της σταθερότητας μέσω συνεργασίας μεταξύ των μεγάλων εμπορικών και ναυτιλιακών κρατών».

Αν και το ζήτημα αυτό αφορά τον λυσσαλέο ανταγωνίσιμο μεταξύ Κίνας, Νοτίου Κορέας και Ιαπωνίας, καθίσταται σαφές ότι οι τιμές ακολουθούν την κατιούσα διεθνώς και μόνον στην Ελλάδα διατηρούνται τα χρονίζοντα προβλήματα που σχετίζονται με τα υψηλά τιμολόγια των ναυπηγείων αλλά και την απουσία σημαντικού έργου εξαιτίας της παροιμιώδους αναξιοπιστίας στους χρόνους παράδοσης.

Οι εξελίξεις αυτές σημειώνονται δε, την ώρα που το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Αθήνα επειδή δεν πήρε πίσω εμπρόθεσμα τις παράνομες με βάση το κοινοτικό δίκαιο κρατικές ενισχύσεις, που παρείχε το ελληνικό Δημόσιο στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ) αλλά και γιατί δεν παρείχε και εμπρόθεσμα πληροφορίες που ζητούσε η Επιτροπή.

Τον Σεπτέμβριο του 1985, η Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Ανάπτυξης («ΕΤΒΑ») αγόρασε τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ. Το 1995, το 49% των μετοχών πωλήθηκε στους υπαλλήλους της. Το 2001, το Δημόσιο αποφάσισε να ιδιωτικοποιήσει την ΕΝΑΕ αλλά ενδεχομένη επιβολή οικονομικών για τις κρατικές ενισχύσεις δεν θα επιβάρυναν τον αγοραστή. Τα ναυπηγεία αγοράστηκαν από την κοινοπραξία HDW-Ferrostaal και το 2005, η Thyssen Krupp AG αγόρασε την HDW.

To 2008, η Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα να ανακτήσει επιδοτήσεις άνω των 230 εκατομμυρίων ευρώ, που χορηγήθηκαν στην ΕΝΑΕ μεταξύ1996 και 2002 υπό μορφή δανείων, εγγυήσεων και εισφορών κεφαλαίου, χωρίς να εγκριθούν από την Επιτροπή. Για να ρυθμιστεί το θέμα η ΕΝΑΕ θα προχωρούσε σε δεσμευτική δήλωση ότι δεν θα αναπτύξει εμπορική δραστηριότητα κατά τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια.

Το ζήτημα έρχεται να «ανεβάσει» στην πολιτική ατζέντα η κίνηση του ΣΥΡΙΖΑ να ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να άρει την απόφαση που πήρε τον Απρίλιο του 2010 με την οποία απαγορεύει στα Ελληνικά Ναυπηγεία να ναυπηγούν εμπορικά πλοία, έτσι ώστε να ξαναβρούν δουλειά εκατοντάδες εργαζόμενοι.

Η. Μπέλλος

Πηγή: capital